مک بوک پروی جدید اپل با تراشه M2 Pro به نظر می رسد که از لحاظ عملکرد SSD نسبت به نسل قبلی (مدل M1 Pro) با افت مواجه شده است. در گزارش های مستقل به این نکته اشاره شده است که امتیاز عملکرد SSD این مک بوک پرو بین 15 تا 40 درصد افت داشته است. دلیل این موضوع به استفاده از تراشه های NAND با چگالی بالاتر و ابعاد کوچکتر در نسل M2 مربوط دانسته شده است.

مک بوک پرو 14 نسخه 512GB از لحاظ عملکرد SSD تا 40 درصد نسبت به مدل M1 Pro کندتر است!

مک بوک پروهای مبتنی بر تراشه M2 Pro اپل به صورت رسمی عرضه شده اند. به طور کلی معمولاً حافظه های ذخیره سازی کم ظرفیت از حافظه های پر ظرفیت سرعت کمتری دارند و این موضوع چندان هم عجیب نیست. با این حال حافظه SSD به کار رفته در مک بوک پرو 14 به طور قابل ملاحظه ای نسبت به مدل M1 Pro کندتر است و این موضوع کاربران این دستگاه را نا امید کرده است! البته پیش از این چنین سناریویی برای مک بوک پرو 13 نیز اتفاق افتاده بود و SSD به کار رفته در مدل M2 از مدل M1 کندتر بود.

مک بوک پرو 14 نسخه 512GB از لحاظ عملکرد SSD تا 40 درصد نسبت به مدل M1 Pro کندتر است!

مطابق با ویدئویی که در کانال یوتیوبی ZONEofTECH منتشر شده، حافظه اس اس دی 512 گیگابایتی به کار رفته در مک پرو 14 با تراشه M1 Pro دارای سرعت نوشتن 3450 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 4081 مگابایت در ثانیه است. این در حالی است که SSD به کار رفته در نسخه M2 Pro از سرعت نوشتن 2929 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2703 مگابایت در ثانیه بهره می برد. به این ترتیب عملکرد SSD مک پرو 14 نسخه M1 Pro در مقایسه با نسخه M2 Pro به میزان 18 درصد در زمان نوشتن و 50 درصد در زمان خواندن اطلاعات سریع تر است! این اطلاعات توسط سیستم آزمایش دیسک AJA که یک بنچمارک معتبر در این زمینه به حساب می آید جمع آوری شده است و در دقت آنها تردیدی وجود ندارد. لازم به ذکر است برای انجام این آزمایش، از یک فایل 10 بیت 4K با حجم 16 گیگابایت استفاده شده است.

مک بوک پرو 14 نسخه 512GB از لحاظ عملکرد SSD تا 40 درصد نسبت به مدل M1 Pro کندتر است!

کارشناسان حدس می زنند که دلیل این موضوع، استفاده اپل از ماژول های SSD تکی در مک بوک پرو با چیپ M2 Pro بوده است؛ کاری که اپل پیش از این در مک بوک ایر و مک بوک پرو M2 با ظرفیت 256 گیگابایت نیز انجام داده بود.

در وب سایت 9to5Mac نیز گزارشی در این رابطه منتشر شده و در آن به چیپ های NAND فشرده تر به کار رفته در مک بوک پرو 14 با چیپ M2 Pro اشاره شده است. در این گزارش آمده که در مک بوک ایر 256 گیگابایت با چیپ M1، حافظه اصلی بین ماژول های Kioxia NAND با ظرفیت 128 گیگابایت تقسیم شده است. اگر اپل می خواست چنین استراتژی را در مدل M2 Pro با ظرفیت 512 گیگابایت پیش بگیرد، باید از 4 ماژول NAND در آن استفاده می کرد و این کار باعث افزایش سایز چیپ SSD می شد. به این ترتیب ظرفیت چیپ NAND به کار رفته در این حافظه SSD افزایش یافته، بدون اینکه تغییری در تعداد ماژول های آن ایجاد شود. به همین دلیل سرعت عملکرد نهایی آن کاهش داشته است.

منبع: notebookcheck