بیشتر گیمرها تجربه تعویض مانیتور را دارند تا به راحتی بتوانند به Xbox و یا PS4 خود متصل شده و از ویژگی های منحصر به فرد بازی های رایانه ای استفاده کنند.

تلویزیون ها از نظر اندازه و کیفیت تصویر به مراتب بهتر از مانیتورها هستند. با این حال، گیمرها تجربه بازی سریع و روان را که فقط مانیتورها ارائه می دهند را ترجیح می دهند. در این مقاله  سه مورد از مهمترین تفاوت های تلویزیون و مانیتورها را برای اتصال به کنسول و انجام بازی بررسی می کنیم.

مانیتور یا تلویزیون؟ کدام یک برای بازی بهتر است!

زمان پاسخ دهی مانیتور

زمان پاسخ دهی مانیتور مدت زمانی است که  تصویر در مانیتور از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر می کند. زمان پاسخ دهی سریع تر منجر به تجربه بهتر در مشاهده صحنه هایی با سرعت نمایش بالا می شود، در حالی که اگر زمان پاسخ دهی کند تر شود می تواند به تار شدن تصویر بیانجامد.

زمان پاسخ دهی مانیتور

زمان واکنش مانیتورها بستگی به تکنولوژی پنل استفاده شده در آن دارد. پنل های TN داری قدرت پاسخگویی نسبتا بالایی هستند. پنل های IPS دارای رنگ های عالی و زاویه دید خوبی می باشند، اما سرعت پاسخگویی کمتری دارند. همچنین نمایشگرهای VA  با زمان پاسخگویی مناسب و تولید رنگ بهتر یک گزینه ایده آل برای نمایش تصویر است. اگر چه درک تفاوت های فنی این نمایشگرها برای شما سخت است اما کمک شایانی به گیمرها برای بهترین انتخاب دارد.

زمان پاسخ دهی مانیتور

در نهایت ذکر این نکته حائز اهمیت است که  تلویزیون های مدرن زمان پاسخ دهی کمتری نسبت به مانیتورها دارند، که ممکن است منجر به سیاهی و بی کیفیت شدن تصویر شود. گیمرهای مبتدی از زمان پاسخگویی حدود 10 میلی ثانیه راضی هستند، در حالی که گیمرهای حرفه ای معمولاً چیزی نزدیک به 1 میلی ثانیه را مدنظر دارند. 

نرخ تازه سازی تصویر

برای اینکه محتوا یا انیمیشن روی نمایشگر به صورت روان به نمایش گذاشته شود نیاز است که نمایشگر با نظم خاصی محتوای خود را به روز کند. تلویزیون ها معمولاً هر ثانیه 60 بار تصویر را روی صفحه تغییر می دهند، که به طور کلی به عنوان نرخ تازه سازی 60 هرتز گفته می شود.

نرخ تازه سازی تصویر

در ابتدا نرخ تازه سازی تصویر عامل بحرانی محسوب نمی شد چرا که  بیشتر کنسول ها در ابتدا برای استفاده از تلویزیون طراحی شده بودند. ولی در سال 2018 ایکس باکس وان به روزرسانی را دریافت کرد که امکان نمایش تصویر تا 120 هرتز ارتقا داد ( که قطعا بالاتر از سرعت تازه سازی 60 فریم در ثانیه می باشد). علاوه بر این، Xbox One از ویژگی مختص بازی های رایانه ای به نام نرخ تازه سازی متغیر پشتیبانی می کند. این فناوری که معمولاً به صورت AMD FreeSync (یا G-Sync اختصاصی NVIDIA) یافت می شود ، به کارت گرافیک و  مانیتور اجازه می دهد تا ارتباط برقرار کرده و تاخیر در انتقال سیگنال را به حداقل برساند.

مانیتور یا تلویزیون؟ کدام یک برای بازی بهتر است؟

تاخیر ورودی

یکی از اصلی ترین مزایای اجرای بازی های کنسولی روی مانیتور، بهبود تاخیر ورودی است که به مدت زمانی که سیگنال دریافت شده توسط نمایشگر پردازش می شود و بر روی صفحه نمایشگر به نمایش درمی آید، گفته می شود. تلویزیون ها تمایل زیادی به فیلترهایی دارند که هنگام تماشای تلویزیون بتوانند کیفیت تصویر را بهبود بخشند .(مانند کاهش صدا و افزایش صدا)، اما این زمان بیشتری را می گیرد و به تأخیر ورودی منجر می شود. با این وجود هیچ کدام از این ویژگی ها هنگام انجام بازی های کنسولی مطلوب نیستند، زیرا کیفیت تصویر تا حد زیادی توسط کنسول و موتور بازی کنترل می شود. هر پردازش اضافه از سمت تلویزیون به سادگی به تأخیر می انجامد و بازی شما را کندتر می کند. در حالی که برخی از تلویزیون ها دارای حالت بازی هستند که می تواند تاخیر را از 60 میلی ثانیه به حدود 20 کاهش دهد، اما هنوز از مانیتور 10 میلی ثانیه فاصله دارد.

تاخیر ورودی در مانیتور گیمینگ

اگر از گیمربازان حرفه ای هستید یا می خواهید بهترین عملکرد را در بازی داشته باشید، یک مانیتور بیشترین کارایی را نسبت به تلویزیون دارد. قانون این است: هرچه تأخیر ورودی کمتر باشد، بازی روان تر است.

نتیجه:

در نهایت می توان گفت که مانیتور نسبت به تلویزیون از زمان پاسخگویی سریع تر، نرخ تازه سازی بیشتر و تاخیر ورودی کمتری برخوردار است و برای بازی به صورت حرفه ای مناسب تر است.

منبع: BenQ