مایکروسافت به تازگی ویندوز 11 را معرفی کرده است. نسخه جدید ویندوز بر خلاف نسخه های قبلی، یک سری پیش نیازهای سخت افزاری نیاز دارد و مایکروسافت اکنون به طور رسمی پردازنده های سازگار با ویندوز 11 را معرفی کرده است. بنابراین اگر قصد دارید تا پس از عرضه ویندوز 11 در پاییز آن را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید، باید مطمئن شوید که یکی از پردازنده های اعلام شده توسط مایکروسافت بر روی دستگاه تان نصب است!

کدام پردازنده های کوالکوم، اینتل و AMD برای نصب ویندوز 11 مورد نیاز هستند؟

لیست پردازنده های اعلام شده توسط مایکروسافت گسترده است؛ با این وجود مطمئن نیستیم که این لیست کامل باشد و ممکن است که گزینه های جدیدی به آن اضافه شوند. مایکروسافت این لیست را به سه بخش تقسیم کرده است: پردازنده های AMD، پردازنده های اینتل و پردازنده های کوالکوم.

شما می توانید لیست پردازنده های AMD سازگار با ویندوز 11 را در اینجا مشاهده کنید:

این لیست شامل محدوده وسیعی از پردازنده های AMD می شود. از پردازنده AMD Ryzen 3 3250C تا پردازنده AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX در آن دیده می شود.

لیست پردازنده های برند اینتل که با ویندوز 11 سازگارند نیز در اینجا قابل مشاهده است:

می توان گفت که تمامی پردازنده های ساخت اینتل در این لیست موجودند و از ویندوز 11 پشتیبانی می کنند.

لیست پردازنده های سازگار با ویندوز 11 برند کوالکوم نیز در اینجا در دسترس است:

این لیست محدود به پردازنده های هفت مدل از تراشه های اسنپ دراگون می شود (که در واقع تمام پردازنده های اسنپ دراگون به جز نسل اول اسنپ دراگون 835 را در بر می گیرد).
همچنین مایکروسافت دو سری حداقل مشخصات سخت افزاری را تحت عنوان های hard floor و soft floor تعیین کرده که برای نصب ویندوز 11 نیاز است. مشخصات hard floor عبارتند از:
* CPU: Core >= 2 and Speed >= 1 GHz
* System Memory: TotalPhysicalRam >= 4 GB
* Storage: 64 GB
* Security: TPM Version >= 1.2 and SecureBootCapable = True
* Smode: Smode is false, or Smode is true and C_ossku in (0x65, 0x64, 0x63, 0x6D, 0x6F, 0x73, 0x74, 0x71)

و مشخصات soft floor عبارتند از:
* Security: TPMVersion >= 2.0
* CPU Generation
این مشخصات به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شوند. مایکروسافت در این باره خاطر نشان کرده است که: «برای اجرای ویندوز 11، دستگاه ها باید دارای این مشخصات فنی باشند. دستگاه هایی که دارای مشخصات دسته hard floor نباشند نمی توانند از ویندوز 11 پشتیبانی کنند. و دستگاه هایی که فاقد مشخصات soft floor باشند در هنگام نصب ویندوز 11 با پیغام هشداری مبنی بر اینکه نصب ویندوز 11 بر روی دستگاه آنها توصیه نمی شود، مواجه می شوند.»

از آنجا که اکثر کامپیوترها (حتی کامپیوترهای قدیمی) دارای مشخصات hard floor هستند، می توان گفت که ویندوز 11 برای تمامی کاربران در دسترس خواهد بود. البته باید به مواردی مانند سازگاری سی پی یو و مجهز بودن دستگاه به TPM 1.2 توجه ویژه ای شود. لازم به ذکر است که اگر سیستم شما دارای سخت افزار اشاره شده توسط مایکروسافت نیست، بهتر است برای ارتقای سیستم خود اقدام کنید و به دنبال روش های غیر قانونی برای نصب ویندوز 11 نباشید!

منبع: windowscentral