وقتی صحبت از استانداردهای پهنای باند بی سیم می شود، کلمات اختصاری زیادی به میان می آید که دو مورد از مهم ترین آنها LTE و 4G هستند. اطلاع از تفاوت بین 4G و LTE (و همچنین 5G) ممکن است در هنگام ارتقای تلفن یا اپراتور تلفن همراه شما، دانش بهتری به شما بدهد.

ساده ترین توضیح این است که "G" مخفف "نسل" است و 4G چهارمین نسل از فناوری داده تلفن همراه است که توسط بخش رادیویی اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU-R) تعریف شده است. LTE مخفف “Long-term Evolution” است و به طور کلی در مورد ایده بهبود سرعت پهنای باند بی سیم برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده کاربرد دارد.

4G چیست؟

ITU-R در مارس 2008، استانداردهایی را برای اتصال 4G تنظیم کرد، که تمام خدمات توصیف شده به عنوان 4G را ملزم به رعایت مجموعه ای از استانداردهای سرعت و اتصال می کند. برای استفاده از تلفن همراه، از جمله گوشی ‌های هوشمند و تبلت ‌ها، سرعت اتصال باید حداقل 100 مگابیت در ثانیه و برای استفاده‌ های ثابت بیشتر حداقل 1 گیگابیت در ثانیه باشد.

هنگامی که این استانداردها اعلام شد، این سرعت ها غیرقابل باور بودند، زیرا آنها به عنوان هدفی برای توسعه دهندگان در نظر گرفته شده بودند، و درواقع نشان دهنده جهش قابل توجهی نسبت به فناوری فعلی به شمار می رفتند. با گذشت زمان، سیستم ‌هایی که این شبکه ‌ها را تامین می ‌کنند، نه تنها ارتقا یافتند، بلکه شبکه ‌های 3G قبلا تاسیس شده‌ را تا حدی بهبود دادند که می‌توان آنها را به عنوان 4G طبقه ‌بندی کرد. شایان ذکر است که امروزه شبکه 4G بیشتر در گوشی های میان رده مانند گوشی سامسونگ Galaxy S21 FE 4G و.. استفاده می شود.

LTE در مقابل 4G: دو نسل متفاوت از شبکه اینترنتی جهان

LTE چیست؟

LTE مخفف Long-term Evolution است و به اندازه مسیری که برای دستیابی به سرعت 4G دنبال می شود، یک فناوری نیست. زمانی که ITU-R حداقل سرعت ‌ها را برای 4G تعیین کرد، اگرچه علیرغم تولیدکنندگان فناوری برای دستیابی به 4G هزینه های زیادی می ‌کردند، اما عمدتاً غیرقابل دسترس بود. در پاسخ، نهاد تنظیم کننده تصمیم گرفت در صورتیکه LTE پیشرفت قابل توجهی نسبت به فناوری 3G داشته باشد، می تواند برچسب 4G را از آن خود کند.

4G LTE چیست؟

تقریباً بلافاصله، شبکه‌ها شروع به تبلیغ اتصالات خود به‌عنوان 4G LTE کردند، یک تکنیک بازاریابی که به آنها اجازه می ‌داد بدون نیاز به رسیدن به تعداد واقعی مورد نیاز، ادعای اتصال نسل بعدی را داشته باشند. اگرچه این امر کاملاً فریبنده نیست، و با وجود سرعت های متناقض بسته به مکان و شبکه، می توان متوجه تفاوت آشکار بین 3G و 4G شد.

به عنوان مثال، به احتمال زیاد با LTE-A برخورد کرده اید. این مخفف Long-term Evolution Advanced است و ما را یک قدم به 4G واقعی نزدیکتر می کند. این شبکه، سرعت بالاتر و پایداری بیشتری نسبت به LTE معمولی ارائه می دهد. همچنین سازگاری رو به عقب دارد و با جمع آوری کانال ها کار می کند، بنابراین به جای اتصال به قوی ترین سیگنال در مجاورت خود، می توانید همزمان داده ها را از چندین منبع دانلود کنید. درواقع، اکنون استانداردسازی LTE به جایی رسیده است که تغییرات در مشخصات محدود به اصلاحات و رفع اشکال است.

سرعت شبکه های 4G و LTE

با وجود مباحث بالا، آیا می توان تفاوت بین شبکه های 4G و LTE را احساس کرد؟ با کدام فناوری، سرعت بارگیری و دانلود سریع تری را تجربه می کنیم؟

در حالیکه تفاوت بین شبکه های 3G و شبکه های جدید 4G یا LTE کاملاً قابل توجه است، بسیاری از شبکه های 4G و "true 4G" سرعت آپلود و دانلود تقریباً یکسانی دارند. البته عرضه LTE-A برای برخی از مشتریان تفاوت ایجاد کرد، اما مسافت پیموده شده آنها ممکن است متفاوت باشد.

برای مدتی، LTE-A سریع‌ ترین اتصال موجود برای شبکه ‌های بی ‌سیم بود، اما در اکثر مکان ‌ها، شبکه ‌های 5G محبوبیت بیشتری پیدا کردند. نه تنها این، بلکه جدیدترین گوشی های هوشمند موجود در بازار، اکنون از 5G برخوردار شده اند. بنابراین، 4G به مرور در حال فراموشی است.

سرعت شبکه های 4G و LTE

منابع مورد نیاز

اتصال 4G به دو جزء نیاز دارد: شبکه ای که بتواند سرعت های لازم را پشتیبانی کند و دستگاهی که بتواند به آن شبکه متصل شود و اطلاعات را با سرعت کافی دانلود کند. اگر تلفن شما دارای اتصال 4G LTE است، به این معنی نیست که می توانید به سرعت مورد نظر خود دست یابید. بلکه همه شرایط باید فراهم باشد. قبل از اینکه اپراتورها بتوانند سرعت واقعی LTE را در مناطق اصلی ارائه دهند، تلفن ‌هایی را می ‌فروختند که قابلیت ‌های لازم برای رسیدن به سرعت مورد نظر را داشتند و پس از آن شروع به ارائه خدمات در مقیاس محدود کردند. با این وجود می توان گفت که امروزه سرویس LTE بسیار فراگیر شده است.

سوئیچینگ بسته و سوئیچینگ مدار

مهم نیست که داده چیست یا با چه سرعتی منتقل می شود، باید بسته بندی و ارسال شود تا سایر نقاط شبکه بتوانند آن را تفسیر کنند. شبکه های قدیمی تر از فناوری سوئیچینگ مدار استفاده می کنند، اصطلاحی که به روش برقراری ارتباط اشاره دارد. در یک سیستم سوئیچینگ مدار، ارتباط مستقیماً از طریق شبکه با هدف برقرار می ‌شود و کل اتصال، خواه تماس تلفنی باشد یا انتقال فایل، از طریق آن اتصال انجام می ‌شود. مزایای سوئیچ مدار شامل زمان اتصال سریعتر و احتمال قطع اتصال کمتر است.

شبکه های جدیدتر از فناوری سوئیچینگ بسته بهره می برند، پروتکلی مدرن که می تواند از تعداد بسیار بیشتری نقاط متصل در سراسر جهان استفاده کند. در یک شبکه سوئیچینگ بسته، اطلاعات به تکه ‌های کوچک تقسیم می ‌شوند که سپس در مسیری که در حال حاضر کارآمدترین است، به مقصد ارسال می‌ شوند. اگر یک گره از اتصال شما در شبکه های سوئیچینگ مدار خارج شود، باید دوباره وصل شوید، اما در یک شبکه سوئیچینگ بسته، بسته بعدی به سادگی مسیر دیگری را جستجو می کند.

بیشتر فناوری سرعت 4G با ارتباط صوتی ارتباطی ندارد. شبکه‌ های صوتی هنوز از فناوری سوئیچینگ مدار استفاده می ‌کنند، بنابراین تطبیق تفاوت ‌ها بین انواع شبکه ‌های قدیمی ‌تر و مدرن ‌تر بسیار مهم است. شبکه‌ های صوتی اقدامات متعددی را برای رفع این مشکل انجام دادند و بسیاری از اپراتورها یکی از دو گزینه را به کار می ‌گیرند که کنترل آن ‌ها را بر دقیقه‌ های استفاده شده تضمین می‌ کند.

اپراتورها این کار را به چند روش مختلف انجام می دهند و به تلفن اجازه می دهند برای تماس به استانداردهای سوئیچ مدار بازگردد. روش دیگری که آنها این کار را انجام می دهند، استفاده از ارتباطات سوئیچینگ بسته برای داده ها و سوئیچینگ مدار برای صدا به طور همزمان است. گزینه نهایی این است که فقط صدای صوتی را به عنوان داده از طریق شبکه های LTE جدید اجرا کنید. بسیاری از شرکت ها از استفاده از این گزینه خودداری می کنند، زیرا توانایی آنها در شارژ دقیقه های صوتی را کاهش می دهد. Voice over LTE (VoLTE) زمانی وجود دارد که با استفاده از صدای با وضوح بالا و سرعت اتصال فوق ‌العاده با شخص دیگری تماس ویدیویی برقرار می ‌کنید. امروزه تماس ‌های VoLTE و Wi-Fi محبوب‌ تر شده ‌اند، و این گزینه‌ ها تنها به رشد خود ادامه می ‌دهند و بر زندگی روزمره ما تأثیر می ‌گذارند.

سوئیچینگ بسته و سوئیچینگ مدار

آیا 5G قدرت گرفته است؟

پس از سال ‌ها انتظار، بالاخره 5G در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است و در گوشی ‌های پرچمدار جدید مانند آیفون 13 و پیکسل 6 در دسترس است. بسیاری از تولیدکنندگان، گوشی ‌های هوشمند با قابلیت 5G را معرفی کرده ‌اند و اپراتورهای بزرگی مانند Verizon، T-Mobile و AT&T به طور مداوم در حال توسعه هستند تا شبکه های 5G خود را بهبود بخشند. با این حال، شکاف بین 5G و LTE در حال حاضر آنقدر که به نظر می رسد بزرگ نیست. مانند پروتکل های دیگر، 4G و 5G نیز برای مدتی با هم وجود خواهند داشت.

منبع: digitaltrends