امروزه در همه محیط های فروشگاهی مانند رستوران ها، سوپرمارکت ها، داروخانه ها و جواهر فروشی ها از صندوق های فروشگاهی برای پیگیری معاملات استفاده می شود. برخی از این صندوق ها صرفا به محاسبه قیمت ها کمک می کنند، اما نوع پیشرفته تر آن ها امکانات فراوان تری را ارائه می دهند. این دستگاه ها، خرید و فروش روزانه و موجودی کالاهای فروشگاه را کنترل کرده و محاسبه سود و زیان را بر عهده دارند. آنچه که بین انواع دستگاه صندوق فروشگاهی مشترک است، کشویی است که برای نگهداری پول نقد و رسیدها از آن استفاده می کنند.

اگرچه امروزه انواع مختلفی از صندوق های فروشگاهی وجود دارند، اما به طور کلی این صندوق ها به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند :

  • صندوق فروشگاهی ECR

برای مدت طولانی، صندوق های فروشگاهی الکترونیکی یا ECR تنها صندوق هایی بودند که قابلیت پذیرش کارت های اعتباری و یا هرگونه پرداخت الکترونیکی را داشتند. با گذشت زمان، این صندوق ها ارتقاء پیدا کردند و برخی امکانات دیگر از جمله توانایی مدیریت موجودی و ذخیره اطلاعات فروش به آنها اضافه شد. با این که امروزه این صندوق ها تقریبا منسوخ شده اند، اما می توان از آنها برای کسب و کارهای کوچک تر که نیاز به سیستم های پیشرفته ندارند کمک گرفت.

صندوق های ECR، در واقع ماشین حساب هایی هستند که یک صفحه نمایش کوچک 4 اینچی روی آنها سوار شده است. علاوه بر این دارای یک کشوی پول، چاپگر و اسکنر بارکد نیز می باشند. نرم افزار فروشگاهی نصب شده بر روی این دستگاه ها، قابلیت تغییر و یا ارتقاء ندارد.

صندوق فروشگاهی ECR

دو نوع صندوق فروشگاهی ECR وجود دارد. بعضی از آنها با باتری شارژ می شوند و برخی دیگر برقی هستند. کارایی هر دو نوع دستگاه صندوق فروشگاهی تقریبا یکسان است و فقط در قیمت با هم تفاوت دارند.

صندوق های الکترونیکی برای کسانی که به دنبال یک سیستم ساده هستند که استفاده از آن آسان باشد، مناسب و مقرون به صرفه است.

  • صندوق فروشگاهی POS

صندوق های فروشگاهی کامپیوتری یا سیستم های POS بهترین نوع صندوق های فروشگاهی هستند. این صندوق ها، ویژگی های جدیدتر و قابلیت های فراوان تری نسبت به صندوق های ECR دارند و بسیار پیچیده تر هستند. نرم افزارهای فروشگاهی آنها قابل تغییر و تنظیم می باشند و به شما این امکان را می دهند تا داده های فروشگاه خود را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید. به همین دلیل سیستم های POS به ابزارهای ارزشمندی تبدیل شده اند که توسط صاحبان فروشگاه ها استفاده می شوند.

این صندوق ها اطلاعات هر عملیات فروش را به صورت خودکار ذخیره می کنند و به شما گزارش هایی را ارائه می دهند که با کمک آنها به راحتی خواهید توانست هزینه ها و سود فروشگاه خود را مدیریت کنید. این صندوق های مدرن ابزار قدرتمندتری را، برای مدیریت فروشگاه و بهبود روابط با مشتری، در اختیار صاحبان مشاغل می گذارند. همچنین شما می توانید با استفاده از این اطلاعات، نیاز مشتری های خود را شناسایی کرده و به آنها خدمات بهتری ارائه دهید. بدین ترتیب کارایی فروشگاه شما تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به سود بیشتری نیز دست خواهید یافت. پرداخت به صورت نقدی یا با استفاده از کارت های اعتباری و کیف پول های آنلاین امکان پذیر است. صندوق های فروشگاهی POS، دارای مزایا و ویژگی های بیشتری نسبت به موارد ذکر شده می باشند.

صندوق فروشگاهی POS

دستگاه های POS طراحی زیبا و مدرنی دارند و شامل صفحه نمایش های بزرگ، دستگاه کارتخوان، فیش پرینتر و بارکد خوان هستند. 

صندوق فروشگاهی POS Touch، سیستم های POS هستند که شامل صفحه نمایش لمسی می باشند. در این صورت کار با دستگاه صندوق فروشگاهی آسان تر شده، فروشنده ها راحت تر عملیات های فروش را پیگیری می کنند و کارایی فروشگاه شما بیشتر می شود.

  • صندوق فروشگاهی MPOS

در حالی که بسیاری از مشاغل بزرگ اغلب به سیستم های POS بزرگ و رومیزی احتیاج دارند، سیستم های MPOS می توانند برای برخی دیگر از مشاغل کارآمد باشند. نرم افزارهای POS روی گوشی موبایل یا تبلت فروشنده نصب می شوند و همان ویژگی ها را دارند. نیازی به خرید بسیاری از سخت افزارها مثل مانیتورهای بزرگ وجود ندارد و بنابراین این سیستم ها ارزان تر هستند. همچنین برخلاف صندوق های رومیزی، فروشنده ها می توانند به راحتی موبایل یا تبلت را با خود حمل کرده و سریع تر و راحت تر به مشتری ها رسیدگی کنند. راه اندازی آنها نیز آسان تر است.

صندوق فروشگاهی MPOS

نه تنها استفاده از این سیستم ها نسبتا ساده است، بلکه ویژگی های بیشتری را نیز برای مشاغل فراهم می کنند که منجر به بهبود کارایی و عملکرد فروشگاه می شود.

با این حال سیستم MPOS در مقایسه با صندوق فروشگاهی رومیزی ضعف هایی دارد؛ از جمله آن که تبلت ها قدرت پردازش کمتری دارند و نمی توانند به سرعت رایانه های رومیزی معاملات را انجام دهند.

  • صندوق های فروشگاهی مبتنی بر Cloud

cloud یا ابر اصطلاحا ردیفی از کامپیوتر هاست که همزمان باهم به فعالیت می پردازند. cloud ها اطلاعات را به گونه ای ارائه می دهند که کاربران بتوانند از راه دور به آنها دسترسی داشته باشند.

جدیدترین پیشرفت ایجاد شده در صندوق های فروشگاهی این است که اکنون هم سیستم های رومیزی و هم تبلت ها، می توانند از طریق کلود کار کنند. یک سیستم مبتنی بر کلود دارای مزایای فراوان و قابلیت های زیادی است. تفاوت کلود با دیگر سیستم ها در نرم افزارهای آن است.

به زبان ساده، تعداد زیادی دستگاه در هر مکانی که باشند از طریق اینترنت به کلود وصل می شوند. همه داده ها در یک سرور راه دور ذخیره شده و بعد از هر عملیات فروش به روز رسانی خواهند شد. به این معنی که این امکان وجود دارد تا شما فروشگاه خود را از راه دور مدیریت کنید. از آنجایی که داده ها در سرورهای راه دور به صورت ایمن ذخیره می شوند، دسترسی به آنها به جز برای صاحبان فروشگاه بسیار دشوار است.

صندوق های فروش مبتنی بر کلود هنگامی که نسخه جدید یا اصلاح کوچکی در نرم افزار ایجاد شد، آن را به صورت خودکار به روز رسانی می کنند و به شما این اطمینان را می دهند که همیشه از بهترین سیستم موجود استفاده خواهید کرد.