اگر از آن دسته کاربرانی هستید که در هنگام جستجو در اینترنت تعداد زیادی تب در مرورگر خود باز می کنید و برای پیدا کردن سایت مورد نظر خود در میان تب های باز شده دچار سردرگمی می شوید، گوگل یک قابلیت جدید را برای شما عرضه کرده است! این ویژگی کاربردی که در سال 2020 معرفی شد، «تب گروهی» یا Tab Groups نام دارد و به شما این امکان را می دهد تا تب های باز شده در گوگل کروم را تنها با یک کلیک دسته بندی کنید و آنها را با نام ها و رنگ های دلخواهتان علامت گذاری کنید. پس از اینکه شما تب های مورد نظرتان را گروه بندی کردید، می توانید آنها را جابجا کرده یا چینش آنها را تغییر دهید. لازم به ذکر است که این ویژگی چند سالی هست که در مرورگرهای Vivaldi و Opera موجود می باشد و همچنین از طریق افزونه OneTab بر روی کروم نیز می توان از آن بهره برد. اکنون این ویژگی بدون نیاز به نصب افزونه و به صورت مستقیم بر روی گوگل کروم قابل استفاده است.

چگونه تب های باز شده در گوگل کروم را دسته بندی کنیم؟

ویژگی Tab groups به خصوص زمانی کاربرد پیدا می کند که در حال کار بر روی پروژه های مختلف هستید. همچنین شما می توانید سایت های مورد نظر خود برای خرید آنلاین را با استفاده از این ویژگی دسته بندی کرده و راحت تر به آنها دسترسی داشته باشید. برای نام گذاری تب های دسته بندی شده، می توانید از متن یا ایموجی استفاده کنید.

نکته قابل توجه و کاربردی در رابطه با این ویژگی این است که پس از یک بار دسته بندی تب ها، گروه بندی انجام شده Save می شود و اگر کروم خود را ببندید و باز کنید، تب های دسته بندی شده در دسترستان خواهد بود. به این ترتیب به مقدار زیادی در زمان شما صرفه جویی می شود و دیگر نیازی به مراجعه به بخش history مرورگر خود نخواهید داشت!

ویژگی Tab groups اکنون بر روی گوگل کروم در سیستم عامل های ویندوز، مک، لینوکس و ChromeOS در دسترس است. برای استفاده از این ویژگی به صورت زیر عمل کنید:

  1. بر روی یکی از تب های باز شده کلیک راست کرده و بر روی گزینه Add tab to new group کلیک نمایید.
  2. اسم و رنگ مورد نظر خود را برای علامت گذاری دسته تب ها انتخاب کنید.
  3. حال اگر تب جدیدی باز کنید، می توانید بر روی آن کلیک راست کرده و از گزینه Add to group دسته تب مورد نظر خود را انتخاب کنید. لیست تب های دسته بندی شده توسط شما با رنگی که آنها را علامت گذاری کرده اید، در این بخش نمایش داده می شود.
  4. سپس تب باز شده را به داخل گروه مورد نظر خود به سادگی انتقال دهید.

گوگل کروم محبوب ترین مرورگر در جهان است و توسط تعداد زیادی از کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. از این جهت گوگل همواره در حال بهبود کارایی آن در راستای استفاده آسان تر کاربران بوده است. ویژگی Tab groups نیز یکی از همین ویژگی ها است که مطابق با اعلام گوگل، برای چند ماه در حال تست بوده و اکنون از آن رونمایی شده است.

منبع: cnet