لنوو قصد دارد تا یکی از جدیدترین لپ تاپ های سری ThinkPad خود را با مشخصات ظاهری جدید به روز رسانی کند. این لپ تاپ، ThinkPad P16v نام دارد و در آن دیگر خبری از صفحه نمایش قدیمی 16:9 نیست! لپ تاپ P16v  نسبت به مدل قبلی خود (P15v) با یک زبان طراحی کاملاً متفاوتی عرضه شده است و می توان گفت که بیشتر به مدل P16 شباهت پیدا کرده است. همچنین این لپ تاپ در زمینه سیستم خنک سازی و کارت گرافیک نیز ارتقا پیدا کرده است. در ادامه بیشتر به بررسی این موارد پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

بررسی لپ تاپ لنوو Lenovo ThinkPad P16v

در اواسط سال 2022 لنوو از لپ تاپ تینکپد P15v G3 رونمایی کرد. با اینکه این لپتاپ از سخت افزاری ایده آلی برخوردار بود، اما یک سری نقاط تاریک و ناامید کننده هم در مشخصات آن به چشم می خورد. از جمله این نقاط ضعف می توان به صفحه نمایش قدیمی 16:9 و ارتفاع کیبورد 1.8 میلی متر اشاره کرد. این در حالی است که اکثر لپ تاپ های جدید سری ThinkPad از صفحه نمایش 16:10 بهره می برند و ارتفاع کیبورد آنها به 1.5 میلی متر می رسد.

تولید لپ تاپ های تینک پد P15v در سال گذشته به پایان رسیده است و دیگر شاهد عرضه لپ تاپی با مدل P15v Gen 4 به بازار نخواهیم بود. در عوض لنوو این سری از لپ تاپ های تینک پد را با مدل های ThinkPad P16v ادامه خواهد داد.

تینک پد P16v در واقع نسخه مقرون به صرفۀ لپ تاپ P16 است. با این وجود از لحاظ ظاهری این دو مدل شباهت زیادی به یکدیگر دارند. به عبارت دیگر، در طراحی لپتاپ P16v دیگر شاهد مشخصات قدیمی سری P15v نیستیم و این لپتاپ جدید از طراحی کاملاً جدیدی نسبت به نسل قبلی خود بهره می برد.

بررسی لپ تاپ لنوو Lenovo ThinkPad P16v

یکی از این تغییرات، به طراحی لولاهای لپ تاپ و به روز رسانی ساختار آنها مربوط می شود. این تغییر به لنوو اجازه داده است تا دریچه خروجی فن های لپ تاپ را از کناره ها به پشت بدنه دستگاه انتقال دهد و بتواند از فضای داخلی دستگاه استفاده بهینه تری ببرد. نکته جالب اینجاست که خروجی هوای فن در مدل P16v بزرگتر از قبل است. دلیل این موضوع، افزایش تعداد فن های لپ تاپ P16v به 2 عدد بوده است. این در حالی است که مدل P15v تنها یک فن داشت.

همانند لپ تاپ ThinkPad P16، بر روی پنل پشتی مدل P16v نیز یک نوار قرمز رنگ به کار رفته است. این لپتاپ با رنگ مشکی عرضه شده است و نسبت به نسل قبلی خود به مشخصاتی مانند تاچ پد بزرگتر و یک پورت تاندربولت 4 اضافه تر مجهز شده است. همچنین در مدل P16v حسگر اثر انگشت دستگاه با دکمه پاور آن ادغام شده است.

لپتاپ لنوو تینکپد P16v از لحاظ سخت افزار داخلی نیز تغییراتی داشته است. باتری این لپتاپ در مقایسه با مدل P15v G3 قدرتمند تر است و ظرفیت آن از 68 وات ساعت به 90 وات ساعت ارتقا پیدا کرده است. حافظه رم این دستگاه نیز از 64 گیگابایت به 96 گیگابایت افزایش یافته است.

لپتاپ P16v همانند مدل نسل قبلی خود دارای دو اسلات M.2 است و در مجموع از 4 ترابایت حافظه ذخیره سازی پشتیبانی می کند. با این حال در این لپتاپ برخلاف مدل P16، قابلیت پشتیبانی از حافظه های PCIe 5.0 SSD در نظر گرفته نشده است.

بررسی لپ تاپ لنوو Lenovo ThinkPad P16v

از آنجایی که لپ تاپ لنوو ThinkPad P16v نسخه اقتصادیِ مدل P16 است، از لحاظ سخت افزاری فاصله زیادی با آن دارد. به عنوان مثال در این لپتاپ از پردازنده های معمولی H45 استفاده شده است؛ در حالیکه مدل P16 از پردازنده های قدرتمند تر HX55 بهره می برد. همچنین مدل P16v به جای کارت گرافیک RTX 5000 Ada (که در مدل P16 به کار رفته)، به کارت گرافیک RTX 2000 Ada مجهز شده است

لنوو در لپتاپ تینک پد P16v از صفحه نمایش های رده پایینِ 45% NTSC استفاده کرده است. البته یک نسخه دیگر از این دستگاه با صفحه نمایش WQUXGA و روشنایی 800cd/m2 نیز عرضه شده است.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که در حال حاضر قیمت لپ تاپ لنوو ThinkPad P16v اعلام نشده است.

منبع: notebookcheck