بر روی ویندوز 10 سیستم Event Log هر اتفاقی را که رخ می دهد ثبت می کند. حتی زمان و دلیل ری استارت شدن یا شات داون شدن کامپیوتر نیز در سیستم ثبت می شود. بسیاری از کاربران تا زمانی که ویندوز آنها بدون هیچ مشکلی پس از روشن کردن دستگاه شروع به کار کند، به سراغ این اطلاعات نمی روند و حتی بسیاری از افراد از وجود چنین اطلاعاتی بی خبرند! اما این اطلاعات حاوی نکات مهمی هستند که شما را از بروز برخی اتفاقات ناگهانی آگاه می کنند. به عنوان مثال اگر ویندوز شما به دلیل دریافت یک آپدیت جدید ری استارت شود یا دستگاه به دلیل قطع برق خاموش شود، این اطلاعات در سیستم Event Log ذخیره می شوند. ویندوز 10 راه های متفاوتی برای چک کردن تاریخ، زمان و دلیل خاموش شدن یا ری استارت شدن ناگهانی و بدون دلیل کامپیوتر در اختیار شما گذاشته است. یکی از این روش هااستفاده از Event Viewer است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

چگونه از طریق Event Viewer دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر را متوجه شویم؟

برای چک کردن لاگ های ثبت شده با Event Viewer و فهمیدن علت شات داون یا ری استارت شدن ناگهانی کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز 10 مراحل زیر را طی کنید:

1- منوی استارت را باز کنید.
2- عبارت Event Viewer را در آن سرچ کنید و بر روی اولین نتیجه ای که ظاهر می شود، کلیک کنید.
3- مسیر زیر را طی کنید:
Event Viewer -> Windows Logs -> System
4- بر روی دسته بندی System کلیک راست کرده و گزینه Filter Current Log را انتخاب نمایید.

چگونه از طریق Event Viewer دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر را متوجه شویم؟

5- در تکست باکس مربوط به All Event ID تعدادی ID را مشاهده می کنید که با کاما از یکدیگر جدا شده اند. این ID ها هر یک بیانگر اطلاعات خاصی هستند:

* 41: بیانگر این است که دستگاه بدون یک شات داون صحیح ری استارت شده است. این event زمانی رخ می دهد که کامپیوتر کرش کرده یا منبع برق آن قطع شده باشد.
* 1074: این event زمانی رخ می دهد که کاربر به صورت دستی اقدام به خاموش کردن یا ری استارت کردن دستگاه کرده باشد. یا وقتی که در اثر دریافت آپدیت، سیستم به صورت اتوماتیک ری استارت شده باشد. اگر برای شات داون کردن دستگاه پیغامی تنظیم کرده باشید، این پیام در بخش Comment قابل مشاهده خواهد بود.
* 6006: این Event زمانی رخ می دهد که سیستم Event Log توسط یک شات داون صحیح و بدون مشکل متوقف شده باشد. به طور معمول این رخداد پس از ارور شماره 1074 همیشه ثبت می شود.
* 6005: این Event زمانی رخ می دهد که سیستم Event Log شروع به کار کند که معمولاً بلافاصله از بوت شدن کامل ویندوز انجام می شود.
*6008: بیانگر است که شات داون قبلی سیستم ناخواسته و بدون دلیل بوده است. این رخداد پس از ارور 41 اتفاق می افتد.

چگونه از طریق Event Viewer دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر را متوجه شویم؟

6- بر روی دکمه OK کلیک کنید.
7- بر روی یک لاگ دوبار کلیک کنید تا اطلاعات آن نمایش داده شود.

چگونه از طریق Event Viewer دلیل خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر را متوجه شویم؟

با طی کردن این مراحل به طور کامل از علت خاموش شدن کامپیوتر خود مطلع می شوید. پس اگر با مشکل صفحه آبی مرگ (Blue Screen of Death) مواجه شدید، نگران نباشید و پس از اطلاع از علت آن، در صدد رفع آن برآیید.

منبع: windowscentral