بازار لوازم جانبی کامپیوتر در دهه اخیر رواج زیادی پیدا کرده و ماوس و کیبورد، هدست و ماوس پدهایی جدید و متنوع به آن عرضه شده اند. با وجود اینکه ماوس های امروزی تقریباً بر روی تمامی سطوح قابل استفاده اند، اما یک ماوس پد گیمینگ می تواند نقش زیادی در ارتقای تجربه شما در هنگام بازی داشته باشد. ماوس پدهای گیمینگ جدید به برخی ویژگی ها مجهزند که تا چند سال پیش شاید کسی حتی فکر آنها را نیز نمی کرد! همچنین این ماوس پدها از مواد اولیه با کیفیت و ابعاد متنوعی برخوردارند و طیف وسیعی از نیازهای گیمرها را پوشش می دهند. ماوس پدهای گیمینگ معمولاً قیمت بالایی دارند، اما بسیاری از گیمرها صرف هزینه بالا برای خرید آنها را کار بی فایده ای نمی دانند!

در این مقاله قصد داریم تا به این سؤال اساسی پاسخ دهیم که اصولاً چرا باید یک ماوس پد گیمینگ خریداری کنیم؟ در پاسخ به این سؤال برخی از ویژگی ها و امکانات ماوس پدهای گیمینگ را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

ماوس های امروزی

پیش از آنکه به سراغ بررسی ماوس پدهای مختلف برویم، بهتر است تا ابتدا به برخی نسخه های جدیدتر ماوس بپردازیم و در مورد آخرین تکنولوژی های به کار رفته در سنسورهای آنها اطلاعاتی کسب کنیم.

ماوس های قدیمی دارای یک گوی بودند که بر روی سطح می غلتید و باعث حرکت نشانگر ماوس می شد. اما تمیز کردن و نگهداری از این ماوس ها دردسرهای زیادی داشت. به طوری که اگر از ماوس پد استفاده نمی کردید، آلودگی های سطوح به راحتی به محفظه غلطک آن نفوذ می کردند. به همین دلیل استفاده از ماوس پد در آن دوران برای تمامی کاربران امری ضروری بود. به مرور زمان ماوس های غلطک دار از رده خارج شدند و ماوس های مجهز به سنسورهای دقیق تر لیزری و اپتیکال جای آنها را گرفتند. این ماوس ها بر روی اکثر سطوح قابل استفاده هستند و دغدغه های کاربر در رابطه با صاف و هموار بودن سطح را از بین می برند.

ماوس پد

با در نظر گرفتن آنچه توضیح دادیم، چرا اصلاً خود را برای خرید ماوس پد به زحمت بیاندازیم؟! بیایید به این سؤال پاسخ دهیم!

ماوس پدهای مدرن

همان طور که می توان تصور کرد، ماوس پد نیز همانند ماوس طی 10 سال اخیر پیشرفت های چشمگیری پیدا کرده و اکنون انواع مختلفی از آن در بازار موجود است. اما با در نظر گرفتن این نکته که ماوس های امروزی بر روی تمامی سطوح کار می کنند، ماوس پد دقیقاً چه نقشی دارد؟

اولاً وقتی صحبت از گیم می شود، ماوس پد صرفاً وسیله ای برای فراهم کردن یک سطح ساده برای حرکت کردن ماوس بر روی آن به حساب نمی آید. امروزه امکان سفارش ماوس به صورت شخصی سازی شده برای هر گیمر وجود دارد که باعث افزایش دقت و حساسیت ماوس می شود. به عنوان مثال اغلب ماوس پدهای امروزی دارای بافت و جنس اختصاصی هستند و برای گیمینگ بهینه سازی شده اند. با این وجود هر گیمری سلیقه خاص خود را دارد و برخی ویژگی ها برای او جذابیت بیشتری دارد. این موضوع یکی از دلایل تنوع مدل های ماوس پد گیمینگ در بازار است.

ماوس پدهای مدرن

اما تفاوت های ماوس پدهای امروزی در چه مواردی است؟ این تفاوت ها به جنس صفحه، اندازه، شکل و لبه های آن برمی گردد. در ادامه به اختصار در مورد هر یک از این موارد توضیحاتی خواهیم داد که برای هر دو نوع کاربری عمومی و گیمینگ می تواند مفید باشد.

جنس صفحه

همان طور که اشاره شد، ماوس پدها دارای انواع مختلفی هستند و سطح آنها از جنس های مختلفی ساخته شده است. سطح ماوس پد از آنجا که به طور مستقیم با سنسور ماوس در ارتباط است، دارای اهمیت بالایی بوده و بر روی کیفیت عملکرد ماوس تأثیر دارد.

سطح زیرین ماوس پد معمولاً از پلاستیک ساخته می شود. همچنین برخی ماوس پدهای پیشرفته دارای پایه های ریزی هستند که باعث محکم تر قرار گرفتن آنها بر روی میز می شود. سطح بالای ماوس پد نیز اغلب دارای یک روکش پلاستیکی سخت است که به ارتقای سرعت حرکت ماوس کمک زیادی می کند. همچنین برخی  ماوس ها دارای سطح پارچه ای نرمی هستند که باعث افزایش دقت ماوس می شود. از آنجا که دقت ماوس برای یک گیمرها اهمیت زیادی دارد، اکثر آنها ماوس پدهای دارای روکش نرم را ترجیح می دهند. ماوس پدهای پارچه ای با روکش نرم به خصوص برای انجام بازی های اول شخص شوتر (FPS) کارایی بهتری دارد. در مجموع می توان گفت که جنس سطح ماوس پد را باید متناسب با نیازهایتان انتخاب کنید.

اندازه

در یک دهه اخیر، اندازه ماوس پدها روز به روز بزرگتر شده است! این موضوع به این دلیل است که کاربران فضای بیشتری برای حرکت دادن ماوس در اختیار داشته باشند و بتوانند کارهای خود را سریع تر به پیش برند. به عنوان مثال انجام بازی هایی مانند CS:GO که به صورت حرفه ای و جهانی انجام می شود و جوایز میلیونی را برای برندگان به همراه دارد، نیازمند ماوس پد بزرگی است که دغدغه کاربر را در رابطه با خارج شدن ماوس از روی صفحه آن به طور کامل از بین ببرد.

کناره های ماوس پد

لبه های ماوس پد تقریباً به اندازه سطح اصلی آن اهمیت دارد. اگرچه معمولاً لبه های ماوس پد مورد توجه کاربر قرار نمی گیرد، اما این موضوع خصوصاً در هنگام انجام بازی های رقابتی اهمیت بالایی پیدا می کند. لبه های ماوس پد معمولاً از دوخت ضخیمی برخوردارند که اگر کیفیت لازم را نداشته باشد، باعث سایش و ایجاد خراش بر روی سطح پایین ماوس و حتی دست کاربر می شوند.

این ایجاد سایش می تواند در هنگام انجام بازی مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند و سرعت حرکت ماوس را می گیرد. البته این موضوع در هنگام انجام بسیاری از ژانرهای بازی شاید مشکل ساز نشود، اما برای بازی های رقابتی مانند CS:GO و Fortnite اهمیت زیادی دارد.

کناره های ماوس پد

چرا باید یک ماوس پد گیمینگ بخریم؟

پاسخ این سؤال به طور کامل به اولویت های شما برمی گردد. برخی ماوس پدهای گیمینگ هستند که به پورت USB و صفحه نمایش عددی مجهزند و از قابلیت نورپردازی بهره می برند. همچنین برخی ماوس پدها دارای استراحتگاه مچ دست هستند و از بروز احساس خستگی در مچ دست های گیمر جلوگیری می کنند. به طور کلی ماوس پد گیمینگ نسبت به ماوس پدهای معمولی دارای سطح روان تر، مقاومت بیشتر و اندازه بزرگتری هستند. پس اگر می خواهید تا لذت انجام بازی به صورت حرفه ای را تجربه کنید، حتماً یک ماوس پد گیمینگ بخرید!
منبع: wepc