از پروژکتور امروزه در مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها استفاده می شود. مانند هر وسیله ی دیگری دیتا ویدئو پروژکتور هم دارای مزایا و معایبی می باشد. یکی از نکاتی که هنگام کار با ویدیو پروژکتور باید به آن توجه کرد مراقبت از چشم در برابر نور لنز دستگاه می باشد.

نکاتی در مورد مراقبت از چشم هنگام کار با ویدئو پروژکتور

مهمترین خطر، در هنگام کار با دیتا پروژکتور آسیب دیدن چشم می باشد. نگاه کردن مستقیم به نور دستگاه موجب آسیب رسیدن جدی به شبکیه چشم و قسمت هایی از چشم که نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند، می شود.

نکاتی در مورد مراقبت از چشم هنگام کار با ویدئو پروژکتور

بهترین راه برای جلوگیری کردن از آسیب چشم این است که تا جایی که امکان دارد از نگاه کردن مستقیم به نور لنز دیتا پروژکتور جلوگیری کنید. زمانی که در مقابل لنز ویدئو پروژکتور قرار گرفتید سعی کنید چشمان تان را به سمت دیگر برگردانید. در ادامه به بررسی نکاتی در مورد مراقبت از چشم هنگام کار با پروژکتور می پردازیم.

  • تا جایی که ممکن است پروژکتور را به سقف نصب کرده و از آن استفاده کنید.
  • از نگاه کردن مستقیم توسط دانش آموزان و دانشجویان به لنز جلوگیری کنید.
  • زمانی که کار با دستگاه تمام شد چراغ ها را روشن کرده و از نور کلاس استفاده کنید .
  • هنگامی که قصد تعویض لامپ ویدئو پروژکتور را دارید حتما از لامپ های استاندارد و مخصوص دستگاه استفاده کنید..
  • از مواد غذایی که برای چشم مفید هستند مانند ویتامین A استفاده کنید. از ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و ماهی آزاد که دارای DHA هستند استفاده کنید. علاوه بر این مصرف حبوبات، هویج، تخم مرغ، سبزیجات، لیمو و غلات .برای چشم مفید می باشد
  • همچنین برای کاهش خشکی چشم نوشیدن آب زیاد توصیه می شود.

همان طور که اشاره شد، یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کاربران ویدئو پروژکتور به وجود آید، اذیت شدن چشم آنها در هنگام قرار گرفتن در معرض نور دستگاه است. به خصوص در زمان هایی که ویدیو پروژکتور را در فضاهای کوچکتر مورد استفاده قرار می دهید، احتمال اینکه چشم شما در معرض نور لامپ آن قرار گیرد بیشتر است. در چنین محیط هایی توصیه ما به شما این است که از یک پروژکتور اولترا شورت ترو استفاده کنید. این نوع ویدئو پروژکتورها دارای برد فوق العاده کوتاهی هستند و می توان آنها را در نزدیک ترین فاصله نسبت به پرده نمایش نصب کرد. در این حالت پروژکتور در پشت فرد ارائه دهنده مطلب قرار می گیرد و نور لامپ دستگاه به چشم او نمی افتد. ویدیو پروژکتور اولترا شورت ترو مزیت دیگری هم دارد و باعث می شود تا سایه فرد ارائه دهنده بر روی تصاویر نیفتد. به این ترتیب تصاویر برای تمامی افراد حاضر در اتاق به طور کامل واضح خواهد بود.

مراقبت از چشم هنگام کار با ویدئو پروژکتور

در این میان شرکت های تولید کننده ویدیو پروژکتور نیز از برخی تکنولوژی های کاربردی در این زمینه استفاده کرده اند. به خصوص مدل های لیزری از این فناوری ها بهره می برند و از چشم کاربران محافظت می کنند. به طور کلی نور لیزر در مقایسه با نور لامپ شدت بیشتری دارد و می تواند آسیب های جدی تری به چشم وارد کند. پس اگر قصد خرید پروژکتور لیزری دارید، حتماً از ایمن و سالم بودن نور لیزر آن اطمینان حاصل کنید. در سال های اخیر پروژکتورهای لیزری طرفداران زیادی پیدا کرده اند و فروش آنها در بازار بیشتر شده است. از جمله مزایای خرید ویدئو پروژکتور لیزری می توان به شارپ بودن تصویر، براق بودن رنگ ها و طول عمر بالای منبع نوری اشاره کرد. اما همان طور که اشاره کردیم، نور لیزر این نوع ویدئو پروژکتور باید کاملاً ایمن باشد و برای استفاده در محیط های آموزشی، اداری و خانگی بهینه سازی شده باشد.

مراقبت از چشم هنگام کار با ویدئو پروژکتور

مورد دیگری که می تواند به سلامت چشم کاربر در هنگام استفاده از ویدئو پروژکتور کمک کند، بهینه بودن شدت روشنایی آن است. برخی از ویدئو پروژکتورها از روشنایی های بالای 4000 لومن برخوردارند و نور لامپ آنها شدت زیادی دارد. این پروژکتورها در اصل برای نمایش تصاویر در محیط های کاملاً پر نور طراحی شده اند. اما در بعضی مواقع ممکن است که نور محیط از سطح همیشگی آن پایین تر باشد. در چنین شرایطی نیاز به استفاده از پروژکتور با بالاترین میزان روشنایی ندارید و می توانید آن را در حالت اکونومی یا اقتصادی قرار دهید. در حالت اکونومی شدت روشنایی ویدئو پروژکتور بهینه می شود و نور لامپ دستگاه شدت کمتری خواهد داشت. در نتیجه میزان شفافیت تصویر بهینه خواهد بود و آسیبی به چشم کاربر وارد نمی شود. همان طور که می دانید، نگاه کردن به تصاویر شفاف و براق در یک محیط کم نور می تواند باعث اذیت شدن و ناراحتی چشم شود که با این ترفند می توانید از این شرایط جلوگیری کنید.

برای اطلاع از مقاله های جدید سایت و خواندن آن ها به بخش مقالات مراجعه فرمایید.