هنگامی که قصد خرید هارد برای استفاده در کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ خود را دارید یا می خواهید نسبت به خرید هارد اکسترنال اقدام کنید، با دو گزینه مختلف مواجه خواهید داشت: درایو دیسک سخت (HDD) و درایو حالت جامد (SSD). اگر تفاوت این دو را ندانید، انتخاب هارد مناسب برایتان سخت خواهد بود. آیا باید با HDD قدیمی جلو بروید یا SSD جدیدتر و سریعتر بیشتر به کارتان خواهد آمد؟ در اینجا ما به شما کمک خواهیم کرد تا بر اساس عوامل مهم مانند ظرفیت ذخیره سازی، سرعت و قیمت بهترین انتخاب را انجام دهید.

SSD در برابر HDD

فضای ذخیره سازی

وقتی صحبت از فضای ذخیره سازی می شود، هارددیسک HDD نسبت به SSD برتری خواهد داشت. البته طی چند سال آینده حافظه های SSD با ظرفیت 16 ترابایت نیز به بازار عرضه خواهد شد. اما در حال حاضر هارددیسک HDD با ظرفیت های بالاتری نسبت به SSD موجودند. پس اگر قصد آرشیو فیلم، موسیقی یا فایل های دیگر را دارید، بهتر است تا نسبت به خرید هارددیسک HDD اقدام کنید.

فضای ذخیره سازی هارددیسک

سرعت، طراحی و دوام

سرعت عملکرد حافظه ذخیره سازی به سرعت خواندن و نوشتن داده ها متمرکز است. از آنجا که هارددیسک HDD به بازوی مکانیکی مجهز است و براساس قابلیت چرخش عمل می کند، سرعت چرخش آن اهمیت بالایی پیدا می کند. در واقع صفحات هارددیسک به چرخش در می آید و اطلاعات توسط بازوی مغناطیسی مکانیکی بر روی آنها نوشته می شوند.

سرعت، طراحی و دوام هارددیسک

معمولاً این هاردها از قابلیت سگمنت بندی و بخش بخش کردن صفحات برخوردارند که باعث افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات می شود. معمولاً هارددیسک ها دارای سرعت چرخش 5400 RPM یا 7200 RPM هستند که برای مصارف خانگی و اداری مناسب به نظر می رسد.

سرعت، طراحی و دوام هارددیسک

اما حافظه ذخیره SSD مکانیسم عملکرد کاملاً متفاوتی دارد و دیگر قطعات مکانیکی و دیسک های گردان در آن به کار نرفته اند. در واقع نوشتن اطلاعات بر روی SSD به صورت پراکنده امکان پذیر است و دسترسی به اطلاعات به صورت مستقیم انجام می گیرد. به همین دلیل سرعت دسترسی به اطلاعات در این حافظه ها نسبت به هارددیسک HDD فوق العاده بیشتر است.

سرعت، طراحی و دوام هارددیسک

به طوری که استفاده از هارد SSD سرعت بوت سیستم عامل و لود برنامه ها و بازی ها را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. اما این افزایش سرعت ممکن است عواقبی نیز داشته باشد! سلول های یک حافظه SSD با سرعت بیشتری نسبت به هارددیسک HDD فرسوده می شوند. دلیل این امر آن است که برای دسترسی به این سلول ها از روش مستقیم استفاده می شود.

سرعت، طراحی و دوام هارددیسک

در کل اگر سرعت عملکرد سیستم برایتان اهمیت بیشتری دارد، حتماً به سراغ حافظه های SSD بروید. این روزها اکثر لپ تاپ های مدرن و امروزی به حافظه های SSD مجهزند. چرا که این حافظه ها نقش زیادی در افزایش سرعت لود برنامه ها و بازی ها خواهند داشت. البته توجه داشته باشید که این افزایش سرعت فقط در مرحله لود و بالا آمدن بازی و برنامه ها اتفاق می افتد و اجرا شدن سریع تر آنها به مشخصات سخت افزاری پردازنده و کارت گرافیک بستگی دارد. همچنین حافظه SSD امنیت اطلاعات را تضمین می کند و دیگر استرس از دست رفتن آنها در اثر شوک های ناشی از نوسانات جریان برق را نخواهید داشت.

منبع: digitaltrends