اورکلاکینگ به عملی گفته می شود که باعث ارتقای سرعت عملکرد سی پی یو و دیگر قطعات کامپیوتر می شود و باعث می شود تا پردازنده با سرعتی بیش از آنچه که برای آن طراحی شده، قادر به اجرای پردازش ها باشد. به طور کلی مفهوم اورکلاکینگ بیشتر برای پردازنده (CPU) و کارت گرافیک (GPU) به کار می رود؛ اما سایر قطعات کامپیوتر نیز می توانند اورکلاک شوند.

اورکلاکینگ چیست

ارتقای نرخ کلاک یک قطعه کامپیوتری سبب می شود تا آن قطعه سخت افزاری قادر به انجام عملیات بیشتری در ثانیه باشد؛ اما این موضوع باعث تولید گرمای بیشتر در مقایسه با حالت عادی نیز می شود. پس درست است که اورکلاکینگ نقش عمده ای در بهبود ارتقای عملکرد کلی سیستم دارد، اما در هنگام استفاده از آن باید حواستان به افزایش دمای قطعات کامپیوتر باشد و باید از سیستم های خنک کننده بیشتری برای جلوگیری از آسیب دیدن آنها در اثر افزایش دما در کامپیوتر خود استفاده کنید.

اورکلاکینگ چیست؟

پردازنده کامپیوتر شما دارای یک حداکثر سرعت عملکرد است که توسط کارخانه سازنده آن تنظیم شده است. اگر پردازنده شما با حداکثر سرعت عمل کند و در کنار آن از سیستم خنک کننده کارآمدی نیز استفاده کنید، به هیچ مشکلی در کار روزمره با کامپیوتر خود برنخواهید خورد.

اورکلاکینگ چیست

با این وجود برخی از کاربران خود را به سرعت از پیش تعریف شده سی پی یو محدود نمی کنند. شما می توانید سرعت عملکرد پردازنده خود را از طریق تنظیمات BIOS ارتقا دهید و آن را مجبور به اجرای تعداد پردازش های بیشتر در ثانیه کنید! این عمل اورکلاکینگ نام دارد و نقش زیادی در افزایش سرعت کلی سیستم دارد. اما همان طور که اشاره شد، اورکلاکینگ باعث تولید گرمای اضافی می شود و اگر از خنک کننده اضافی برای CPU استفاده نکنید، پردازنده با آسیب های فیزیکی روبرو می شود و ممکن است در هنگام کار با کامپیوتر با مشکل صفحه آبی (بلو اسکرین) مواجه شوید.

آیا شما می توانید اورکلاک کنید؟

به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است امکان اورکلاک کردن پردازنده برای شما وجود نداشته باشد. بسیاری از مادربردها و پردازنده های اینتل این امکان را قفل می کنند و از دستکاری تنظیمات اولیه پردازنده توسط کاربر جلوگیری می کنند. البته اینتل پردازنده هایی با قابلیت اورکلاک را نیز به فروش می رسد. در مدل این پردازنده ها از حرف K استفاده شده است.

آیا شما می توانید اورکلاک کنید

اگر می خواهید تا یک سیستم گیمینگ قدرتمند را راه اندازی کنید و در آن از سیستم واترکولینگ استفاده نمایید، می توانید از پردازنده های دارای امکان اورکلاکینگ بر روی آن بهره ببرید. به طور کلی اورکلاکینگ موردی مهم در هنگام جمع آوری یک کامپیوتر گیمینگ است و باید مورد توجه قرار گیرد.

در چه صورتی ممکن است به اورکلاک نیاز پیدا کنید؟

مزایای استفاده از اورکلاکینگ واضح است: شما به پردازنده پرسرعت تری دسترسی پیدا می کنید و می توانید پردازش های بیشتری را در یک ثانیه اجرا کنید. با این حال این روزها شاید اورکلاکینگ از اهمیت گذشته به خصوص برای کاربران عادی برخوردار نباشد. چرا که پردازنده های امروزی از قدرت کافی برای اجرای برنامه هایی مانند مایکروسافت آفیس بهره می برند و شاید کاربر خانگی و اداری به سرعت بالاتر پردازنده نیازی نداشته باشد. ضمن اینکه روش های دیگری برای ارتقای سرعت عملکرد کامپیوتر وجود دارد. به عنوان مثال می توانید از حافظه ذخیره سازی SSD به جای هارددیسک های معمولی استفاده کرده و سرعت بوت سیستم عامل را ارتقا دهید.

اما اورکلاکینگ برای گیمرها مهم است. حتی اگر از یک پردازنده رده بالا بر روی کامپیوتر گیمینگ خود استفاده کرده باشید، باز هم سرعت بالاتر برایتان جذاب خواهد بود. اما باز هم در اینجا مشکلی وجود دارد! چرا که ممکن است که کارت گرافیک سیستم محدودیت هایی در این زمینه ایجاد کند و عملاً به اهداف خود در هنگام اورکلاکینگ دست پیدا نکنید. در این شرایط باید کارت گرافیک خود را هم اورکلاک کنید که شاید کار پردردسر و پر هزینه ای برایتان باشد.

در چه صورتی ممکن است به اورکلاک نیاز پیدا کنید

چگونه سی پی یوی خود را اورکلاک کنیم؟

مدل های مختلف CPU با یکدیگر تفاوت دارند و هر مادربردی تنظیمات BIOS خاص خود را دارد. به همین دلیل ارائه یک روش جامع برای استفاده بر روی تمام کامپیوترها امکان پذیر نیست. اما به هر حال در ادامه اصول کلی در این رابطه را توضیح می دهیم:

مطمئن شوید که کامپیوتر شما از سیستم خنک سازی مناسب بهره می برد

پردازنده کامپیوتر دارای هیت سینک و فن است که برای کاهش دمای آن در هنگام عملکرد با سرعت استاندارد کاربرد دارند. افزایش سرعت پردازنده باعث تولید گرمای بیشتر می شود. به همین دلیل به سیستم خنک کننده اضافی نیاز پیدا خواهید کرد. به همین دلیل باید فضای مناسب برای نصب آن درون کیس خود در اختیار داشته باشید. بنابراین به این موضوع دقت داشته باشید. شاید مجبور شوید که برای این منظور کیس خود را عوض کرده و آن را آپگرید کنید. جریان یافتن هوا درون کیس اهمیت زیادی دارد. زیرا اگر هوای گرم درون آن محبوس شود، علاوه بر سی پی یو سایر قطعات هم آسیب خواهند دید.

مطمئن شوید که کامپیوتر شما از سیستم خنک سازی مناسب بهره می برد

سیستم واتر کولینگ را مد نظر داشته باشید

اورکلاک های پیشرفته به سیستم واترکولینگ نیاز خواهند داشت. البته این سیستم ها کمی گران قیمت هستند؛ اما استفاده از آنها بر روی  کامپیوترهای حرفه ای ضروری است. این سیستم ها دارای لوله و پمپ هستند و باعث جریان یافتن آب در فضای داخلی کیس می شوند. آب گرمای تولید شده توسط قطعات را به خود جذب کرده و بخار می شود و بخار توسط رادیاتور به بیرون از فضای کیس منتقل می شود.

توجه داشته باشید که برای انجام اورکلاک باید وارد تنظیمات بایوس شوید و سرعت کلاک سی پی یو و ولتاژ آن را افزایش دهید. همچنین برخی مادربردها امکان اعمال تنظیمات بر روی فن ها و سیستم خنک کننده را نیز ایجاد می کنند. در مجموع برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به راهنمای استفاده از مادربرد خود مراجعه کنید.

منبع: Pocket-Lint