برای اینکه از عکس های شفاف با وضوح بالا بهره مند شوید باید حسگر دوربین همیشه تمیز باشد. گروه تولید محتوای شرکت ایده برتر پارسیان خاورمیانه سعی دارد در این مطلب به شما چگونگی تمیز کردن و تمیز نگه داشتن حسگر دوربین که یکی از حساس ترین و مهم ترین قسمت دوربین نیز به شمار می رود را آموزش دهد. با ما همراه باشید!

شما را با ساده ترین روش ها برای تمیز کردن حسگر دوربین آشنا خواهیم کرد. یکی از گران قیمت ترین قطعات دوربین حسگر آن است. برای تمیز کردن حسگر کار ساده ای را پیش رو داشته و باید هر عکاسی نحوه تمیز کردنش را بلد باشد. 

در هنگام نشستن گرد و غبار روی حسگر دوربین با تصویر زیر رو به رو خواهید شد:

روش های تمیز کردن حسگر دوربین عکاسی!

شما با روش زیر می توانید متوجه شوید که آیا گرد و غبار روی حسگر شما وجود دارد یا خیر!

در گام نخست باید دیافراگم دوربین را حداقل روی F/11 قرار دهید. سپس همین کار را با ایزو “ISO” انجام دهید و تا جایی که امکان دارد ایزو را پایین بیاورید. پس از انجام مراحل بالا باید یک سوژه روشن مانند آسمان صاف یا صفحه کامپیوتر را انتخاب کنید. با انتخاب سوژه و پس از عکس گرفتن باید عکس گرفته شده را با نرم افزار Lightroom باز کنید. پس از باز کردن با نرم افزار مورد نظر روی ابزار Spot Healing در بخش Develop کلیک کنید. پس از انجام مراحل باید تیک Visualize Spots را بزنید. بعد از گذراندن همه مراحل اگر روی حسگر دوربین شما گرد و غبار وجود داشته باشد با نقاط سفید رنگ نمایان خواهند شد.
پس از اطمینان از وجود گرد و غبار شما باید اقدام به تمیز کردن حسگر دوربین خود بپردازید.

ابزار مورد نیاز برای این کار عبارت اند از دمنده ی هوای حرفه ای، مایع تمیز کننده ی مخصوص حسگر ( می توانید مایع Eclipse که توسط شرکت Photosol و یا سایر شرکت های معتبر را تهیه نمایید) و سواب حسگر (ابزار پارو مانند که از آن برای تمیز کردن حسگر دوربین استفاده می شود).

برای تمیز کردن حسگر باید باید مکانی مانند حمام و یا آشپزخانه را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن نور کافی، عاری از هر گونه گرد و غبار و ذرات معلق روی هوا باشد. ابتدا باید دوربین را خاموش کرده و لنز را جدا کنید. پس انجام این کار باید انگشت شست خود را به اطراف پایه لنز بکشید تا گرد و غباری که در آن ناحیه وجود دارد را پاک کنید. مایع تمیز کننده را باید روی سواب های یک بار مصرف بریزید. باید این نکته را در نظر بگیرید که نباید بیش از یک بار از سواب ها استفاده کنید و حتما باید قطره را روی لبه های سواب اضافه کنید نه روی حسگر!

شما با روش زیر می توانید متوجه شوید که آیا گرد و غبار روی حسگر شما وجود دارد یا خیر!

در این قسمت باید اول چند قطره مایع را روی لبه های سواب ریخته سپس سواب را بچرخانید همین عمل را باید روی لبه های دیگر سواب نیز انجام دهید. این عمل را باید با چند قطره انجام دهید. پس از انجام این کار تا قبل از تبخیر شدن مایع باید بلافاصله عمل تمیز کردن را انجام دهید. برای همین باید سواب را روی حسگر قرار داده و از یک سو به سوی دیگر بکشید سپس همین عمل را از پس از برگرداندن سواب به نقطه آغازین کشیده و سواب را مستقیما بردارید. در خصوص سواب کشیدن باید به این نکته اشاره کنیم که نباید فشار زیادی به سواب وارد کنید تا مانع آسیب دیدگی تصویر داخلی بشوید.

پس از انجام مرحله های فوق باید حسگر دوربین را با دمنده حرفه ای باد بگیرید و بلافاصله درپوش یا همان لنز را روی دوربین نصب کنید. پس از اتمام کارتان برای اینکه از تمیز شدن حسگر دوربین مطمئا شوید می توانید دوباره از سوژه روشن عکس گرفته و با استفاده از نرم افزار مخصوص نتیجه کارتان را مشاهده نمایید. در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که چنانچه از انجام دادن این کار به خودتان شک دارید عمل تمیز کردن را به عهده تعمیر کار های حرفه ای بگذارید.

منبع: cambridgeincolour