در دسترس بودن، قیمت و مشخصات Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با ASUS Zenbook 17 Fold

نسل اول X1 Fold لنوو چند سال پیش به نمایش درآمد و هرگز از وضعیت آزمایشی خود با عرضه محدود خارج نشد. اما همین امر، خود یک شگفتی مهندسی بود که یک سیستم جدید را با نمایشگر تاشو، صفحه کلید قابل اتصال و تطبیق پذیری کلی نشان داد.
حدود چند سال طول کشید تا لنوو تقریباً همه ویژگی های X1 Fold را برای نسل دوم نیز بازسازی و طراحی کند. این دستگاه جدید از پردازنده‌ های نسل دوازدهم اینتل Core سری U بدون فن، صفحه ‌نمایش بزرگ ‌تر 16.3 اینچی بدون شکاف تاشو و پایه قابل جدا شدن برخوردار است که به شما امکان می ‌دهد رایانه شخصی را به صورت افقی یا عمودی برای استفاده با صفحه ‌کلید ThinkPad با اندازه کامل و لمسی نصب کنید.

ASUS Zenbook 17 Fold (UX9702) نیز اگرچه یک محصول نسل اول است اما در نوع خود یک شگفتی مهندسی محسوب می شود. ایسوس زمان زیادی برای بررسی جزئیات دقیق نداشته، بنابراین اشکالاتی وجود دارد که ممکن است شما را به سمت لپ تاپ تاشو Lenovo متمایل کند. همچنین این واقعیت وجود دارد که قیمت آن بسیار بالاتر است.

در دسترس بودن، قیمت و مشخصات Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با ASUS Zenbook 17 Fold

طراحی و ویژگی های Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با ASUS Zenbook 17 Fold

لنوو و ایسوس هر کدام لپ ‌تاپی ساخته‌ اند که اساساً یک صفحه نمایش بزرگ است که تمام اجزای داخلی مورد نیاز را پنهان می ‌کند و قابلیت جمع شدن از وسط را دارد تا مانند یک کتاب بسته شود. از آنجاکه فضایی که به طور سنتی برای صفحه کلید و تاچ پد در نظر گرفته شده بود، اکنون فضای صفحه نمایش است، هر لپ تاپ دارای یک بخش صفحه کلید بی سیم جداگانه است که به صورت مغناطیسی به رایانه شخصی متصل می شود. این ویژگی به هر دو لپ تاپ اجازه می دهد تا در چندین حالت مختلف اعم از حالت تبلت، عمودی و نیمه باز تنظیم شوند و به راحتی بتوانند با بهترین و عالی ترین لپ تاپ های تبدیل پذیر موجود در بازار رقابت کنند.

طراحی و ویژگی های Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با ASUS Zenbook 17 Fold

X1 Fold (Gen 2) دارای سه بلندگو است که جهت توانایی های صوتی و فضایی عمیق تر با فناوری Dolby Atmos تنظیم شده اند. Zenbook 17 Fold نیز از چهار بلندگو با تنظیم Dolby Atmos برخوردار است. بلندگوها در کناره‌ ها و پشت دستگاه قرار دارند و به شما اطمینان می ‌دهند که بدون توجه به اینکه چگونه از آن استفاده می ‌کنید، صدایی بدون نویز دریافت می ‌کنید. ضمن اینکه یک آمپر هوشمند دارد که حجم زیادی را بدون اعوجاج اضافه می کند و ASUS در اینباره ادعا می کند که 350٪ حجم بیشتری دارد.

در ادامه باید بگوییم که هر لپ تاپ یک وب کم 5 مگاپیکسلی دارد که در قاب نمایشگر تعبیه شده است. همچننین هر دو لپ تاپ یک دوربین IR برای Windows Hello و همچنین توانایی تشخیص حضور انسان را ارائه می دهند. به این معنی که رزمان که از هر لپ‌ تاپ دور می شوید، به طور خودکار قفل می شود، و فقط زمانی که شما نزدیک می ‌شوید، قفل را باز می کند. ناگفته نماند که X1 Fold مجهز به فناوری VSC اینتل است که به دوربین اجازه می ‌دهد بدون توجه به جهت آن، به ‌طور خودکار کادربندی کند، چیزی که در این نوع دستگاه ‌ها بسیار مهم است.

لپ تاپ تاشو Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با لپ تاپ تاشو ASUS Zenbook 17 Fold چگونه است؟

در مورد پورت ‌ها، باید اشاره کنیم که X1 Fold دارای دو پورت Thunderbolt 4 و یک پورت USB-C 3.2 (Gen 2) است. Zenbook 17 Fold نیز همان تنظیمات دوگانه Thunderbolt 4 را دارد اما به جای USB-C یک جک صوتی 3.5 میلی‌ متری صدا دارد.

همچنین می‌توانید هر لپ‌تاپ را به یک ایستگاه اتصال قدرتمند Thunderbolt 4 برای اتصال بیشتر وصل کنید. Wi-Fi 6E بلوتوث مدرن روی هر دو لپ ‌تاپ و وجود دارد. فقط X1 Fold اتصال 5G را ارائه می دهد، بنابراین هر کسی که دوست دارد در همه جا متصل به اینترنت باشد، باید از لپ تاپ X1 Fold استفاده کند.

لپ تاپ تاشو Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با لپ تاپ تاشو ASUS Zenbook 17 Fold چگونه است؟

نمایشگرهای تاشو Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با ASUS Zenbook 17 Fold

جذابیت واقعی هر دوی این لپ تاپ ها صفحه نمایش تاشو آنهاست. هر دو نمایشگر لنوو و ایسوس با اندازه های به ترتیب 16.3 اینچ و 17.3 اینچ سایز بزرگی دارند که حتی در حالت تا شدن (حدود 12 اینچ) فضای زیادی را در اختیار شما قرار می دهند. ضمن اینکه هر دو نمایشگر قاب نسبتاً نازکی دارند.

قابل توجه ترین ویژگی که احتمالاً افراد زیادی را به سمت X1 Fold (نسل 2) جذب می کند، عدم وجود چین و چروک قابل مشاهده در هنگام باز بودن نمایشگر و عدم وجود «فاصله» در هنگام بسته شدن است. وقتی این لپ تاپ بسته می شود، اساساً مانند یک کتاب احساس می شود. در مقایسه، Zenbook 17 Fold در هنگام بسته شدن یک شکاف دارد و در هنگام باز شدن چین و چروک آن قابل مشاهده است.

سخت افزار عملکرد Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با ASUS Zenbook 17 Fold

هر دو لپ ‌تاپ از پردازنده ‌های نسل دوازدهم اینتل Core برخوردار هستند. به طور دقیق تر، می توانید X1 Fold را با تراشه های Core i5 یا Core i7 U-Series دریافت کنید، در حالیکه Zenbook 17 Fold با تراشه Core i7-1250U عرضه می شود. i7-1250U قادر به پشتیبانی از vPro Essentials است که شامل مدیریت دستگاه و سپر سخت افزاری اینتل می شود.

از آنجاییکه X1 Fold متعلق به سری ThinkPad است، پردازنده ‌های i5 یا i7 آن باید مجموعه کامل Enterprise vPro را ارائه دهند که برای شرکت ‌های بزرگ با مدیران مدیریت فناوری اطلاعات که از دستگاه ‌ها مراقبت می ‌کنند، مناسب‌ تر است. X1 Fold بدون فن است، در حالیکه Zenbook 17 Fold دارای یک فن (اما تقریبا بی صدا) است.

X1 Fold با حداکثر 32 گیگابایت رم LPDDR5 و 1 ترابایت M.2 PCIe 4.0 SSD عرضه می شود. Zenbook 17 Fold با حداکثر 16 گیگابایت رم LPDDR5 و یک ترابایت M.2 PCIe 4.0 SSD عرضه می شود. هر دو لپ تاپ دارای گرافیک یکپارچه Intel Iris Xe هستند.

سخت افزار عملکرد Lenovo ThinkPad X1 Fold (Gen 2) در مقایسه با ASUS Zenbook 17 Fold

از نظر عمر باتری، این لپ تاپ قدرتمند از سری Zenbook ایسوس خوب است، و با حدود 14 ساعت شارژدهی در انجام کارهای روزمره با صفحه کلید متصل از شما پشتیبانی می کند. X1 Fold نیز یک باتری 48 وات ساعتی دارد که بسته به پیکربندی که در هنگام پرداخت انتخاب می کنید، می توان آن را 16 وات ساعت دیگر افزایش داد.

یکی دیگر از ویژگی های مهم X1 Fold (Gen 2) قابلیت سرویس دهی آن است. لنوو تضمین کرده است که به راحتی می توان مدل نسل دوم این لپ تاپ را می توان تعمیر کرد. قاب های جلو و عقب را می توان جدا کرد، SSD ها و باتری را تعویض کرد و .... . این یک گام بزرگ نسبت به مدل نسل اول است. همچنین می ‌توان به قسمت‌ های داخلی Zenbook 17 Fold دسترسی پیدا کرد که امکان ارتقاء SSD، باتری و سایر سخت ‌افزارهای آن را فراهم می‌ کند.

منبع: windowscentral