زمانی که قصد خرید لپ تاپ داریم، موارد زیادی از جمله نوع پردازنده، اندازه صفحه نمایش و سایر مشخصات را باید در نظر بگیریم. اما کار زمانی دشوارتر می شود که میخواهیم لپ تاپ گیمینگ تهیه کنیم. ما به طور مشخص نمی دانیم که باید به پردازنده و کارت گرافیک توجه بیشتری داشته باشیم یا سیستم خنک کننده و صفحه کلید. نگران نباشید. در این مقاله چند فاکتور مهم را که باید در هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ به خاطر بسپارید، عنوان می کنیم.

در هنگام خریدن لپ تاپ گیمینگ به چه نکاتی باید توجه کنیم

پردازنده و کارت گرافیک

نیازی به گفتن نیست که پردازنده و کارت گرافیک از مهمترین قسمت های لپ تاپ و عامل محرک برای اجرای روان تر بازی های مورد نظر شما هستند. بدیهی است که هر چه کیفیت سی پی یو و GPU بهتر باشد، عملکرد لپ تاپ شما ارتقا خواهد یافت. در حال حاضر پیشنهاد ما به شما، پردازنده نسل دهم یا یازدهم Gen Intel Core-i7 است. شما حتی می توانید از پردازنده i9 نیز استفاده کنید.

پردازنده و کارت گرافیک لپ تاپ گیمینگ

برای پردازنده های گرافیکی Nvidia Geforce GTX و RTX بهترین گزینه هایی هستند که می توانند در حال حاضر مورد بررسی قرار بگیرند. البته سری 30 RTX را به عنوان یک گزینه عالی در نظر داشته باشید. برای پردازنده های AMD، پیشنهاد ما به شما سری AMD Radeon RX 5000M و RX 5500M، 5600M و M5700 هستند.

قابلیت ارتقا یافتن

اینکه بتوانید رم لپ تاپ خود را ارتقا دهید نکته بسیار مهمی است. زیرا این امکان وجود دارد که بازی برای رم کامپیوتر شما سنگین باشد. حداقل رم برای یک لپ تاپ گیمینگ باید 16 گیگابایت ظرفیت داشته باشد. به هر حال اگر شما به دنبال یک لپ تاپ مناسب هستید، می توانید با رم 8 گیگابایتی شروع کنید. اما این میزان در حالتی ایده آل خواهد بود که بتوانید بعدا آن را به رم 16 گیگابایتی ارتقا دهید.

قابلیت ارتقا یافتن لپ تاپ

کیبورد

اولین راه ارتباط شما با یک لپ تاپ گیمینگ موس و کیبورد است. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که شما قصد دارید بازی های اول شخص شوتر یا مبتنی بر استراتژی انجام دهید و باید چندین دکمه را همزمان فشار دهید تا هیچ امتیازی را از دست ندهید.

کیبورد لپ تاپ گیمینگ

فاصله ایده‏آل بین کلید ها باید بین 1.5 تا 2 میلی متر باشد. ضمنا باید به دنبال کیبوردی باشید که کلیدهای آن خیلی نرم بوده یا بیش از اندازه سخت نباشند. در اکثر مواقع کیبوردهای مخصوص بازی دارای نور پس زمینه روی کلیدها هستند. اکثر آنها دارای نور سفید و قرمز هستند، اما برخی دیگر نورRGB دارند که می تواند برای هر بخش یا کلید تنظیم شود. این موارد نه تنها بازی را برای شما جالب‏تر می کنند، بلکه می توانند به شما برای یافتن کلید مناسب کمک کنند.

نمایشگرهایی با وضوح تصویر بالاتر یا نرخ تازه سازی سریع‏تر

نمایشگرهای لپ تاپ مخصوص بازی با تنظیمات مختلفی ارائه می شوند. برخی از آنها با وضوح تصویر پائین‏تر در حد p1080 خواهند بود، اما از نرخ تازه سازی تصویر بالاتر نظیر Hz140، Hz240 یا حتی Hz360 نیز پشتیبانی می کنند. البته لازم به ذکر است برای استفاده بهتر از این نمایشگرها با نرخ های تازه سازی بیان شده، به یک کارت گرافیک عالی نیز احتیاج خواهید داشت. همچنین شما می توانید پنل هایی با وضوح بالا را انتخاب کنید که از نرخ تازه سازی Hz60 بهره می برند. این نمایشگرها حتی می توانند از وضوح تصویری در حد 4K نیز پشتیبانی کنند.

نمایشگرهایی با وضوح تصویر بالاتر یا نرخ تازه سازی سریع‏تر

طول عمر باتری

سعی کنید هنگام خرید لپ تاپ مخصوص بازی، زیاد بر روی عمر باتری تمرکز نکنید. زیرا سیستم آنها به گونه ای طراحی شده که از منابع سخت افزاری رده بالا بهره می برند و مصرف انرژی بالایی دارند. به همین دلیل در هنگام بازی، باتری آنها سریع‏تر خالی می شود. یک لپ تاپ مناسب به گونه ای طراحی شده است که تا مدت زمان 8 ساعت شما را از هر گونه شارژری بی نیاز می کند. اما به هر حال این مسئله ایجاد مشکل نمی کند. زیرا در هنگام انجام بازی، شما می توانید از یک آداپتور مناسب استفاده کنید تا بازی خود را انجام داده و از امکانات لپ تاپ خود در عالی ترین حالت ممکن بهره ببرید.

منبع: indianexpress