لپ تاپ های صنعتی و بادوام به سبب مقاومت و استحکام بالا در اغلب کسب و کارها، به خصوص در محیط های صنعتی، مورد استفاده قرار می گیرند. صاحبان مشاغلی که نیاز به استفاده از رایانه های شخصی در محیط های صنعتی دارند، باید چنین لپ تاپ هایی را تهیه کنند.

لپ تاپ صنعتی چیست؟

هر ساله، همراه با پيشرفت هاي تکنولوژی ساخت رايانه هاي شخصي، تعداد انگشت شماري از توليد كنندگان لپ تاپ هاي مقاوم و جديدي را عرضه مي كنند كه از پس شرايط سخت محيطي بر مي آيند. این دستگاه های بادوام یا ناهموار به عنوان لپ تاپ صنعتی نامیده می شوند.
لپ‌تاپ صنعتی فاقد نرم افزارهای اضافه ای می باشند که می‌توانند فضای هارد دیسک و رم لپ تاپ را اشغال نموده و برای کاربران دردسر ایجاد نمایند. آنها داراي نمايشگرهايي نیز هستند كه تصاوير درخشاني را به نمايش مي گذارند.
از ويژگي هاي اين لپ تاپ هاي مقاوم مي توان به قابليت استفاده در طيف گسترده اي از دماها، مقاومت در برابر ضربه و آسیب، قرار گرفتن در معرض نور مستقيم خورشيد و طول عمر بالاي باتري اشاره نمود. لپ تاپ هاي صنعتی و بادوام درجه يك توليد كنندگاني مثل پاناسونيك و دل مي توانند در برابر تابش خورشيدي و شوك حرارتي نيز مقاومت كنند.

لپ تاپ صنعتی چیست؟

استاندارد ناهمواری لپ تاپ ها

اکثر تولید کنندگان لپ تاپ های صنعتی، از استانداردهای پایداری محیطی MIL-STD-810 برای بررسی میزان مقاومت محصولات خود استفاده می نمایند.
MIL-STD-810 برای اولین بار در دهه 1960 توسط وزارت دفاع آمریکا، به عنوان راهنمایی برای طراحی تکنولوژی های نظامی که می توانند در مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند، ایجاد شد.
این استاندارد انواع مختلفی از روش های آزمایشی را ارائه می دهد که برای اطمینان از مناسب بودن تجهیزات مورد استفاده در میدان جنگ، به کار برده می شوند. این روش ها شامل آزمایش دما، لرزش، ضربه، مقاومت در برابر رطوبت، ارتفاع، شن و ماسه یا گرد و غبار و بسیاری موارد دیگر می باشد.
علاوه بر این، استاندارد دیگری نیز وجود دارد. رتبه بندی IP یا درجه حفاظت تجهیزات (Ingress Protection) در استاندارد بین المللی به معنای مقاومت تجهیزات الکترونیکی در برابر شرایط سخت محیطی (رطوبت، گرد و خاک و غیره) و درجه حفاظت از آب بندی آنها می باشد. این رتبه بندی برای هر محصولی متفاوت است؛ اما به طور معمول دستگاه های بادوام و مقاوم باید دارای درجه IP65-IP67 باشند.
همچنین طبقه بندی NEMA (انجمن ملی تولید کنندگان برق آمریکا) که محفظه های مختلف الکتریکی و نحوه نگهداری از آنها در محیط های مختلف را توصیف می کند.

لپ تاپ صنعتی چیست؟

انواع لپ تاپ های صنعتی

انواع مختلفی از لپ تاپ های صنعتی وجود دارند که هر کدام برای یک هدف خاص ساخته شده اند. اکثر تولید کنندگان این تجهیزات، مجموعه ای از لپ تاپ ها را ارائه می دهند که در سه سطح ناهمواری طبقه بندی می شوند.

1- دستگاه های کاملا مقاوم (Fully rugged) سخت ترین نمونه لپ تاپ های صنعتی هستند. عمر باتری بیش از حد طولانی، گزینه های متعدد اتصال بی سیم و طراحی بسیار مقاوم و بادوام از ویژگی های این رایانه های شخصی به شمار می آیند.
همان طور که گفته شد، آنها از لحاظ فنی نسبت به سایرین مقاوم تر هستند و در فضاهای باز و در شرایط سخت آب و هوایی از مقاومت بالاتری برخودارند؛ بنابراین دارای استانداردهای ویژه نظامی بوده و مناسب برای استفاده در کارهای ارتشی و نظامی می باشند.

2- نمونه های نیمه مقاوم (Mid-range semi-rugged) برای استفاده در محیط های مختلف ساخته شده اند. از آنجایی که این لپ تاپ ها توانایی تبدیل شدن به تبلت را دارند، در مصارف نظامی، حمل و نقل، دفترهای مهندسی و فردوگاه ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.
آنها دارای فضای ذخیره سازی قابل حمل هستند تا در هنگام سرویس دهی بتوان از داده ها محافظت کرده و ایمنی آنها را حفظ نمود.
علاوه بر این، لپ تاپ های صنعتی نیمه مقاوم به دلیل دارا بودن دید در شب و جی پی اس، گزینه ی مناسبی برای استفاده در فضاهای باز می باشند.

لپ تاپ صنعتی چیست؟

3- لپ تاپ های مقاوم حرفه ای یا مشتری پسند (professional rugged/ Consumer grade) به طور معمول در محیط هایی استفاده می شوند که تجهیزات کامپیوتری باید در عین این که برای محاسبه مسائل پیچیده قدرتمند هستند، به اندازه کافی نیز بادوام باشند تا در برابر شرایط سخت مثل درجه حرارت شدید، گرد و غبار، رطوبت و ضربه مقاومت کنند.
این دسته لپ تاپ ها نسبت به سایر لپ تاپ های صنعتی دارای دوام پایین تری می باشند؛ به همین دلیل برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. البته باید گفت که وجود درگاه های سریال در این مدل ها، آنها را به گزینه ی مناسبی برای استفاده مهندسین در مناطق عملیاتی تبدیل نموده است.

خرید لپ تاپ های صنعتی

واقعیت این است که همه صنایع نیازی به تهیه این نوع لپ تاپ ها ندارند. قبل از اقدام به خرید، باید نیازهای خود را به خوبی شناسایی نموده و محیط فعالیتتان را تعیین کنید.
همان طور که می دانید، علاوه بر مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی، طول عمر این دستگاه ها بالاتر بوده و کمتر خراب می شوند؛ بنابراین این ویژگی باعث صرفه جویی در هزینه های مالکیت شما می گردد. با این حال، قیمت اولیه خرید لپ تاپ های مقاوم نسبت به نمونه های معمولی با مشخصات مشابه پردازنده و حافظه ذخیره سازی، گران تر خواهد بود.

لپ تاپ صنعتی چیست؟

شما خریداران محترم می توانید در سایت مجموعه ایده برتر پارسیان انواع لپ تاپ های صنعتی را با یکدیگر مقایسه نمایید. سپس، برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره قبل از خرید، با کارشناسان و متخصصان بخش فروش این مجموعه تماس حاصل فرمایید تا شما را برای یک انتخاب درست یاری دهند.