نسل بعدی فناوری وای فای – Wi-Fi 7 – به زودی از راه می رسد و تا پایان سال جاری میلادی شاهد عرضه روترهای سازگار با این فناوری به بازار خواهیم بود. اما در کمال تعجب باید به شما بگوییم که این احتمال وجود دارد که وای فای 7 نقشی در آینده ارتباطات وایرلس نداشته باشد! در عوض ممکن است که یک تکنولوژی جدید به نام Li-Fi جای آن را بگیرد! Li-Fi بر اساس فناوری اتصال وایرلس مبتنی بر نور (Light-based) عمل می کند و سرعت به مراتب بالاتری از وای فای را به ارمغان می آورد!

تکنولوژی جدید Li-Fi جایگزین Wi-Fi

به زبان ساده می توان گفت که Li-Fi یک تکنولوژی شبکه وایرلس نوری است که برای انتقال دیتا به جای سیگنال های رادیویی، از نور مادون قرمز استفاده می کند. بر اساس گزارشی که توسط وب سایت ویندوز سنترال منتشر شده، یک استاندارد ارتباطی نوری جدید (IEEE 802.11bb) برای تکنولوژی Li-Fi عرضه شده است. این خبرِ فوق العاده مهمی است؛ چرا که شرکت های تولید کننده دستگاه های الکترونیکی در سرتاسر دنیا اکنون می توانند از این استانداردِ جهانی استفاده کنند و فناوری Li-Fi را در محصولات خود به کار ببرند. به این ترتیب تمامی دستگاه های مجهز به Li-Fi در دنیا با یکدیگر سازگار خواهند بود، فارغ از اینکه توسط چه برندی ساخته شده باشند!

یک برنامه نویس موبایل و متخصص شبکه های ارتباطی نوری به نام Fraunhofer HHI، در یک ویدئوی یوتیوبی پتانسیل های بالقوۀ Li-Fi را به زبانی ساده توضیح داده است. یکی از مزایای این فناوری این است که شما می توانید فرستندۀ Li-Fi را بر روی وسایل روشنایی اتاق (مثلاً لوستر!) نصب کنید. مزیت دیگر این است که Li-Fi همانند Wi-Fi از دیوارها عبور نمی کند و به این ترتیب کسانی که خارج از اتاق هستند نمی توانند به شبکۀ آن دسترسی داشته باشند. این ویژگی سبب ارتقای امنیت شبکه وایرلس شما می شود. در لینک زیر می توانید ویدئوی ذکر شده را مشاهده کنید:

تکنولوژی جدید Li-Fi جایگزین Wi-Fi

در حال حاضر تعداد دستگاه هایی که با استاندارد جدید Li-Fi سازگار باشند زیاد نیست و این فناوری هنوز توسعه نیافته است. اولین دستگاهی که از Li-Fi پشتیبانی می کند، Light Antenna ONE نام دارد که احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی عرضه خواهد شد. اگر چه به نظر می رسد که فعلاً خبری از گجت های تجاری با این فناوری در بازار نخواهد بود، اما همین وعدۀ در دسترس قرار گرفتن Li-Fi در آینده نیز فوق العاده هیجان انگیز و امیدوار کننده است!

بر اساس گزارش های منتشر شده، Li-Fi توانایی دستیابی به سرعت حیرت انگیز 224 گیگابایت در ثانیه (GBps) را دارد! این در حالی است که سرعت میانگین وای فای 7 چیزی در حدود 40 گیگابیت در ثانیه (Gbps) پیش بینی شده است! این سرعت بی نظیر می تواند در حوزه های گیمینگ و VR/AR (واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) تحول بزرگی ایجاد کند.

تکنولوژی جدید Li-Fi جایگزین Wi-Fi

با وجود اینکه چیزی تا رونمایی از فناوری Li-Fi باقی نمانده، اما بهتر است تا فعلاً در مورد آن جنبۀ احتیاط را رعایت کنیم. با توجه به نوپا بودن این تکنولوژی، هنوز مشخص نیست که چه نکات منفی و مضری می تواند با آن همراه باشد! به این نکته هم توجه داشته باشید که در آینده قطعاً نبرد سختی برای متقاعد کردن افراد در راستای کنار گذاشتن Wi-Fi و رو آوردن به Li-Fi در خواهد گرفت. به همین دلیل ممکن است که فعلاً سیاست بر این باشد که در مورد معایب و آسیب های احتمالی Li-Fi صحبتی به میان نیاید! پس فعلاً بهتر است در گوشه ای بنشینیم و بدون احساسی شدن، اخبار مربوط به این فناوری جدید را دنبال کنیم!

منبع: androidauthority