با پیشرفت روز افزون تکنولوژی ویدئو پروژکتور ها بحث داغ ویدیو پروژکتور یا تلویزیون مطرح شده و هر کدام طرفدار هایی برای خود پیدا کرده است، در این مقاله به ویژگی های مثبت و منفی تلویزیون و پروژکتور ها میپردازیم و قضاوت نهایی را به خود شما واگذار می کنیم.

خرید ویدئو پروژکتور یا تلویزیون ؟

ویژگی اصلی تلویزیون که طرفداران تلویزیون از آن دفاع می کنند استفاده ی آسان و نصب راحتش می باشد. تلویزیون ها همچنین برای نمایش به اتاق تاریکی نیاز ندارند و در تمامی روز  می توانید حتی با پنجره های باز خانه هم به تماشای برنامه مورد علاقه تان بپردازید. البته امروزه برخی از مدل های ویدئو پروژکتورهای خانگی نیز از شدت روشنایی بالای 3000 لومن برخوردارند و در اتاق های روشن نیز تصاویر شفاف و با کیفیتی را ارائه می دهند.

خرید ویدئو پروژکتور یا تلویزیون ؟

البته این را در نظر بگیرید که اگر از یک ویدئو پروژکتور با کیفیت به جای تلویزیون در خانه تان استفاده کنید، خانه تان به پاتوق دوستان فیلم باز و گیمرتان تبدیل می شود و باید از پس هزینه های پذیرایی آنها بر بیایید که نبود این هزینه ها میتواند یک حسن برای تلویزیون تلقی شود!

از ویژگی های بارز دیتا پروژکتور ها تصویر بسیار بزرگتر آنها در مقایسه با تلویزیون ها می باشد، تصورش را بکنید شخصیت های فیلم هابیت را به همان اندازه ای که هستند ببینید! در حال حاضر بزرگترین سایز تلویزیونی که برای مصارف خانگی می توان در بازار پیدا کرد، 75 یا 85 اینچ است. این در حالی است که با خرید پروژکتور می توانید به سایز تصویرهای بسیار بزرگتر مانند 300 اینچ هم دست پیدا کنید.

امروزه با پیشرفت صنعت فیلم برداری و تصویر برداری با کیفیت از تمام جزئیات، امکان مشاهده ی همه ی این جزئیات در تلویزیون ها وجود ندارد و این مساله با پیشرفت دوربین های فیلم برداری روز به روز بیشتر احساس می شود. البته اگر در مورد کانال های بی کیفیت تلویزیون صحبت کنیم قطعا نمایش تصاویر آن ها در ابعاد بزرگ چندان جالب نخواهد بود و حتی یک ضد حال محسوب میشود!

ویدئو پروژکتور یا تلویزیون

برخلاف تلویزیون ها، ویدیو پروژکتور ها به فضای کمتری نیاز دارند، حتی می توانید داخل سقف خانه تان فضایی را به پروژکتور اختصاص دهید تا هنگامی که از آن استفاده نمی کنید به داخل سقف جمع شود و از نظرتان ناپدید شود که البته این کار برایتان هزینه ی جانبی خواهد داشت اما میتواند خیلی حرفه ای و جذاب باشد، حتی برای پرده پروژکتور برخی دیوار مقابل ویدیو پروژکتور را رنگ میزنند و از دیوار به عنوان پرده نمایش استفاده میکنند که ممکن است در کیفیت نهایی تصویر تاثیر گذار باشد. پس اگر می خواهید به بهترین کیفیت تصویر ویدئو پروژکتور خانگی خود دست پیدا کنید پیشنهاد می کنیم تا نسبت به خرید یک پرده نمایش نیز اقدام نمایید.

لامپ های پروژکتور به طور میانگین چند هزار ساعت برایتان کار میکنند و پس از آن نیاز به تعویض دارند که قیمت چند صد دلاری دارند و در صورت استفاده متوسط هر دو الی سه سال یک بار نیاز به تعویض آنها خواهید داشت. یادتان باشد که برای استفاده از ویدئو پروژکتور ها مجبور میشوید رژه رفتن جلوی تلویزیون را کنار بگذارید.

وجود کابل های زیاد در ویدئو پروژکتور ها مشکل بعدی آنها تلقی میشود که در حال حاضر با مجهز کردن پروژکتور ها به تکنولوژی وای فای راه حلی برایش پیدا شده است. همچنین اغلب ویدئو پروژکتورهای خانگی به لنز اولترا شورت ترو مجهز هستند و توانایی ارائه سایز تصویر بزرگ از فاصله بسیار کم نسبت به سطح نمایش را دارند. به این ترتیب می توان آنها را بر روی میز تلویزیون در نزدیکی دیوار قرار داد و با آنها به سایز تصویر بسیار بزرگتری در مقایسه با تلویزیون دست پیدا کرد. در این حالت دیگر نیازی به کابل های بلند ندارید و با مشکلات ناشی از کابل کشی مواجه نخواهید شد. حتی می توانید یک ویدئو پروژکتور هوشمند با سیستم عامل اندروید داخلی تهیه کنید و فیلم ها و سریال های روز را به صورت آنلاین بر روی پرده به نمایش درآورید. در این حالت ویدئو پروژکتور شما همانند یک تلویزیون هوشمند عمل می کند و دیگر نیازی به اتصال آن به یک دستگاه منبع پخش وجود ندارد.

ویدئو پروژکتور یا تلویزیون

اگر تصمیم به خرید ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون برای خانه تان گرفته اید حتما در کنار آن سیستم های صوتی سینمای خانگی را تهیه کنید و قبل از هرچیز مقاله راهنمای خرید پروژکتور را مطالعه کنید.

برای جمع بندی اگر شخصی هستید که به تماشای فیلم های با کیفیت سینمایی و گیم ها علاقه دارید و از سینما رفتن لذت میبرید احتمالا ویدیو پروژکتور را برای منزلتان انتخاب خواهید کرد. در این شرایط می توانید اتاق پذیرایی خانه خودتان را به یک سالن سینمای کوچک تبدیل کنید و از تماشای فیلم ها و سریال های مورد علاقه تان در سایز به مراتب بزرگتر نسبت به تلویزیون لذت بیشتری ببرید.