ترازوی فروشگاهی یکی از سخت افزارهای مکمل صندوق های فروشگاهی و از حساس ترین بخش های یک فروشگاه است. هر چه این دستگاه دقیق تر، جدید تر و امکانات بهتری داشته باشد، پاسخگویی به مشتریان سریع تر بوده و رضایت آنها را به دنبال دارد که این موضوع تاثیر مستقیم و بسزایی بر افزایش فروش دارد.

این دستگاه ها در فروشگاه های مواد غذایی، شیرینی فروشی ها، میادین میوه و تره بار و ... از اصلی ترین نیازها به شمار می روند. اگر شما نیز از صاحبان یکی از این مشاغل و فروشگاه ها هستید، خرید ترازوی فروشگاهی مناسب، می بایست جزو اولویت هایتان باشد.

این دستگاه ها می توانند بسیار کارآمد بوده و به شما در مدیریت دقیق موجودی فروشگاه تان کمک کنند.

صندوق های فروشگاهی ترازو دار چیست و چه کاربردی دارد؟

ترازوهای صندوق فروشگاهی در انواع مختلفی وجود دارند؛ اما درک تفاوت های آنها و تعیین این که به کدام نوع نیاز دارید، مسئله ای حائز اهمیت می باشد.

صندوق های فروشگاهی ترازو دار (POS scale)

این نوع صندوق ها، علاوه بر مدیریت فروش و موجودی، با داشتن ترازو امکان اندازه گیری وزن محصولات را فراهم می آورند. معمولا همه انواع صندوق های فروشگاهی مجهز به ترازو از یک صفحه نمایش بهره می برند که تمامی محاسبات را نمایش می دهند. اگر این صندوق ها با نمایشگر لمسی عرضه شده باشند، نوعی از صندوق های فروشگاهی لمسی به شمار می روند.
با کمک این صندوق ها می توانید پس از توزین کالاها، با استفاده از نرم افزارهای نصب شده روی آنها، بدون نیاز به سایر تجهیزات جانبی تمامی امور را به انجام برسانید. مدل های پیشرفته تر این دستگاه ها به شکلی طراحی شده اند که دارای سخت افزار قدرتمندی بوده تا قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل هایی همانند ویندوز را داشته باشند. همچنین امکان اتصال به دستگاه کارتخوان و بارکد خوان را نیز دارند.
این سیستم ها امکانات فراوانی از جمله قابلیت تعریف کاربران با دسترسی های متفاوت، ثبت فروش، سفارشی سازی بر اساس نیازهای فروشگاه و بسیاری از ویژگی های دیگر را در اختیار صاحبان مشاغل می گذارند.

صندوق های فروشگاهی ترازو دار (POS scale)

انواع ترازوی فروشگاهی

سه مدل اصلی ترازو مناسب سیستم های فروشگاهی وجود دارد:

- مدل اول ترازوها، الکترونیکی و ابتدایی هستند که فقط وزن را اندازه می گیرند. این ترازوها می توانند داده ها را به یک دستگاه خارجی مانند صندوق فروشگاهی، رایانه شخصی یا سایر دستگاه ها منتقل کرده و با سیستم های POS سازگار شوند. البته می توان برخی از این ترازوها را برنامه ریزی کرد تا همزمان با وزن، قیمت محصولات را نیز محاسبه کنند. معمولا صندوق دار آنها را کنترل می کند و نسبت به سایر انواع ترازوها قیمت پایین تری دارند.

انواع ترازوی فروشگاهی

- ترازوهای بارکد خوان هم زمان با اندازه گیری وزن کالاها، بارکد آنها را نیز می خوانند و به طور خودکار یا توسط صندوق دار کنترل می شوند. بدین ترتیب نیازی به خرید یک دستگاه بارکد خوان به صورت جداگانه وجود ندارد. این ترازوها معمولا دو مدل دارند:
گروهی از آنها اکثرا در بازارها یا فروشگاه های بزرگ مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. این ترازوها علاوه بر اندازه گیری وزن کالاها بارکد آنها را چاپ کرده و قیمت بر اساس وزن را محاسبه می کنند.
بعضی دیگر مجهز به اسکنرهای لیزری می باشند که از یک تکنولوژی خاص پشتیبانی می کنند. (شامل هر دو تراز اسکن عمودی و افقی هستند.) این اسکنرها می توانند بارکد را، در هر زاویه ای که قرار دارد، اسکن کرده و در همان تراز وزن و قیمتش را محاسبه کنند.
این ترازوها اگرچه گران قیمت هستند اما می توان با استفاده از آنها کارایی فروشگاه ها را به حداکثر رساند.

-  ترازوهای POS دیجیتالی، به طور خاص برای استفاده با سیستم های POS طراحی شده اند. به همین دلیل این دستگاه ها شامل چندین درگاه ارتباطی هستند تا بتوانند به سیستم متصل شوند. چنانچه ترازو و سیستم فروشگاهی شما به صورت یکپارچه با هم ارتباط برقرار کنند، از وقوع بسیاری از خطاهای محاسباتی احتمالی جلوگیری خواهد شد.

انواع ترازوی فروشگاهی

چگونه ترازوی مناسبی انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه ترازویی را برای خرید انتخاب کنید، باید به ویژگی ها و توانایی های آن توجه داشته باشید. اول از همه شما به ترازویی نیاز دارید که بتواند به راحتی به سیستم POS یا صندوق الکترونیکی متصل شده و با آن سازگاری پیدا کند.

کاربرد: کاربرد ترازوها با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است. بنابراین قبل از اقدام به خرید، لازم است بدانید که می خواهید از آن ترازو برای اندازه گیری چه نوع کالاهایی استفاده کنید. مطمئن شوید که حداکثر وزنی که می تواند تحمل کند چقدر است و اینکه آیا قابلیت برآورده کردن نیازهای فروشگاه شما را دارد یا نه.

میزان دقت: در حالی که اکثر ترازوها با ویژگی های اختصاصی و متفاوت ارائه می شوند، ترازو مناسب برای کسب و کار شما باید دقیق و قابل اعتماد باشد (با پشتیبانی خوب). یک ترازو با دقت بالا به شما اطمینان می دهد که محصولات را به درستی به مشتریان خود ارائه کرده و مبلغ صحیحی را به ازای آنها دریافت می کنید.
به همین خاطر باید از شرایط محیطی که می خواهید ترازو را در آن قرار دهید نیز مطمئن شوید. اگر در آن محیط تغییرات شدید دمایی، جریان هوا، حرکت های مختل کننده یا حتی امکان تداخل با سایر دستگاه های الکترونیکی وجود داشته باشد، بر دقت ترازوی شما تاثیر گذار بوده و آن را تا حد قابل توجهی پایین می آورد.

چگونه ترازوی مناسبی انتخاب کنیم؟

مصرف انرژی: ترازوی های قدیمی تر با باتری کار می کردند اما انواع پیشرفته تر امروزی به کمک برق شهری به کار می افتند. از آنجایی که این دستگاه ها باید ساعت های طولانی به جریان برق متصل باشند، بهتر است ترازویی را بخرید که انرژی کمی مصرف کند.

وزن و جنس: با اینکه امروزه اکثر ترازوهای صندوق فروشگاهی از جنس پلاستیک های فشرده ساخته می شوند تا وزن نهایی آنها کمتر باشد، اما بهتر است قبل از خرید به این عامل نیز توجه فرمایید.

صفحه نمایش: بیشتر ترازوهای موجود در بازار از یک صفحه نمایش برخوردارند تا بتوان از طریق آنها اطلاعات فروش را مشاهده کرد. حتما به کارایی این نمایشگرها و کیفیت نمایش آنها توجه داشته باشید.

قیمت: قیمت ترازوهای فروشگاهی با توجه به جنس، تنوع در ساخت و قابلیت ها در بازه بزرگی تعریف می شود. باید بودجه خود را طوری در نظر بگیرید که بتوانید یک ترازو با قیمت مناسب و با امکانات کافی تهیه کنید.
هدف ما این است که به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب ها را انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره قبل از خرید، می توانید از طریق راه های ارتباطی با شرکت ایده برتر پارسیان تماس حاصل فرمایید.