قدمت صندوق های فروشگاهی به بیش از 140 سال می رسد، اما مشاغل زیادی هنوز از این دستگاه استفاده می کنند. اگرچه مدتهاست که مدلهای اصلی آن از بین رفته‌اند، اما مدلهای جدید هنوز با همان عملکرد اساسی کار می‌کنند. با این تفاوت که علاوه بر جمع زدن اقلام و چاپ رسید، کارهای دیگری از قبیل مدیریت موجودی کالا تا ادغام با وب سایت‌ها و نرم افزارها نیز انجام می‌دهند.

1. صندوق فروشگاهی مکانیکی

صندوق پول، در سال 1879 در اوهایو اختراع شد. قبل از این، فروشندگان پول خود را در یک کشو پول یا دخل نگه می‌داشتند که امنیت بالایی نداشت.

صندوق فروشگاهی مکانیکی

صندوق پول سنتی، با تکیه بر چرخ دنده‌ها و سایر مکانیک‌ها، اساساً یک ماشین حساب بزرگ بود. کاربر اعداد را وارد می کرد، سپس قیمت کل نشان داده شده و در نهایت کشوی پول نقد باز میشد. همچنین برای جلوگیری از سرقت، باز شدن کشو با صدای زنگ همراه بود. با این وجود در اوایل دهه 1900، قابلیت کاغذ رسید و موتورهای الکتریکی نیز به آن‌ها اضافه شد.

2. صندوق الکترونیکی

صندوق‌های الکترونیکی(ECR)، عملکردی بسیار شبیه به مدل‌های مکانیکی قدیمی دارند که کار محاسباتی ساده و چاپ رسید را انجام می دهند. اکثر ECR‌ های مدرن از صفحه کلید، نمایشگر، کشوی پول نقد و بارکد خوان تشکیل شده‌اند  به طور کلی، با ظهور کارت‌های اعتباری، تقاضا برای ماشین آلاتی با پردازش پرداخت افزایش یافت. بعدها این دستگاه‌ به دلیل اینکه توانست خریدهای بزرگ را به سرعت انجام دهد؛ محبوب شد.

صندوق الکترونیکی

در ادامه باید بگوییم که این نوع صندوق‌های فروشگاهی برای مشاغل کوچک بسیار عالی هستند؛ زیرا با اتصال به صفحه کلید، پرداخت کارت، عملکردهای اساسی و آسانی را انجام می‌دهند. کاربران با این دستگاه‌ها می‌توانند به سرعت محصول را قیمت‌گذاری کنند، جمع بزنند، پرداختی را تعیین کنند و رسید را چاپ کنند.

لازم است بدانید که صندوق های ECR‌ اغلب به برق شهری متصل می‌شوند، اما برخی از مدل‌های قابل حمل آنها از طریق باتری کار می‌کنند.

3. صندوق مکانیزه فروش یا پوز

تقاضا برای عملکردهای بیشتر و انعطاف پذیری باعث ساخت دستگاه پوز(POS)  شد که علاوه بر پردازش پرداخت، ویژگی‌های بیشتری را نیز ارائه می‌دهند.

صندوق مکانیزه فروش یا پوز

دستگاه پوز، مرکز فعالیت‌های تجاری است. در واقع، عاملی که سیستم‌های پوز را از صندوق‌های فروشگاهی مجزا می‌کند؛ این است که این دستگاه تقریباً تمام جنبه‌های فروشگاه یا رستوران شما را کنترل و وظایف را به صورت خودکار را انجام می‌دهد. 

قابلیت‌های دستگاه پوز

  • مدیریت موجودی کالا و به روز شدن خودکار پس از هر خرید.
  • تجزیه و تحلیل ارقام فروش، مرجوعی، روند خرید و ...
  • کنترل عملکرد کارمندان، میزان فروش، میزان متوسط تخفیف‌های داده شده و ...
  • محاسبه دستمزد کارکنان.
  • سفارش خودکار لوازم .
  • اتصال به اینترنت و ذخیره داده‌ها روی فضای ابری.

توجه:

با استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر cloud، می‌توانید چندین فروشگاه را ردیابی کنید و با هر دستگاهی و در هر مکانی به صندوق‌های پوز شخصی دسترسی داشته باشید.

قابلیت‌های دستگاه پوز

انواع دستگاه های پوز

پوز رومیزی یا کانترتاپ

از لحاظ ظاهری، نمایشگر سیستم‌های POS شبیه به ECR‌ها هستند، اما بسته‌بندی آنها به صورت یک جعبه ابزار و بسیار بزرگتر است. یک دستگاه پوز رومیزی، شامل یک نمایشگر دیجیتال، کشوی پول نقد، بارکد اسکنر و چاپگر رسید است. غالباً، صفحه نمایش این پوزهای رومیزی یک صفحه لمسی یا مانیتور به همراه ماوس خواهد بود.

این دستگاه، حجم تراکنش بالایی را محاسبه می کند. بنابراین گزینه مناسبی برای فروشگاه‌های بزرگ خرده فروشی، رستوران‌های شلوغ و... است. از آنجا که این صندوق‌ها اغلب بزرگ هستند و با دستگاه‌های جانبی ارتباط برقرار می‌کنند، قابل حمل نیستند.

پوز رومیزی یا کانترتاپ

تبلت پوز 

تبلت پوز، همان عملکرد دستگاه پوز رومیزی را دارد اما با تحرک بیشتر. با وجود اینکه این دستگاه‌ها کوچکتر هستند؛ اما با هر دستگاه جانبی مانند چاپگرها و پایانه‌های کارت اعتباری ارتباط برقرار می‌کنند.

دستگاه‌های تبلت پوز قابل حمل بوده و سایز کوچکی دارند، بنابراین برای مشاغلی که می‌خواهند زیبایی مینیمالیستی خود را حفظ کنند مناسب است. 

موبایل پوز

دستگاه‌های دستی، دارای سیستمی ساده و برای پرداخت در حال حرکت مناسب هستند. برای کار با آنها فقط به تلفن و کارت خوان احتیاج دارید. این دستگاه‌ها به سیستم POS متصل نمی‌شوند، بدین معنی که شما باید در هنگام ثبت حساب، اطلاعات را به صورت دستی وارد کنید. اگر به دنبال ویژگی‌های پیشرفته‌ای هستید، دستگاه‌های موبایل پوز را پیشنهاد می‌کنیم. به عنوان مثال، Epos Pocket به سیستم POS تبلت و رومیزی متصل می‌شود. با این کار، بسیاری از ویژگی‌های سیستم در اختیار شما قرار می‌گیرد و داده‌ها به طور خودکار با دستگاه‌های دیگر همگام سازی می‌شوند.

موبایل پوز

کدام نوع صندوق فروشگاهی را تهیه کنم؟

درحالیکه همه مشاغل دارای چالش‌های منحصر به فردی هستند، اما تعداد کمی از آنها خواهان صندوق الکترونیکی هستند. این دستگاه‌ها منسوخ شده‌اند و فاقد ویژگی‌های مورد نیاز برای رقابت در بازار مدرن هستند.

اگر رستوران یا خرده فروشی دارید، POS رومیزی بهترین گزینه است. این دستگاه‌‌ها تمام قابلیت‌های مورد نیاز را به شما می‌دهند و به اندازه کافی قوی و با دوام هستند.

اگر بیزینس موبایلی را اداره می‌کنید، دستگاه تبلت پوز را انتخاب کنید که عملکردی مشابه نسخه‌های دسکتاپ دارند، و کار شما را آسان می‌کنند. تنها چیزی که لازم دارید، Wi-Fi قوی و پایدار است.

اکثر تبلت‌های مدرن می‌توانند برنامه POS را اجرا کنند و هزینه کل شما را کاهش دهند. برای شروع کار فقط باید هزینه نرم افزار و لوازم جانبی آن را پرداخت کنید.

در آخر، اگر میخواهید جمع بندی ساده‌ای را انجام دهید و هیچ ویژگی فانتزی دیگری در نظرتان نیست، ممکن است POS دستی را انتخاب کنید. به عنوان مثال، کسی که در بازارهای کشاورزان قهوه می فروشد، برای پیگیری فروش، پردازش پرداخت‌ها و ارسال رسیدهای الکترونیکی فقط به کارت خوان و برنامه نیاز دارد.

همچنین در صورت راه اندازی رستوران یا فروشگاه، می‌توانید از موبایل پوز پیشرفته استفاده کنید. با این دستگاه، سرورها می‌توانند سفارشات را کنار مشتری تحویل بگیرند و آنها را مستقیماً به آشپزخانه بفرستند.
 این دستگاه‌ها برای گرفتن موجودی، پردازش سفارشات در حال حرکت و جستجوی کالا مناسب هستند. با این حال، بدیهی است که نمی‌توان از آنها برای گرفتن پول نقد استفاده کرد.

منبع: eposnow