اگر قصد خرید وب کم جدید را دارید، ابتدا باید به بررسی ویژگی های هر یک از وب کم ها بپردازید و سپس متناسب با بودجه خود اقدام به خرید کنید. در اینجا هفت ویژگی و معیار مهم وب کم را که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید، برای شما گرداوری کرده ایم.

1-فریم ریت (FRAME RATE):

 شاید مهمترین ویژگی های وب کم وضوح ویدیوی ضبط شده آن باشد. یک وب کم مناسب دارای نرخ فریم حداقل 30 فریم در ثانیه است.  اگر نرخ فریم از این مقدار کمتر باشد با افت کیفیت مواجه می شویم. برای ضبط فیلم با وضوح ایده آل به دنبال وب کمی باشید که از ضبط 60 فریم در ثانیه پشتیبانی کند. قیمت یک وب کم با وضوح آن  و نرخ فریمی که قادر به تولید هستند، ارتباط دارد.

فریم ریت (FRAME RATE) وبکم

2-رزولوشن:

تقریباً همه وب کم های موجود دارای ویژگی های فوکوس خودکار هستند. بسیاری از وب کم ها از رزولوشن 720p و 1080p پشتیبانی می کنند. وب کم های پیشرفته تری نیز وجود دارند که با رزولوشن 4K  ارائه می شوند و البته قیمت بالاتری نیز دارند و برای دیدن کیفیت عالی این وب کم ها به مانیتور با قابلیت HD  نیاز است. اما مانیتورهای HD  برای وب کم ها 1080p اهمیت چندانی ندارد.

3-فوکوس خودکار

فوکوس خودکار با تمرکز خودکار سوژه در حین حرکت کار می کند. اگرچه این می تواند یک ویژگی ارزشمند باشد، اما همچنین می تواند سرعت را کاهش دهد. چرا که فوکوس برای دوربین زمان بر است. برخی از وب کم ها اجازه می دهند تا بتوانید این ویژگی را غیرفعال کنید.

فوکوس خودکار

4-میکروفن

بررسی کنید آیا وب کم میکروفن داخلی دارد یا خیر. کیفیت میکروفن مورد نیاز شما به نوع فیلم نیز بستگی دارد. میکروفون داخلی وب کم برای بیشتر چت های ویدئویی (مانند Skype) پاسخگو است. ویژگی هایی مانند میکروفن های دوگانه و میکروفون های چند جهته نیز از دیگر ویژگی های وب کم ها می باشد.  شما اگر به دنبال ضبط با کیفیت بالا برای وب سایت ها یا سایر فیلم های با تکنولوژی بالاتر هستید، روی میکروفون های خارجی سرمایه گذاری کنید.

5- جلوه های ویدئویی

آیا دوست دارید در هنگام ضبط فیلم از جلوه های ویژه استفاده کنید؟ افزودن جلوه به وب کم این امکان را به شما خواهد داد که یکدیگر را سرگرم کنید و از ان لذت ببرید.

جلوه های ویدئویی وبکم

6- لنز

یک وب کم پیشرفته دارای یک لنز شیشه ای است، در حالی که یک مدل با قیمت متوسط دارای یک لنز پلاستیکی است. مانند میکروفون ها اینکه آیا این تفاوت برای شما مهم است به هدف شما از ضبط ویدئو بستگی دارد. بیشتر لنزهای پلاستیکی برای اسکایپ و سایر نرم افزارهای چت ویدیویی مناسب هستند. برای تولید فیلم حرفه ای روی یک لنز شیشه ای سرمایه گذاری کنید. ذکر این نکته قابل اهمیت است که بسیاری از وب کم ها دارای قابلیت کنترل نرم افزار برای تنظیم دستی لنزها با قابلیت تنظیم زاویه ضبط به صورت عمودی و افقی و زوم دیجیتال هستند. معمولاً این موارد به شما امکان می دهند میزان روشنایی، کنتراست، شدت رنگ و تعادل رنگ سفید را نیز تنظیم کنید.

7-  طراحی و ساخت 

آیا از لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی استفاده می کنید؟ آیا فضای زیادی روی میز کار خود در اختیار ندارید یا به وب کمی نیاز دارید که روی مانیتور نصب شود؟ آیا به وب کم چرخشی احتیاج دارید یا هنگام فیلمبرداری ثابت  بودن وب کم برای شما اهمیت دارد؟ هنگام انتخاب وب کم تصمیم بگیرید که به چه میزان قدرت مانور لنز آن نیاز دارید.

طراحی و ساخت وبکم

عامل دیگری که باید در نظر گرفت دوام وب کم است. اگر قصد دارید از وب کم به صورت ثابت استفاده کنید ممکن است وب کم پلاستیکی برایتان مفید باشد. اما اگر با وب کم خود سفر می کنید یک ساختار تمام فلزی مقاوم را انتخاب کنید. وب کم ها به گونه ای طراحی شده اند که در بالای مانیتور کامپیوتر نصب می شوند و بیشتر آنها روی صفحه نمایش لپ تاپ نیز قرار می گیرند. اگر در حال ضبط تصاویر ثابت هستید یا می خواهید از زوایای دیگر به غیر از رو به رو هم فیلم بگیرید، سه پایه وب کم یا گیره فلکس گردن به شما کمک می کند. اینها باعث کنترل بیشتر و ترازبندی بهتر در عکسهای شما می شود و در نتیجه تصاویر واضح تری را به شما ارائه می دهد.

منبع: LifeWire