دوربین مدار بسته وسایلی هستند که برای نظارت بر فضاهای داخلی و خارجی کاربرد دارند و می توان گفت که تمامی شرکت ها، سازمان ها، بانک ها، بیمارستان ها و حتی کسب و کارهای کوچک مانند سوپرمارکت ها از این دستگاه ها استفاده می کنند. انواع مختلفی از دوربین مدار بسته در بازار موجود است و اگر قصد خرید یکی از آنها را دارید، باید معیارهای متفاوتی را مورد توجه قرار دهید. این معیارها شامل کیفیت ویدئو، صدا، دید در شب، حافظه ذخیره سازی، مجهز بودن به پلتفرم هوشمند یکپارچه سازی شده، هوش مصنوعی، قیمت و میزان راحتی در استفاده می شود. آیا می خواهید تا در رابطه با این معیارها اطلاعات کامل تری به دست آورید؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

راهنمای جامع درباره ویژگی های یک دوربین مدار بسته کارآمد

ویدئو

وقتی صحبت از کیفیت فیلم های ضبط شده با دوربین های امنیتی می شود، سه عامل اصلی باید مورد بررسی قرار گیرد:

 تعداد پیکسل: در حال حاضر استاندارد پذیرفته شده کیفیت تصاویر برای نمایش ویدئو، 1080p HD است. پیش از این، استاندارد کیفیت تصاویر ویدئویی 720p HD بود. اما امروزه امکان نمایش تصاویر ویدئویی با رزولوشن های 2K یا 4K هم وجود دارد که تا دو برابر تعداد پیکسل بیشتری را نسبت به کیفیت 1080p HD ارائه می دهند. به طور کلی هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، تصویر واضح تر می شود. البته هر یک از کاربران به یک میزان وضوح تصویر مشخص و متناسب با اهدافشان از استفاده از دوربین های امنیتی نیاز دارند. فرض کنید که خانه یا مغازه شما مورد دستبرد قرار گرفته است و شما برای شناسایی سارقین به سراغ دوربین های امنیتی تان رفته اید. اگر تصاویر این دوربین ها دارای تعداد پیکسل کمی باشد، ممکن است تشخیص چهره سارقین از روی آنها امکان پذیر نباشد. پس تعداد پیکسل تصاویر دوربین امنیتی و رزولوشن ایده آل آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

راهنمای جامع درباره ویژگی های یک دوربین مدار بسته کارآمد

زاویه دید: یک دوربین مدار بسته کاربردی باید زاویه دید حداقل 120 درجه ای داشته باشد. هر چه زاویه دید دوربین بیشتر باشد، به دوربین های کمتری برای پوشش دادن کل فضای اتاق نیاز خواهید داشت و به این ترتیب در هزینه های شما صرفه جویی می شود. لازم به ذکر است که بالاترین میزان زاویه دید ممکن، 180 درجه است و اکثر دوربین های امروزی به این استاندارد دست یافته اند. ضمن اینکه برخی دوربین های پیشرفته تر از قابلیت چرخش هم برخوردارند و قادر به پوشش دهی 360 درجه ای محیط هستند. با این وجود معیارهای زاویه دید و امکان چرخش دو معیار مجزا هستند و باید به طور جداگانه مورد توجه قرار گیرند.

 امکان زوم: برخی از دوربین های مدار بسته از قابلیت زوم دیجیتالی برخوردارند و به شما اجازه می دهند تا بتوانید با حرکت دادن انگشتان بر روی صفحه از این قابلیت استفاده کنید. مدل های دیگر دوربین های امنیتی نیز زوم را به صورت نوری (اپتیکال) انجام می دهند و به نوعی نزدیک شدن فیزیکی دوربین به سوژه را شبیه سازی می کنند. ما دوربین های مجهز به زوم اپتیکال را ترجیح می دهیم! این دوربین ها قادر به ضبط جزئیات بیشتری هستند و اگر مورد دستبرد قرار بگیرید، امکان زوم بر روی چهره سارقین را به شما می دهند.

صدا

یک دوربین مدار بسته کاربردی باید به اسپیکر و میکروفون داخلی مجهز است و از صدای دو طرفه پشتیبانی کند. صدای دو طرفه به این معنا است که هم بتوان صدای کسانی را که در مقابل دوربین صحبت می کنند شنید و هم بتوان با آنها از طریق دوربین صحبت کرد. البته این ویژگی نیازمند متصل بودن دوربین به اینترنت است. این ویژگی برای خانواده هایی که دور از هم زندگی می کنند مزایای زیادی دارد و امکان مکالمه اینترنتی را فراهم می کند. البته مجهز بودن به صدای دو طرفه فقط این مزیت را ندارد! موارد زیادی پیش آمده که فیلم های ضبط شده با دوربین امنیتی از یک سرقت نیمه کاره تصویربرداری کرده اند! چرا که صاحب خانه یا مغازه از طریق اسپیکر دوربین به سارقین گفته که سریعاً محل را ترک کنند و پلیس در راه است. به همین دلیل قدرت اسپیکر و میکروفون دوربین مدار بسته از اهمیت بالایی برخوردار است.

راهنمای جامع درباره ویژگی های یک دوربین مدار بسته کارآمد

دید در شب

در رابطه با مبحث دید در شب، می توان مادون قرمز را نسبت به دید در شب رنگی کاربردی تر دانست. دید در شب مادون قرمز از سنسورهای LED بهره می برد. هر چه تعداد سنسورهای دوربین بیشتر باشد، تصویر واضح تر خواهد بود. سنسورهای LED در مقابل سنسورهای روشنایی که دوربین های دید در شب رنگی از آنها استفاده می کنند حساس تر هستند و خیال شما را بابت سرقت در شب راحت می کنند. این شرایط را تصور کنید: یک سارق محل زندگی یا کار شما را به خوبی بررسی کرده و از محل قرارگیری دوربین ها آگاه است. به همین دلیل سعی دارد تا روی آنها را با یک پارچه بپوشاند. اگر دوربین از قابلیت دید در شب مادون قرمز برخوردار باشد، این راهکار خنثی می شود و تصاویر سارقین به سادگی ضبط می شود.

راهنمای جامع درباره ویژگی های یک دوربین مدار بسته کارآمد

حافظه ذخیره سازی - لوکال یا ابری

اکثر ما به دنبال روش هایی هستیم که کمترین هزینه را داشته باشد. اگر جزء این افراد هستید بهتر است تا از حافظه های ذخیره سازی لوکال استفاده کنید. زیرا استفاده از این حافظه ها کاملاً رایگان است. فقط یک مشکل در این زمینه وجود دارد: اگر حافظه ذخیره سازی دور از دسترستان باشد، نمی توانید از اطلاعات ذخیره شده بر روی آنها استفاده کنید. به عنوان مثال فرض کنید که کارت حافظه SD دوربین تان به سرقت رود. دیگر روشی برای پاک کردن اطلاعات خود نخواهید داشت! همچنین ممکن است تا فلش مموری USB شما در اثر برخورد ضربه یا اتفاقات دیگر آسیب ببیند و اطلاعات روی آن از دست برود. برای اینکه دغدغه این مسائل را نداشته باشید، پیشنهاد می کنیم تا از اطلاعات خود بک آپ بگیرید. شما می توانید بک آپ اطلاعات خود را بر روی یک سرور ابری امن ذخیره کنید و در هر زمان و مکانی به آنها دسترسی داشته باشید.

برخی دوربین های مدار بسته دارای کارت حافظه micro-SD با ظرفیت 32 یا 64 گیگابایت هستند. مدل های پیشرفته تر فضای ذخیره سازی ابری را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند و برخی دیگر هم با دریافت هزینه اشتراک این امکان را فراهم می آورند. 

حافظه ذخیره سازی - لوکال یا ابری

سایر ویژگی هایی که در هنگام خرید دوربین مدار بسته باید مورد توجه قرار گیرد، مجهز بودن آنها به پلتفرم هوشمند (سازگاری با دستیارهای صوتی مانند آمازون الکسا، گوگل اسیستنت، مایکروسافت کورتانا و...) است. همچنین برخی دوربین های هوشمند از تکنولوژی هوش مصنوعی بهره می برند و قادر به تشخیص چهره انسان از حیوانات و گیاهان هستند. قابلیت نصب و راه اندازی آسان نیز از دیگر موارد مهم در رابطه با دوربین های امنیتی است.
 

منبع: Security