پورت USB برای چندین دهه است که به عنوان استاندارد ارتباطی دستگاه های دیجیتال شناخته می شود و بر روی اکثر دستگاه های قدیمی و جدید وجود دارد. البته شاید پورت USB موضوع جذابی در رابطه با کامپیوتر و لپ تاپ نباشد و سایر قطعات و تکنولوژی های این دستگاه ها همواره بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. با این وجود پورت های ارتباطی USB از اهمیت زیادی برخوردارند و نقش زیادی در سرعت و کیفیت انتقال دیتا دارند. پورت USB در طول سال ها تغییرات زیادی هم از لحاظ فیزیکی و ظاهری داشته اند و هم تکنولوژی های آنها با پیشرفت های قابل توجهی روبرو شده است. به طور کلی اگر بخواهیم در مورد انواع پورت های USB و نسل های مختلف آن صحبت کنیم، این مقاله بسیار طولانی خواهد شد!

اهمیت سرعت انتقال دیتای فلش مموری

هدف از ارائه این مقاله آشنایی کلی با پورت های USB و فلش مموری های سازگار با این استانداردها است.

حتماً تا به حال از فلش مموری استفاده کرده اید. یک دستگاه کوچک و جیبی که ظرفیت های مختلفی را برای ذخیره اطلاعات در اختیار شما قرار می دهد و این امکان را به شما می دهد تا فایل های مهم و ضروری تان را در تمام طول روز با خود به همراه داشته باشید. فلش مموری برای اتصال به کامپیوتر، لپ تاپ و دیگر دستگاه ها به یک رابط USB مجهز است و از استانداردهای پورت های USB پشتیبانی می کند. به همین دلیل پیشرفت تکنولوژی های پورت های USB به طور مستقیم بر روی فلش مموری نیز سازگار بوده است. پس آشنایی با استانداردهای USB 2.0، USB 3.0 و USB 3.1 در انتخاب فلش مموری تأثیرگذار خواهد بود. به خصوص اگر سرعت انتقال دیتا برای شما اهمیت زیادی داشته باشد!

سرعت انتقال اطلاعات تا چه اندازه برایتان مهم است؟

مسلماً سرعت انتقال دیتا به نیازهای شما بستگی دارد. اگر در دسته کاربران خانگی و عادی قرار دارید، فلش مموری USB 2.0 پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود. البته استاندارد USB 2.0 این روزها دیگر قدیمی شده و اکثر دستگاه های مدرن از استانداردهای پیشرفته تر USB 3.0 و USB 3.1 پشتیبانی می کنند. پس اگر به انتقال تعداد زیادی فایل در کارهای روزمره تان نیاز دارید، بهتر است از فلش مموری های USB 3.0 و USB 3.1 استفاده کنید. باید به این نکته هم اشاره کنیم که استاندارد USB 3.1 نیز دارای نسل جدید است که با نام USB 3.1 Gen2 شناخته می شود. فلش مموری سازگار با این استاندارد بهترین عملکرد را در هنگام انتقال فایل های حجیم ارائه می دهد. باید به این نکته هم اشاره کنیم که استاندارد USB 3.1 Gen2 قادر به انتقال دیتا با سرعت حداکثر 10 گیگابیت بر ثانیه است که نسبت به USB 2.0 چند برابر شده است. البته برای اینکه به این سرعت دست پیدا کنید، باید هم فلش مموری و هم پورت موجود بر روی دستگاه از استاندارد پشتیبانی کنند. به همین دلیل در اغلب موارد دستیابی به سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه امکان پذیر نیست و انتقال دیتا بین فلش مموری و دستگاه با سرعت کمتری انجام می شود.

سرعت انتقال اطلاعات تا چه اندازه برایتان مهم است

در این بین باید به استاندارد Thunderbolt 3 هم اشاره کنیم. پورت USB-C یک پورت انعطاف پذیر است و قابلیت پشتیبانی از استانداردهای USB 3.1 Gen1، USB 3.1 Gen2 و Thunderbolt را دارد. بنابراین اگر یک فلش مموری USB-C تهیه کنید، می توانید از فناوری های جدیدترین نسبت به یک فلش مموری USB-A بهره مند شوید. اکثر لپ تاپ ها و مادربردهای امروزی به پورت USB-C مجهزند که سرعت بالاتری در هنگام انتقال دیتا را به ارمغان می آورد. ضمن اینکه پورت USB-C توانایی انتقال جریان برق به صورت دو جهته را دارد و می توان از آن هم برای شارژدهی به دستگاه های دیگر و هم برای شارژ کردن خود دستگاه استفاده کرد. توجه داشته باشید که Thunderbolt 3 یک پروتکل است، نه یک پورت. البته این روزها استاندارد Thunderbolt 4 هم عرضه شده که از لحاظ سرعت و کیفیت عملکرد ارتقا یافته است. 

سرعت انتقال اطلاعات تا چه اندازه برایتان مهم است

پس مهم ترین عامل در انتخاب فلش مموری نوع رابط آن است. فلش مموری های USB-A رایج ترین نوع این لوازم هستند که از استاندارد USB 2.0 پشتیبانی می کنند و برای مصارف روزمره دانشجویی و اداری کاربرد دارند. در این میان فلش مموری های microUSB با قابلیت OTG نیز موجود هستند که می توان آنها را به صورت مستقیم به موبایل و تبلت متصل کرد. اما در مجموع فلش مموری های USB-C از تکنولوژی جدیدترین برخوردارند و امکان اتصال آنها به دستگاه های امروزی تر وجود دارد. از جمله فلش مموری های USB 3.0 کاربردی موجود در بازار می توان به PNY Turbo، Samsung BAR Plus و Kingston Digital Data Traveler اشاره کرد. 

سرعت انتقال اطلاعات تا چه اندازه برایتان مهم است

به هر حال سرعت انتقال دیتا این روزها اهمیت زیادی دارد و کاربران به دنبال سریع ترین روش برای پیش بردن کارهای خود هستند. به همین دلیل فلش مموری های USB-C رواج زیادی پیدا کرده و به محبوبیت بالایی در میان کاربران دست پیدا کرده است.

منبع: Appuals