سیستم نظارت تصویری که به عنوان سیستم دوربین مدار بسته شناخته شده تر است، مجموعه ای از لوازم الکترونیکی را شامل می شود که دارای قابلیت ضبط تصاویر می باشد. این سیستم اجازه می دهد تا تصاویر ویدئویی و سایر داده های استخراج شده از طریق شبکه های ارتباطی یا پیوندهای اطلاعاتی دیجیتال فشرده، ذخیره و منتقل گردند. دوربین های مدار بسته به طور معمول برای نظارت بر محیط های عمومی به کار می روند. در این مقاله، به بررسی انواع مختلف کابل های دوربین مدار بسته که اجزای مختلف یک سیستم نظارت تصویری را به یکدیگر متصل می کنند و جزئیات آنها می پردازیم.

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال طناب های ضخیمی از جنس سیم یا الیاف غیر فلزی هستند که از یک هسته عایق بندی شده یا سیم رشته ای جامد تشکیل شده اند. نوارهای سیم انعطاف پذیر عایقی نیز آنها را از بیرون احاطه می کند. در درجه اول، این کابل های شبکه دوربین مدار بسته توسط شرکت های تلویزیونی برای اتصال تسهیلات آنتن محصولات خود استفاده می گردند. همچنین، گاهی اوقات برای اتصال دفاتر مرکزی به تیرهای تلفن نزدیک، از کابل کواکسیال دوربین مدار بسته بهره می برند.

مزایا

- ماندگاری آنها نسبت به سایر کابل های مدار بسته نسبتا طولانی تر است؛ به دلیل ساخته شدن از مواد بسیار سخت که به طور معمول در برابر عناصر سایش مقاوم هستند.

- از این کابل های سیستم امنیتی برای کاربردهای مختلفی مانند انتقال سیگنال های فرکانس رادیویی، صنعت ساخت و ساز، ماشین های یدک کش و لنگر انداختن کشتی ها استفاده می شود.

- کابل های کواکسیال برای تقویت سیگنال ها در فاصله فیزیکی طولانی تر مناسب اند.

- سیگنال های انتقال داده شده توسط این کابل ها توسط لایه ای از مواد عایق از تداخل های الکتریکی خارجی محافظت می گردد.

کابل کواکسیال

معایب

- به دلیل کیفیت بالایی که دارند، نسبت به سایر کابل های امنیتی معمولی گران ترند.

کابل سیامی

کابل های سیامی نمونه ای از کابل های کواکسیال می باشند که مجموعه ای از سیم های برق متصل به هم دارند. در صورت دورتر شدن منبع تغذیه از دستگاه ضبط، این سیم های برق ممکن است از کابل های کواکسیال جدا شوند.

مزایا

- این کابل ها می توانند برای انتقال داده ها و نیرو به طور همزمان استفاده گردند.
- ساختار کابل های سیامی به گونه ای است که امکان انتقال نیرو را بدون هیچ گونه تداخل بی مورد در انتقال فیلم فراهم می نماید. این قابلیت، اعتبار اطلاعات را بسیار بالاتر می برد.
- آنها برای پخش سیگنال ها در فاصله نسبتا طولانی به کار برده می شوند.
- با توجه به این که نیرو و اطلاعات هر دو توسط یک کابل انتقال می یابند، روند تنظیم سیستم نظارت تصویری بسیار ساده شده است.

کابل سیامی

معایب

- کنترل، نصب و کار کردن با کابل های سیامی پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر کابل های ویدئویی دارد.

کابل جفت پیچ خورده

این کابل یک سیم مسی معمولی است که در بسیاری از خانه ها و کسب و کارها، کامپیوترها را به تلفن یا دوربین مدار بسته را به دستگاه موردنظر متصل می کند. به منظور کاهش تداخل یا القای الکترومغناطیسی بین جفت سیم ها، دو سیم مسی عایق شده به دور یکدیگر پیچ خورده اند. هر اتصال روی جفت بهم تابیده، به هر دو سیم احتیاج دارد. از آنجایی که برخی از دستگاه ها به چندین اتصال نیازمند هستند، این کابل گاهی اوقات در دو یا چند جفت نصب می شوند. (همه در یک کابل واحد)

نوعی از این کابل ها را جفت پیچ خورده محافظ (STP) می نامند. این کابل در یک روکش فلزی محصور می شود و به عنوان یک زمین عمل می کند. کابل جفت پیچ خورده بدون روکش را با نام UTP می شناسند و آن را در شبکه های گوناگون به کار می برند.

مزایا

- از آنجایی که این کابل ها تا حد زیادی تداخل ها و القای الکترومغناطیسی را کاهش می دهند، سیگنال های انتقالی توسط آنها کاملا یکپارچه خواهد بود.
معایب
- کابل های جفت پیچ خورده عموما دوام کمتری داشته و همچنین در معرض تخریب فیزیکی هستند.

کابل فیبر نوری

فیبر نوری یک رشته بسیار نازک از شیشه خالص است که به عنوان یک راهنمای موجی برای نور در فواصل طولانی عمل می کند. اصولی را در این کابل به کار می گیرند که به عنوان بازتاب کلی درونی شناخته می شوند.
کابل فیبر نوری در واقع از دو لایه شیشه تشکیل شده است؛ هسته ای که سیگنال نور واقعی را حمل می کند و روکش فلزی، که یک لایه شیشه می باشد و هسته را احاطه می کند. ضریب شکست روکش فلزی نسبت به هسته کمتر بوده و این امر، باعث انعکاس کلی داخلی در هسته می گردد.
بیشتر الیافت به صورت جفت دوبلکس کار می کنند؛ یعنی یکی برای انتقال و دیگری برای دریافت استفاده می شود. اما ارسال هر دو سیگنال از طریق یک رشته امکان پذیر است.
کابل های فیبر نوری دو نوع اصلی دارند: فیبر تک حالت (SMF) و فیبر چند حالته (MMF). تفاوت اصلی در اندازه هسته آنها می باشد. هسته MMF گسترده تر بوده و به چندین حالت نور یا اشعه اجازه انتشار می دهد. SMF دارای یک هسته باریک است که فقط یک حالت واحد از نور را پخش می کند. هر نوع فیبر، ویژگی هایی متفاوت با مزایا و معایب خاص خود را دارد.

کابل فیبر نوری

مزایا

- این کابل ها با سرعت شگفت آوری اطلاعات را منتقل می نمایند؛ بدین گونه در مواقعی که به حداقل تاخیر ممکن نیاز است، فیبر نوری ترجیح داده می شود.
- سیگنال ها هنگام عبور تحت تداخل الکترومغناطیسی نبوده و نیازی به انتقال مجدد ندارند.
- فیبر نوری اطلاعات بیشتری را نسبت به سیم های مسی معمولی نگهداری می کند.
- آنها برای استفاده در فواصل بسیار طولانی کاملا مناسب هستند.

معایب

- نصب و نگهداری کابل های فیبر نوری به نیروی انسانی زیادی نیازمند است.
- الیاف شیشه در داخل کابل خارجی باید بیشتر مراقبت شوند. هر گونه خراشیدگی جزئی معمولا در انتقال موثر سیگنال ها اختلال ایجاد می کند.
- تسلط کافی بر اصطلاحات پیچیده مهندسی الکترونیک برای کنترل و کار با آنها ضروری می باشد.
- گران ترین کابل های دوربین مدار بسته می باشند.

کابل برق ویدئویی

مزایا

- سیگنال های ویدئویی را انتقال می دهند و همچنین جریان برق DC را به طور همزمان به دوربین های مدار بسته امنیتی می رسانند.
- نسبتا ارزان قیمت هستند.

معایب

- استفاده از آنها محدود بوده و برای مسافت های طولانی نامناسب می باشند.

کابل برق

کابل برق مجموعه ای از یک یا چند هادی الکتریکی است که معمولا توسط یک غلاف به هم چسبیده و برای انتقال نیروی الکتریکی استفاده می شود.

مزایا

- کابل های برق ممکن است در زیر زمین دفن شده یا در بلندی نصب شوند؛ به همین خاطر باید آنها با رعایت اصول ایمنی ساخت.
- این کابل ها گاها به عنوان بخش دائمی از سازه های ساختمانی تعبیه می گردند و از این رو، در دراز مدت ارزان تر بوده و مقرون به صرفه هستند.

معایب

- از آنها فقط برای انتقال انرژی الکتریکی و نه داده های ویدئویی استفاده می شود.

کابل اترنت

اترنت یک فناوری سنتی برای اتصال شبکه های محلی سیمی است که به دستگاه ها امکان می دهد تا از طریق پروتکل (مجموعه قوانین یا زبان مشترک شبکه) با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

مزایا

- استفاده از آنها آسان است.
- قابلیت انتقال سریع و ایمن اطلاعات را فراهم می آورد.

معایب

- برای استفاده از این کابل باید الزامات زیرساختی و تجهیزات لازم را داشته باشید.
- حداکثر طول هر سیم از آداپتور شبکه در کامپیوتر حداقل 100 متر است.
با توجه به نیازهای شغلی خود و مقایسه مزایا و معایب انواع کابل های دوربین مداربسته، می توانید کابل مناسب خود را انتخاب نمایید.