پیشرفت فناوری در سالهای اخیر به این معنی بوده است که انسان در دنیای امروز نمی تواند زندگی را بدون حضور رسانه ها و استفاده از آنها تصور کند. کاربران از فناوری های جدید به طور گسترده استفاده می کنند و در این میان تلفن های هوشمند و تبلت ها به خصوص محبوبیت زیادی در میان آنها دارند. این دستگاه ها مانند گذشته فقط توسط بزرگسالان و نوجوانان استفاده نمی شود، بلکه به طور فزاینده ای توسط کودکان هم مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل در خیابان ها، رستوران ها، پارک ها یا مراکز خرید می توانید کودکانی را مشاهده کنید که با اشتیاق تمام در حال کار با موبایل یا تبلت خود هستند! به همین دلیل بسیاری از روانشناسان، درمانگران و متخصصان اطفال موبایل و تبلت را «ضربان قلب قرن بیست و یکم می نامند؛ زیرا والدین به طور فزاینده ای به دنبال دستگاه هایی برای ایجاد آرامش یا سرگرم کردن کودکان خود هستند.

این موضوع به تغییر رفتار کودکان و به طور کلی تغییر شرایط جامعه منجر شده و اکنون شاهد اشکال جدیدی از رفتارها و ارتباطات کودکان در هنگام تعامل با یکدیگر هستیم. اینها رفتارهای نگران کننده ای است. ما با كودكانی روبرو می شویم كه قادرند بطور كلی انگشت خود را بر روی صفحه نمایش گوشی هوشمند یا تبلت بگذارند و آن را لمس کنند اما قادر به نگه داشتن صحیح قلم نیستند! بسیاری از کودکان پیش دبستانی نیز با دایره لغات ضعیف  و اختلالات عاطفی ناشی از سو استفاده از دستگاه های تلفن همراه دست و پنجه نرم می کنند. 

با توجه به شرایط فوق، موضوع مورد علاقه ما در این مقاله کودکان پیش دبستانی و مربیان پیش دبستانی هستند. 

استفاده کودکان از تبلت روز به روز در حال گسترش است

هر زمان که رسانه ای به عنوان تهدیدی برای جوانان توصیف شود، می توانیم منتظر یک کمپین با هدایت بزرگسالانی باشیم که می خواهند دسترسی به این رسانه را سانسور یا محدود کنند. با مرور زمان این تب و تاب فروکش می کند. تا اینکه رسانه جدیدی ظاهر می شود که دوباره بحث عمومی به راه می اندازد و باعث بروز نگرانی برای بزرگسالان می شود.

تحقیقات نشان می دهد که کودکان خردسال به طور فزاینده ای تمایل به استفاده از دستگاه های تلفن همراه و تبلت دارند. بیش از 40٪ کودکان 1 و 2 ساله، 62٪ کودکان 3 و 4 ساله و 84٪ کودکان 5 و 6 ساله از تبلت و تلفن های هوشمند استفاده می کنند. همچنین 13٪ از کودکان یک و دو ساله، 25٪ از کودکان سه و چهار ساله و 39٪ از کودکان سه و چهار ساله موبایل یا تبلت شخصی خود را دارند. به این ترتیب کودکان معمولاً از تلفن های هوشمند یا تبلت والدین خود استفاده می کنند و حدود 80٪ والدین دستگاه خود را در دسترس کودکان زیر شش سال قرار می دهند. اغلب والدین از تبلت به عنوان وسیله ای آموزشی استفاده می کنند. اما حدود 18٪ والدین از تبلت به عنوان ابزاری برای خواباندن کودک و تأمین آسایش آن بهره می برند.

استفاده کودکان از تبلت روز به روز در حال گسترش است

بنابر تحقیقات صورت گرفته، استفاده کودکان از تلفن های هوشمند یا تبلت به طور فزاینده ای در حال افزایش است. طبق این تحقیقات کودکانی که زمان زیادی را به بازی با دستگاه های تلفن همراه و تبلت اختصاص می دهند، در سن رشد قرار دارند. به همین دلیل آنها قادر به فعالیت در دنیای واقعی نیستند و تمام فکر و ذکر آنها را تصاویر خوش رنگ و لعاب اما غیر واقعی موبایل و تبلت به خود مشغول کرده است. پزشکان انجمن پزشکی آمریكایی گام دیگری در تحقیقات خود برداشتند. آنها ادعا می كنند كودكانی كه وقت زیادی را در مقابل صفحه نمایش دستگاه های همراه می گذرانند در معرض آسیب مغزی قرار دارند. نتیجه اینکه رشد ماده سفید مغز، یعنی منطقه مسئول توسعه زبان و عملکردهای شناختی با اختلال مواجه می شود. 

استفاده کودکان از تبلت روز به روز در حال گسترش است

عواقب استفاده بیش از اندازه از تلفن های هوشمند و تبلت ها

استفاده طولانی مدت از دستگاه های تلفن همراه در اوایل زندگی برای کودکان خردسال مضر است. فرایند یادگیری آشفته می شود و امکان استفاده از تجربه های لمسی، حرکتی و بصری از بین می رود. در نتیجه بازنمایی در ذهن کودک شکل می گیرد. چرا که دیگر امکان استفاده از ابزارهای نتیجه گیری و مقایسه برای آنها فراهم نیست. کودکانی که زمان زیادی را به فعالیت های مربوط به دستگاه های تلفن همراه اختصاص می دهند، زمان کمتری برای تفکر به پیرامون خود در اختیار خواهند داشت!

عواقب استفاده بیش از اندازه از تلفن های هوشمند و تبلت ها

مشکلات جسمی از عواقب دیگر استفاده بیش از حد از تبلت و موبایل است که شایعترین آنها مربوط به کاهش حرکت و ضعف سیستم حسی، نقص بینایی، سندرم آسیب مچ دست و چاقی می شود. همچنین ممکن است در صورت استفاده بیش از اندازه از این دستگاه ها با مشکلاتی در ناحیه های گردن، لگن، سر، درد بین شانه و بی حسی دست ها مواجه شوید.

در مجموع این روزها و به خصوص در دوران کرونا استفاده از تبلت در میان کودکان رواج زیادی پیدا کرده است. اگر شما هم در خانواده خود صاحب کودک خردسال هستید، بهتر است نکات گفته شده در این مقاله را مد نظر قرار داده و به سلامت فرزندان خود اهمیت دهید.

منبع: researchgate