اسکنر یکی از ماشین های اداری و لوازم جانبی کامپیوتر می باشد که بازار آن در مقایسه با گذشته رونق بیشتری گرفته است و به دلیل قیمت ارزانی که دارند روی برخی از پرینتر ها هم قرار گرفته اند.

در بازار فعلی اسکنرها از نظر شکل و کاربرد به چند دسته تقسیم می شود. این مقاله را برای بررسی انواع اسکنرها آماده کرده ایم تا به نقد و بررسی آنها بپردازیم.

بررسی انواع اسکنر ها

بررسی انواع اسکنر ها

اسکنر دستی قابل حمل

اسکنرهای دستی قابل حمل ، اسکنر های کوچکی هستند که از کیفیت بسیار پایینی هم برخوردار می باشند. اسکنر دستی که قابل حمل هم باشد در سایز های مختلفی می باشد که کوچکترین سایز آن به صورت مدادی است و به راحتی هم در جیب قرار می گیرد. از این اسکنرها برای اسکن خط به خط نوشته های متن و کتاب ها استفاده می شود.

اسکنر فیدردار

در اسکنر فیدردار، هد اسکنر ثابت است و اسناد و کاغذ ها از مقابل هد عبور می کنند. این روال باعث می شود که تعداد زیادی فایل اسکن شوند. از اسکنرهای فیدردار بیشتر برای اسکن نامه ها، قراردادها و فرم های اداری استفاده می شود. حداکثر میزان رزولوشن برای یک اسکنر فیدردار 600dpi است.

اسکنر مسطح

اسکنر مسطح از معمول ترین اسکنرهای خانگی هستند که دارای صفحه ی تخت می باشد. اسکنرهای مسطح به خاطر کاربری آسان و تکنولــوژی که در هد اسکن آن استفاده شده است بیشترین فروش را در بازار دارند.

اسکنر خانگی

اسکنرهای خانگی در مقایسه با سایر اسکنر ها از سرعت اسکن و کیفیت پایین تری برخوردار هستند. دلیل آن هم استفاده از قطعاتی است که برای ساخت آنها استفاده شده است. اسکنر های تخت از جمله اسکنرهایی است که به عنوان اسکنر خانگی می توان نام برد.

اسکنر اداری

اسکنر اداری در دفاتر اداری کوچک، سازمان دولتی، شرکت خصوصی یا کارخانه های صنعتی که حجم کاری متوسطی دارند استفاده می شود مانند دفتر مدیران ارشد و منشی های آنها، حسابداری، منابع انسانی و غیره. از هر یک از انواع اسکنر های نام برده شده در این مقاله می توان به عنوان اسکنر اداری استفاده نمود.

اسکنر صنعتی

اسکنرهای صنعتی از دقت و کیفیت بالایی برخوردار هستند و مناسب برای مهندسی معکوس و کنترل کیفی هستند.

اسکنر اسناد

از اسکنر اسناد برای مکان های بزرگ استفاده می شوند. اسکنرهای اسناد دارای قابلیت ADF  هستند به این معنا که کاغذ را توسط موتور و غلطک به داخل می کشد و سپس عملیات اسکن را بر روی آنها پیاده می کند.

اسکنر لیزری

اسکنر لیزری مانند دوربین های نقشه برداری کار می کنند و با سرعتی باورنکردنی و بسیار بالا نقاط محیط اطراف را اسکن می کند و به کامپیوتر تصاویر را انتقال می دهد.

اسکنر سه بعدی

اسکنرهای سه بعدی نوع خاصی از اسکنرها هستند که شامل اپتيک، سه پايه مستحکم، پنل کاليبراسيون و نرم افزار مخصوص می باشند. از اسکنر سه بعدی در صنايع خودرو، پمپ و توربين، دندانسازي، مجسمه سازي، صنايع نفت و پتروشيمي، صنايع پوب، اسکن سه بعدي چهره و اجزاي بدن استفاده می شود.

اسکنر نگاتیو (اسکنر فیلم)

اسکنر نگاتیو، اسکنر فیلم یا اسکنر اسلاید است که عضو کوچکی از خانواده ی بزرگ اسکنر هاست و درواقع راه ارتباطی است میان تصویرهای قدیمی و تصویرهای جدید و دیجیتال. اسکنر اسلاید در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود است و مناسب برای عکاسی و فیلم برداری می باشد.

اسکنر تخت

اسکنرهای تخت در گروه پرفروش ترین اسکنر های بازار قرار دارند  و مناسب برای مصارف اداری و خانگی هم می باشند. دستگاه اسکنر تخت در سایز A4 قرار دارد و از رزولوشن یا کیفیت پایینی هم برخوردار است.