هر چیزی که باید در مورد پروژکتور بدانید

یک راهنمای کامل و جامع برای کسانی که به تازگی می خواهند کار با پروژکتور را شروع کنند

هر چیزی که باید در مورد پروژکتور بدانید - هدر

در این مقاله با موارد زیر آشنا می شویم:

  • مفاهیم کلی در مورد ویدئو پروژکتور
  • شدت روشنایی
  • رزولوشن
  • فناوری نمایش پروژکتور
  • کنتراست
  • نسبت و فاصله پرتاب
  • انواع ویدئو پروژکتور
  • نصب و راه اندازی پروژکتور

پروژکتور چیست؟

پروژکتور چیست؟

ویدئو پروژکتور دستگاهی است که تصاویر دیجیتال را از یک کامپیوتر یا یک دستگاه پخش ویدئو تحویل می گیرد و آنها را در سایز بزرگ بر روی یک سطح صاف به نمایش می گذارد. این دستگاه برای این منظور به یک لنز اپتیکال و یک منبع نور مجهز شده است.

معمولاً از ویدیو پروژکتور برای نمایش دادن عکس یا ویدئو در جلسات حضوری یا همایش های بزرگ استفاده می شود. با این حال مواردی مانند سهولت استفاده، مقرون به صرفه بودن و پتانسیل بالا برای تحت تأثیر قرار دادن افراد باعث شده تا ویدئو پروژکتورها در خانه ها و جمع های کوچکتر نیز جذابیت زیادی داشته باشند و به رقبایی جدی برای تلویزیون های بزرگ تبدیل شوند. اما اصلاً ویدئو پروژکتور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله با مفاهیم کلی و هر چیزی که باید در مورد این دستگاه بدانید آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.

ویژگی های اصلی ویدئو پروژکتور

مواردی که در زیر مشاهده می کنید عبارات و اصطلاحاتی هستند که به طور کلی برای توصیف کردن و معرفی یک پروژکتور به کار می روند. اگر با این موارد آشنا باشید، در هنگام خرید ویدئو پروژکتور زمانی که فروشنده از شما بپرسد «می خواهید روشنایی دستگاه چقدر باشد؟» یا «به دنبال چه نسبت تصویری هستید؟» گیج نخواهید شد و می توانید یک انتخاب دقیق و آگاهانه، متناسب با نیازهایتان داشته باشید.

ویژگی های اصلی ویدئو پروژکتور - روشنایی
شدت روشنایی
میزان روشنایی تصویری که پروژکتور می تواند برای شما نمایش دهد، فوق العاده مهم است. معمولاً روشنایی ویدئو پروژکتور با واحدهای ANSI lumens یا ISO lumens (که تقریباً معادل با همان ANSI است) مشخص می شوند. هر چه عدد این معیار بالاتر باشد، تصاویری که توسط پروژکتور نمایش داده می شوند روشن تر و شفاف تر خواهند بود.

ویژگی های اصلی ویدئو پروژکتور - کنتراست
کنتراست
نسبت کنتراست تفاوت روشناییِ درخشان ترین بخش سفید تصویر را با تاریک ترین بخش مشکی آن مشخص می کند. به عبارت دیگر، هر چه نسبت کنتراست پروژکتور بهتر باشد، تمایز بین رنگ های روشن و تیره بهتر مشخص می شود و تصاویر با کیفیت تری خواهید داشت.

ویژگی های اصلی ویدئو پروژکتور - رزولوشن
رزولوشن
رزولوشن تعداد پیکسل ها یا المان هایی است که پروژکتور برای خلق و بازسازی تصویر می تواند به نمایش بگذارد. هر چه رزولوشن پروژکتور بهتر باشد، جزئیات تصویر با وضوح بالاتری به نمایش در خواهند آمد.

ویژگی های اصلی ویدئو پروژکتور - نسبت تصویر
نسبت تصویر
نسبت تصویر یا Aspect Ratio میزان عریض بودن تصویر پروژکتور را در مقایسه با طول آن مشخص می کند. رایج ترین نسبت تصویر پروژکتور در حال حاضر، 16:9 است که به معنای عرض تصویر 16 واحد به ازای طول 9 واحد است. البته بسیاری از فیلم هایی که به صورت واید اسکرین ساخته شده اند، عریض تر از این میزان هستند.

ویژگی های اصلی ویدئو پروژکتور - نسبت پرتاب
نسبت پرتاب
نسبت پرتاب یا Throw Ratio معیاری است که تغییرات سایز تصویر را متناسب با تغییرات فاصلۀ بین لنز پروژکتور و پرده نمایش مشخص می کند. برخی از ویدئو پروژکتورها از قابلیت تنظیم زوم برخوردارند که باعث می شود تا بدون نیاز به تغییر فاصله دستگاه از پرده نمایش، سایز تصویر آن را بزرگتر کنید.

ویژگی های اصلی ویدئو پروژکتور - پورت ها
امکانات ارتباطی (پورت ها)
بر روی پنل ارتباطی ویدئو پروژکتورها چندین پورت ورودی و خروجی را مشاهده خواهید کرد. این پورت ها برای دریافت سیگنال های ویدئویی، کنترلی و صوتی کاربرد دارند و زمینه را برای اتصال پروژکتور به انواع دستگاه های منبع پخش فراهم می آورند.

موارد بالا اصطلاحات کلی بود که برای خرید پروژکتور باید با آنها آشنایی داشته باشید. حالا بر روی هر کدام از این معیارها بیشتر دقیق می شویم!

روشنایی ویدئو پروژکتور

هر چه تصویر نمایش داده شده روشن تر باشد، در اتاق هایی با میزان نور استاندارد قابل مشاهده تر است

روشنایی ویدئو پروژکتور - هدر

لومن (Lumen) چیست؟

لومن یک واحد اندازه گیری است که میزان نور قابل مشاهده ای را که یک دستگاه می تواند انتشار دهد، به صورت عددی مشخص می کند. لومن یک فاکتور مهم برای توصیف یک ویدئو پروژکتور است و کاربرد دستگاه را در محیطی که قصد استفاده از آن را دارید، مشخص می کند. اگر محیط شما روشن است (مانند اتاق نشیمن خانه با پنجره ها و لوسترهای بزرگ)، باید به سراغ پروژکتوری بروید که لومن آن بالاتر باشد؛ در غیر این صورت تصاویر برای شما واضح نخواهد بود. در طرف مقابل اگر محیطی که قصد دارید در آن از پروژکتور استفاده کنید تاریک است (مانند اتاق های تاریک سینمای خانگی)، لومن دستگاه باید پایین تر باشد. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که روش های مختلفی برای اندازه گیری لومن وجود دارد، اما در مورد ویدئو پروژکتور فقط استانداردهای ANSI و ISO کاربرد دارند.

تشخیص اینکه شدت روشنایی ویدئو پروژکتور شما چقدر باید باشد، به دقت و تحقیق نیاز دارد. با این حال در ادامه سعی کرده ایم این کار را برای شما کمی آسان تر کنیم.

روشنایی ویدئو پروژکتور - مقایسه


انسی لومن (ANSI Lumens) چیست؟

برای چندین سال است که انسی لومن به عنوان استاندارد اصلی اندازه گیری و مقایسۀ روشنایی خروجی پروژکتورها در صنعت تولید این دستگاه پذیرفته شده است. اخیراً یک استاندارد دیگر به نام ISO 21118 نیز مطرح شده که بسیاری از آن به عنوان جایگزین ANSI استفاده می کنند. با وجود اینکه ISO Lumens دقیقاً معادل با ANSI نیست، اما از روش مشابهی برای اندازه گیری روشنایی پروژکتور بهره می برد و می توان آنها را با یک مقدار اختلاف جزئی، معادل یکدیگر در نظر گرفت. تمامی برندهای مطرح دنیا از یکی از استانداردهای ANSI یا ISO لومن برای مشخص کردن روشنایی پروژکتورهای خود استفاده می کنند. پس اگر پروژکتوری را در بازار دیدید که شدت روشنایی آن واحد دیگری داشت، قطعاً به آن شک کنید و به سراغ مدل دیگری بروید!

روشنایی ویدئو پروژکتورهایی که برای مصرف کننده طراحی شده اند، معمولاً در بازۀ 300 تا 4000 لومن قرار دارد. به طور دقیق تر باید گفت که حداقل میزان روشنایی (300 لومن) مربوط به پروژکتورهای قابل حمل و کوچک است و حداکثر میزان روشنایی در این دسته بندی (4000 لومن) برای پروژکتورهایی است که سایز تصویر بزرگتری را ارائه می دهند و در محیط های پرنور تری قابل استفاده اند.

در طرف مقابل روشنایی ویدئو پروژکتورهایی که برای استفادۀ تجاری و نمایش تصویر در اتاق های کنفرانس طراحی شده اند، معمولاً بالاتر از 6000 لومن است. حتی این میزان روشنایی برای مدل های حرفه ای تر که در سالن های سخنرانی یا کنسرت کاربرد دارند، به 20000 لومن و بالاتر از آن نیز می رسد.

بیشتر بخوانید

 

روشنایی ویدئو پروژکتور من چقدر باید باشد؟

روشنایی ایده آل ویدئو پروژکتور شما به سایز تصویر خروجی دستگاه و شرایط نور محیط بستگی دارد. دستور العمل های زیر می تواند به شما در انتخاب پروژکتور با روشنایی مناسب کمک کند.

سایز تصویر کوچک

روشنایی پروژکتور برای مکان های کوچک

یک پروژکتور با روشنایی حداقل 500 لومن همان چیزی است که برای نمایش تصویر در اتاق خواب شخصی تان به آن نیاز دارید. خیلی راحت لامپ های اتاق را خاموش و سایز تصویر را بر روی کمتر از 80 اینچ تنظیم کنید و از تماشای تصاویر لذت ببرید.

آیکون سایز تصویر

بین 0 تا 100 اینچ

آیکونمحیط کم نور

روشنایی پروژکتور 500 لومن

آیکونمحیط پر نور

روشنایی پروژکتور 1500 لومن

سایز تصویر متوسط

روشنایی پروژکتور برای مکان های متوسط

در جمع های 8 تا 30 نفره (مثلاً کلاس های درس یا اتاق های جلسات ادارات)، ویدئو پروژکتوری با روشنایی متوسط مناسب است. از آنجایی که در این محیط ها معمولاً لامپ های اتاق روشن است، شدت روشنایی پروژکتور باید بالاتر باشد.

آیکونسایز تصویر

100 تا 150 اینچ

آیکونمحیط کم نور

روشنایی پروژکتور 1500 لومن

آیکونمحیط پر نور

روشنایی پروژکتور 4000 لومن

سایز تصویر بزرگ

روشنایی پروژکتور در محیط های بزرگ

در محیط هایی مانند سالن های همایش یا کلاس های بزرگ دانشگاهی که طبعاً روشنایی محیطی بالایی دارند و باید تصاویر در سایز بزرگ به نمایش گذاشته شوند، شدت روشنایی پروژکتور شما نیز باید بالاتر باشد.

آیکونسایز تصویر

150 تا 200 اینچ

آیکونمحیط کم نور

روشنایی پروژکتور 4000 لومن

آیکونمحیط پر نور:

روشنایی پروژکتور 6000 لومن

سایز تصویر بسیار بزرگ

روشنایی پروژکتور در سالن های خیلی بزرگ

اگر قصد نمایش تصویر در محیط های بزرگ مانند سالن های سینما یا ورزشگاه ها با بیش از 1000 صندلی را دارید، باید شدت روشنایی پروژکتور شما خیلی بالا باشد! چرا که در این محیط ها هم روشنایی محیطی بسیار بالا است و هم فاصله بینندگان با پرده نمایش زیاد است. البته باید این نکته را بدانید که پروژکتورهای حرفه ای با شدت روشنایی بالا، مصرف برق بیشتری نیز دارند.

آیکونسایز تصویر

بیشتر از 200 اینچ

آیکونمحیط کم نور

روشنایی پروژکتور 6000 لومن

آیکونمحیط پر نور

روشنایی پروژکتور: 20000 لومن

آیکونتوجه! توجه!

اینکه روشنایی پروژکتور شما چقدر باشد، مهم ترین تصمیمی است که در هنگام خرید این دستگاه باید بگیرید! پس حتماً قبل از اقدام به خرید پروژکتور، شرایط محیطی که قصد نصب دستگاه را در آن دارید، به دقت بسنجید و معیارهایی مانند سایز تصویر و میزان روشنایی محیط را در نظر بگیرید.

رزولوشن ویدئو پروژکتور

رزولوشن پروژکتور شما بر روی شارپ بودن تصویر و وضوح جزئیات در آن تأثیرگذار است
مقایسه رزولوشن ویدئو پروژکتور

 

رزولوشن پروژکتور چیست؟

هر پروژکتوری در دنیا یک رزولوشن دارد که تعداد پیکسل هایی را که دستگاه برای خلق تصویر به نمایش می گذارد، مشخص می کند. هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، تعداد بیشتری از آنها در قاب تصویر جای می گیرند و به این ترتیب جزئیات با وضوح بهتری قابل مشاهده خواهند بود. همچنین تعداد پیکسل های بیشتر به معنای آن است که فاصلۀ بین آنها در تصویر کمتر قابل مشاهده است و تماشاگران می توانند نزدیک تر به پرده نمایش بنشینند.

در این بین اصطلاحی داریم به نام «رزولوشن طبیعی» یا Native Resolution. این اصطلاح به تعداد پیکسل هایی اشاره دارد که به طور فیزیکی بر روی چیپ نمایش داخل پروژکتور تعبیه شده اند. اکثر پروژکتورها به طور طبیعی از رزولوشن 1080p یا HDTV پشتیبانی می کنند که به معنای این است که چیپ پردازش تصویر داخل پروژکتور دقیقاً از همان تعداد پیکسلی که بر روی پرده نمایش ظاهر می شوند، پشتیبانی می کند. پروژکتورهایی که ادعا می کنند دارای رزولوشن 4K (معادل با 3840x2160 پیکسل) هستند، ممکن است به یک چیپ 1080p یا بزرگتر مجهز باشند که تعداد پیکسل طبیعی آنها با تکنیکی به نام «شیفت دادن پیکسل» ارتقا پیدا می کند. این تکنیک در واقع تعداد پیکسل هایی را که بر روی پرده نمایش ظاهر می شوند، دو برابر و حتی در مواردی چهار برابر می کند تا وضوح تصویر ارتقا یابد.

امروزه بیشتر پروژکتورهای 4K هر یک به نحوی از تکنیک «شیفت دادن پیکسل (pixel-shifting)» برای دستیابی به وضوح تصویر 4K استفاده می کنند. البته پروژکتورهایی را نیز می توان در بازار یافت که به طور طبیعی از رزولوشن 4K پشتیبانی می کنند و البته قیمت زیادی دارند. دلیل گران تر بودن این مدل ها این است که چیپ 4K به یک لنز حرفه ای نیاز دارد تا شارپ ترین تصویر ممکن را ارائه دهد. به همین دلیل بسیاری از شرکت های تولید کننده پروژکتور ترجیح می دهند تا از تکنیک شیفت دادن پیکسل استفاده کنند تا هزینه نهایی محصولات آنها برای مصرف کننده پایین تر باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که رزولوشن طبیعی پروژکتور نباید شما را از نمایش تصاویر با کیفیت تر محروم کند. به عبارت دیگر، اگر پروژکتور شما به طور طبیعی از رزولوشن Full HD پشتیبانی می کند، نباید ساختار آن به گونه ای باشد که نتوانید با آن تصاویر 4K را نمایش دهید. در همین راستا بسیاری از پروژکتورهای مدرن تر امروزی از قابلیت «ارتقای کیفیت تصویر» یا Image Scaling برخوردار هستند و این دغدغه را برطرف کرده اند.

مقایسه رزولوشن ویدئو پروژکتور

 

بهترین رزولوشن پروژکتور کدام است؟

کاربردی که از پروژکتور خود انتظار دارید و همین طور نوع سیگنال های ویدئویی ورودی، بهترین رزولوشن را برای شما مشخص می کنند. اگر به سایز تصویر 100 اینچ یا بالاتر نیاز دارید یا می خواهید تماشاچی ها بتوانند تا حد امکان در نزدیکی پرده نمایش بنشینند، رزولوشن پروژکتور شما باید زیاد باشد. البته در این جریان میزان بودجه شما هم نقش مهمی بازی می کند! چرا که بالاتر بودن رزولوشن به معنای گران تر بودن پروژکتور است!

در تمام دنیا برای مشخص کردن رزولوشن ویدئو پروژکتور از یک رشته حروف استفاده می کنند که در مقابل آن در پرانتز تعداد پیکسل ها و نسبت تصویر درج شده است. این روزها اکثر پروژکتورهای اداری حداقل از رزولوشن WXGA (1280x800 pixels, 16:10 aspect ratio) برخوردار هستند که معادل با صفحه نمایش های عریضی است که در لپ تاپ ها، کامپیوترها و گوشی های هوشمند مدرن استفاده شده است. محیط هایی که به وضوح تصویر بهتری نیاز دارند، می توانند به سراغ رزولوشن WUXGA (1920x1200, 16:10) بروند. این رزولوشن با لپ تاپ ها و ورک استیشن های حرفه ای همخوانی دارد.

رزولوشن پروژکتورهای خانگی یا مدل های شخصیِ قابل حمل، معمولاً برابر با 720p (1280x720, 16:9) در مدل های اقتصادی، 1080p Full HD (1920x1080, 16:9) برای مدل هایی با قیمت متوسط و 4K Ultra HD برای مدل های رده بالا است. بد نیست بدانید که اغلب محتوایی که امروزه در فضای اینترنت استریم می شود، دارای رزولوشن 1080p یا 4K UHD است.

بیشتر بخوانید

پرسش و پاسخ زیر می تواند به شما در انتخاب بهترین رزولوشن پروژکتور کمک زیادی کند:

بهترین رزولوشن پروژکتور برای اتاق های کنفرانس چیست؟

معمولاً در اتاق جلسات و کنفرانس از لپ تاپ به عنوان دستگاه منبع پخش استفاده می شود. از آنجایی که اکثر لپ تاپ ها قادر به ارائه خروجی تصویر WXGA یا 1080p هستند، پروژکتور شما هم باید از این رزولوشن ها پشتیبانی کند. با این حال می توانید پا را فراتر گذاشته و به سراغ ویدئو پروژکتور WUXGA بروید. در این حالت وضوح تصویر بالاتر خواهد بود و افراد حاضر در جلسه می توانند جایی نزدیک تر به پرده نمایش بنشینند. به این ترتیب این پروژکتور در اتاق های کوچکتر کارایی بهتری دارد.

بهترین رزولوشن پروژکتور قابل حمل برای ارائه مطالب رسمی چیست؟

اگر شرایط کاری شما به گونه ای است که باید برای ارائه مطلب و پرزنت کردن محصولات و خدمات خود در شرکت ها و سازمان های دیگر حاضر شوید، در کنار حمل لپ تاپ به یک پروژکتور کمی سبک تر از مدل های اداری نیز نیاز دارید. در این حالت یک پروژکتور WXGA، 1080p یا WUXGA برای شما مناسب خواهد بود.

بهترین رزولوشن پروژکتور برای سالن های بزرگ چیست؟

اگر فاصله بینندگان در سالن از پرده نمایش زیاد است، واضح بودن جزئیات تصویر زیاد اهمیت ندارد. در این حالت می توانید از یک ویدئو پروژکتور 1080p یا WUXGA استفاده کنید. فراموش نکنید که هر چه سایز تصویر بزرگتر باشد، باید رزولوشن پروژکتور هم بیشتر باشد تا تعداد پیکسل های بیشتری نمایش داده شوند و فاصله بین پیکسل ها بر روی پرده نمایش قابل مشاهده نباشد. پس در سالن های بزرگ، سایز پرده نمایش برای تعیین رزولوشن پروژکتور اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه شود.

بهترین رزولوشن پروژکتور برای اماکن مذهبی چیست؟

در اماکن مذهبی مانند مساجد و حسینیه ها معمولاً نور محیط خیلی زیاد است و کمتر به جزئیات تصویر توجه می شود. همچنین در این محیط ها معمولاً فاصله حاضرین از پرده نمایش زیاد است. پس در اماکن مذهبی می توان پروژکتورهای WUXGA یا 1080p را مناسب دانست.

بهترین رزولوشن پروژکتور برای گیمینگ چیست؟

گیمرها دوست ندارند تا کوچکترین جزئیات گیم پلی را از دست بدهند! پس برای گیمینگ باید نسبت به خرید ویدئو پروژکتور 4K اقدام کنید. با این حال اگر فاصله شما از پرده نمایش زیاد است و فاصله بین پیکسل ها اذیت تان نمی کند، یک پروژکتور 1080p هم برایتان مناسب خواهد بود. در هنگام خرید پروژکتور گیمینگ به موارد دیگری مانند زمان تأخیر ورودی و نرخ تازه سازی تصویر هم توجه داشته باشید. حتی می توان گفت این موارد از رزولوشن هم مهم تر هستند و بر روی تجربه شما از بازی کردن تأثیر مستقیم دارند.

بهترین رزولوشن پروژکتور سینمای خانگی چیست؟

این روزها اکثر فیلم ها و سریال ها (چه آنهایی که آنلاین پخش می شوند و چه آنهایی که بر روی دیسک ذخیره شده اند) از رزولوشن های 4K UHD یا 1080p برخوردارند. با استفاده از یک پروژکتور فور کی یا فول اچ دی می توانید به بهترین تجربه از تماشای فیلم ها و سریال های روز دنیا دست پیدا کنید.

بهترین رزولوشن پروژکتور برای تماشای فوتبال چیست؟

همانند فیلم های سینمایی و سریال، مسابقات فوتبال نیز بهتر است با یک پروژکتور فول اچ دی یا 4K نمایش داده شوند تا بتوانید اوج هیجان را از تماشای آنها در خانه یا کافه به دست آورید.

بهترین رزولوشن پروژکتور برای نمایش فیلم در فضای باز چیست؟

به طور معمول اگر قصد تماشای فیلم در فضای باز (مثلاً حیاط پشتی خانه) را دارید، باید از یک ویدئو پروژکتور 4K یا 1080p استفاده کنید. با این حال پیشنهاد ما این است که رزولوشن را فدای روشنایی تصویر کنید و بودجه خود را برای خرید یک ویدئو پروژکتور فول اچ دی با شدت روشنایی خیلی بالا صرف نمایید.

معرفی انواع رزولوشن

در انتهای این بخش بد نیست تا با پرکاربرد ترین رزولوشن ها هم آشنا شوید. توجه داشته باشید که رزولوشن ویدئو پروژکتور شما باید با رزولوشن سیگنال هایی که از دستگاه منبع پخش به آن ارسال می شود همخوانی می شود. در جدول زیر رزولوشن، تعداد پیکسل و دستگاه هایی را که این رزولوشن را ایجاد می کنند به شما معرفی می کنیم.

رزولوشن پیکسل (HxV) توضیحات
VGA 640x480 تقریباً معادل با 480p
480p 852x480 فرمت DVD
SVGA 800x600 رایج در کامپیوترهای قدیمی
XGA 1024x768 فرمت محبوب تر در کامپیوترهای قدیمی
WXGA 1366x768 رایج در لپ تاپ های نه چندان گران قیمت
WUXGA 1920x1200 فرمت HDTV رایج در لپ تاپ هایی با نسبت تصویر 16:10
720p 1280x720 فرمت برودکست HDTV، رایج در اغلب پروژکتورهای قابل حمل
1080p 1920x1080 فرمت استاندارد بلوری
UHD 3840x2160 فرمت 4K برای مصرف کننده (تلویزیون، استریم محتوا و بلوری فور کی)
4K 4096x2160 فرمت 4K برای سینمای دیجیتال
8K 7680x4320 فرمت 8K برای مصرف کننده
 

آیکونتوجه! توجه!

همیشه رزولوشن پروژکتور خود را با بالاترین رزولوشنی که دستگاه منبع پخش مورد نظرتان از آن پشتیبانی می کند، هماهنگ کنید تا بتوانید به بهترین کیفیت تصویر ممکن دست یابید.

فناوری نمایش پروژکتور

زمانی که قصد انتخاب یک ویدئو پروژکتور را دارید، به نقاط قوت و ضعف منبع نور و فناوری نمایش آن توجه کنید

انواع فناوری های تابش نور

فناوری نمایش ویدئو پروژکتور - لیزر

لیزر

تابش نور با استفاده از لیزر که معمولاً با لیزر آبی، یک چرخ فسفر و یک چرخ رنگی انجام می شود. این فناوری شما را از فرآیند جایگزین کردن لامپ بی نیاز می کند.

فناوری نمایش ویدئو پروژکتور - LED

LED

آرایه ای از ال ای دی های قرمز، سبز و آبی که در بازتولید رنگ ها بسیار خوب عمل می کند، اما در مقایسه با لیزر روشنایی کمتری را ارائه می دهد.

فناوری نمایش ویدئو پروژکتور - لامپ

لامپ

یک لامپ با ولتاژ بالا برای تولید تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. این فناوری کم هزینه تر است، اما به تعویض دوره ای لامپ نیاز دارد.

آیکون نقطه قوتطول عمر بالا و روشنایی عالی
آیکون نقطه ضعفقیمت بالا

آیکون نقطه قوتطول عمر بالا، مصرف برق پایین
آیکون نقطه ضعفتاریک بودن تصویر

آیکون نقطه قوت مقرون به صرفه، روشنایی ایده آل
آیکون نقطه ضعفنیاز به تعویض دوره ای لامپ

انواع فناوری های نمایش

فناوری نمایش ویدئو پروژکتور - LCD

پنل LCD

نور از طریق یک پنل شفاف LCD به بیرون از دستگاه تابانده می شود تا تصویر به صورت پیکسل به پیکسل بازسازی شود. معمولاً سه پنل ال سی دی برای رنگ های قرمز، سبز و آبی مورد استفاده قرار می گیرند و سایر رنگ ها از ترکیب آنها تولید می شوند.

فناوری نمایش ویدئو پروژکتور - DLP

چیپ DLP

پیکسل های منفرد روی صفحه نمایش با تابش نور از مجموعه ای از آینه های ریز که بر روی سطح یک تراشه DLP تعبیه شده اند، تولید می شوند. در بیشتر پروژکتورهای DLP یک فیلتر چرخ رنگی پشت چیپ قرار گرفته است تا تنوع رنگ های تولید شده ارتقا یابد.

فناوری نمایش ویدئو پروژکتور - LCoS

چیپ LCoS

یک روش انعکاسی پیشرفته تر از ال سی دی های شفاف که معمولاً بالاترین کنتراست را در مقایسه با دیگر دستگاه های تصویر سازی به ارمغان می آورد. در این روش نیز از سه چیپ قرمز، سبز و آبی برای تولید تصاویر تمام رنگی استفاده شده است.

مقرون به صرفه بودن

اثر Screen Door در رزولوشن های پایین

طول عمر بالا و مقرون به صرفه بودن

اثر رنگین کمانی -Rainbow Color Effect

کنتراست عالی و رنگ مشکی طبیعی

قیمت بالا

نسبت کنتراست ویدئو پروژکتور

کنتراست خوب (تفاوت بین روشنایی شفاف ترین و تیره ترین نقاط تصویر پروژکتور) یکی از مهم ترین معیارها بر روی کیفیت تصویر و میزان طبیعی بودن آن است

مقایسه نسبت کنتراست ویدئو پروژکتور

نسبت کنتراست پروژکتور چیست؟

نسبت کنتراست (Contrast ratio) یکی از مشخصه های مهم ویدئو پروژکتور است که تفاوت شفاف ترین بخش سفید تصویر را با تیره ترین بخش مشکی آن مشخص می کند. به عنوان مثال زمانی که می گوییم نسبت کنتراست یک پروژکتور 2000:1 است، به این معنا است که در شرایط نرمال و استاندارد، شفاف ترین بخش سفید رنگ تصویر آن پروژکتور 2000 برابر روشنایی بیشتری از تیره ترین بخش مشکی تصویر آن دارد. به طور کلی نسبت کنتراست نقشی اساسی در کیفیت تصویر دارد و باعث هر چه طبیعی تر شدن آن می شود. هر چه کنتراست پروژکتور بالاتر باشد، تصاویر آن به واقعیت نزدیک تر خواهند بود و چشمان شما را بیشتر به خود خیره می کنند. همچنین نسبت کنتراست خوب باعث می شود تا رنگ مشکی عمق بیشتری به خود بگیرد و سایه روشن ها به شکل واضح تری دیده شوند. در این حالت جزئیات تصویر در نواحی تاریک نیز وضوح بیشتری پیدا می کنند. تصاویر پروژکتوری با کنتراست ضعیف، رنگ پریده و غیر جذاب به نظر خواهند رسید.

با وجود اینکه تکنیک های الکترونیکی متعددی برای ارتقای کنتراست تصویر وجود دارد، اما تأثیرگذارترین فاکتور بر روی کنتراست تصویری که توسط پروژکتور شما نمایش داده می شود، شرایط محیط است. اگر نور اتاق شما فقط ذره ای از حالت استاندارد بیشتر باشد، کنتراست تصویر می تواند با آسیب هایی جدی و دراماتیک مواجه شود! زمانی که شما لامپ های اتاق را روشن می کنید، کنتراست تصویر پروژکتور به مراتب در مقایسه با نمایش تصویر در محیط های تاریک کمتر می شود و در نتیجه کیفیت نهایی تصویر افت می کند. پس اگر به دنبال بهترین کنتراست پروژکتور خود هستید، باید شرایط نور محیط را در حالت معمولی و استاندارد نگه دارید.

متأسفانه روش ها و شرایط زیادی برای اندازه گیری نسبت کنتراست وجود دارد که در صنعت تولید پروژکتور، بر روی هیچ یک از آنها یک توافق و اجماع کلی ایجاد نشده است. به همین دلیل مقایسه نسبت کنتراست یک ویدئو پروژکتور یا یک مدل دیگر بسیار سخت است، مگر اینکه هر دو پروژکتور مورد مقایسه ساخت یک شرکت باشند.

آیکونتوجه! توجه!

یک پروژکتور سینمای خانگی باید به جای نمایش «مشکی خاکستری»، از قابلیت نمایش «مشکی عمیق» برخوردار باشد. در واقع این معیار است که یک پروژکتور سینمای خانگی خوب را از یک مدل ضعیف متمایز می کند، نه نسبت کنتراستی که در جدول مشخصات فنی آن درج شده است.

فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور

قبل از خرید، فاصله پروژکتور از پرده نمایش را بسنجید

فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور


فاصله پرتاب برای پروژکتور چیست؟

فاصله لنز ویدئو پروژکتور از سطح صفحه نمایش را به اصطلاح «فاصله پرتاب» یا Throw Distance نام گذاری کرده اند. این معیار متناسب با مشخصات لنز ویدئو پروژکتور تعیین می شود و در هر مدلی با مدل دیگر تفاوت دارد. یک لنز ثابت بدون قابلیت زوم همیشه از یک فاصله معین از پرده نمایش، یک سایز تصویر یکسان را ارائه می دهد. زمانی که این دستگاه را از سطح صفحه نمایش دور کنید، تصویر آن بزرگتر می شود و زمانی که آن را به سطح صفحه نمایش نزدیک تر کنید، سایز تصویرش کاهش می یابد. اغلب ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار دارای «لنز با قابلیت زوم» هستند که به شما اجازه می دهد تا پروژکتور را در یک فاصله معین نسبت به پرده نمایش قرار دهید و سپس بدون نیاز به عقب و جلو کردن آن، سایز تصویر را در محدوده زوم دستگاه، تنظیم نمایید. به این ترتیب فاصله پرتاب ویدئو پروژکتور یک معیار مهم در تعیین محل نصب دستگاه است و مشخص می کند که کدام مدل در اتاق های کوچک قابل نصب است و کدام مدل در سالن های بزرگ.

نسبت پرتاب پروژکتور مشخص می کند که در صورت تغییر دادن پوزیشن پروژکتور، سایز تصویر آن چقدر تغییر پیدا می کند. این معیار معمولاً به این صورت نوشته می شود: 1.5:1 که به معنای 1.5 اینچ به ازای 1 اینچ است. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که شما را از محاسبات بعضاً زمان بر نجات می دهند و به شما کمک می کنند تا اندازه تصویری را که می توانید از یک فاصله پرتاب معین به دست آورید، متوجه شوید. یکی از ابزارهای مورد اعتماد در این زمینه توسط وب سایت معتبر پروژکتور سنترال ارائه شده که با کلیک بر روی ابزار محاسبه فاصله پرتاب پروژکتور می توانید از آن استفاده کنید. این ابزار به شکل گرافیکی به شما نشان می دهد که سایز تصویر پروژکتور شما در فواصل مختلف نسبت به پرده نمایش به چه صورت خواهد بود. بنا بر اعلام پروژکتور سنترال، این ابزار در حال حاضر از 10000 مدل پروژکتور مختلف پشتیبانی می کند.

نسبت پرتاب و لنزهای مختلف ویدئو پروژکتور

در ادامه رابطه بین نسبت پرتاب و نوع لنز پروژکتور را به طور خلاصه و همراه با شکل معرفی می کنیم.

- ویدئو پروژکتور با لنز ثابت (Fixed Lens)

یک لنز پروژکتور که دارای نسبت پرتاب ثابت است، همیشه از یک فاصله معین نسبت به پرده نمایش، یک سایز تصویر را ارائه می دهد.

فاصله پرتاب پروژکتور با لنز ثابت

 

- ویدئو پروژکتور با لنز زوم (Zoom Lens)

پروژکتوری که به لنز زوم مجهز است، دو نسبت پرتاب متفاوت دارد: یکی برای کمترین حالت زوم و دیگری برای بیشترین حالت زوم. پس این پروژکتور می تواند از یک فاصله معین نسبت به پرده نمایش، چندین سایز تصویر مختلف را ارائه دهد.

فاصله پرتاب پروژکتور با لنز زوم
 

ویدئو پروژکتورهای برد کوتاه و برد بلند

به طور کلی ویدئو پروژکتورها را می توان از لحاظ فاصله پرتاب لنز به سه دسته کلی تقسیم کرد: برد بلند یا لانگ ترو (Long Throw)، برد کوتاه یا شورت ترو (Short Throw)، برد خیلی کوتاه یا اولترا شورت ترو (Ultra-short Throw).

پروژکتورهای معمولی و کمی قدیمی با نسبت پرتاب بالا یا استاندارد، معمولاً تصاویری با قطر 200 اینچ را ارائه می دهند، اما اکثراً به فاصله ای بیشتری از پرده نمایش در مقایسه با نسبت پرتابی که در مشخصات فنی شان ذکر شده، نیاز دارند. به همین دلیل معمولاً آنها را در انتهای اتاق نصب می کنند. به طور معمول پروژکتورهای لانگ ترو متناسب با سایز تصویری که می خواهید به آن دست پیدا کنید، باید در فاصله ای بین 3 تا 6 متر نسبت به پرده نمایش نصب شوند. به این ترتیب اگر قصد راه اندازی یک سینمای خانگی با تنظیمات ثابت را دارید، باید پروژکتور خود را در نیمه دوم اتاق (از وسط اتاق به سمت انتهای آن) قرار دهید.

ویدئو پروژکتورهای برد کوتاه به لنزی مجهز هستند که همان سایز تصویر مدل های برد بلند را ارائه می دهند، با این تفاوت که می توان آنها را جایی نزدیک تر نسبت به پرده نمایش قرار داد. فاصله این پروژکتورها به طور میانگین باید بین 0.9 تا 1.5 متر باشد. به این ترتیب می توانید این دستگاه ها را به سادگی بر روی یک میز در مقابل پرده نمایش قرار دهید و از تماشای فیلم یا بازی کردن لذت ببرید.

اما ویدئو پروژکتورهای اولترا شورت ترو که با نام مخفف UST در بازار شناخته می شوند، برای راه اندازی سینمای خانگی کارایی بهتری دارند. همچنین این پروژکتورها برای تماشای برنامه های تلویزیونی و نمایش تصاویر در محیط های آموزشی و اداری نیز کاربرد دارند و قادر هستند تا از کوتاه ترین فاصله نسبت به پرده نمایش، تصاویری با سایز بزرگ را برایتان به ارمغان آورند. حتی برخی از این مدل ها را می توانید در فاصله ای کمتر از 30 سانتی متر نسبت به دیوار قرار دهید و عملاً لنز آن را به دیوار بچسبانید! البته توجه داشته باشید که حداکثر سایز تصویر یک پروژکتور UST در حدود 150 اینچ (قطری) خواهد بود.

بیشتر بخوانید


یکی از مزایای خرید ویدئو پروژکتور UST این است که می توانید آن را بر روی میز تلویزیون قرار دهید و حتی آن را جایگزین تلویزیون خود کنید. با توجه به اینکه می توانید دستگاه منبع پخش را در نزدیکی این نوع پروژکتور قرار دهید، از شر کابل های بلند و دست و پا گیر نیز راحت خواهید شد. در محیط های آموزشی و اداری نیز استفاده از پروژکتور اولترا شورت ترو باعث می شود تا فرد ارائه دهنده مطالب پشت لنز دستگاه قرار گیرد و سایه او بر روی تصویر نیفتد.

پروژکتور برد کوتاه و برد بلند

انواع ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتورها برای این طراحی شده اند تا در سناریوهای مختلف، تصاویری با رزولوشن ها و روشنایی های متفاوت را به ما ارائه دهند

ویدئو پروژکتور خانگی

ویدئو پروژکتور خانگی

این دستگاه که با نام «پروژکتور سینمای خانگی» یا Home Theater Projector نیز شناخته می شود، برای استفاده در یکی از اتاق های خانه شما طراحی شده است. شما می توانید نور اتاق را به گونه ای تنظیم کنید تا به بهترین کنتراست پروژکتور خود دست پیدا کرده و در حالی که با آسایش تمام بر روی کاناپه نشسته اید، از تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه تان لذت ببرید!

ویدئو پروژکتور اداری

ویدئو پروژکتور اداری

پروژکتورهای اداری برای نمایش تصاویر گرافیکی در یک محیط روشن طراحی شده اند و برای تعداد حاضرین کم و متوسط کاربرد دارند. شما می توانید این پروژکتورها را بر روی یک میز قرار دهید یا آنها را بر روی سقف نصب کنید. معمولاً ویدئو پروژکتورهای اداری توانایی بالایی در نمایش متن ها به شکلی واضح و خوانا دارند، اما رزولوشن آنها چندان زیاد نیست.

ویدئو پروژکتور آموزشی

ویدئو پروژکتور آموزشی

پروژکتورهای کلاسی می توانند از نوع برد بلند، برد کوتاه یا برد خیلی کوتاه باشند. معمولاً این پروژکتورها شدت روشنایی بالایی دارند تا بتوانید بدون هیچ مشکلی پنجره های کلاس را باز کنید و چراغ های آن را روشن نمایید. برخی از این پروژکتورها از نوع تعاملی (Interactive) هستند و می توانید با قلم لمسی یا انگشتان دست خود بر روی تصاویر آنها به یادداشت مطالب بپردازید.

ویدئو پروژکتور برای اماکن مذهبی

ویدئو پروژکتور برای اماکن مذهبی

این دسته از پروژکتورها برای نمایش محتوای مذهبی در مساجد، حسینیه ها و کلیساها کاربرد دارند و برای تعداد حاضرین متوسط و رو به بالا طراحی شده اند. این مدل ها معمولاً از ویدئو پروژکتورهای کلاسی (آموزشی) شدت روشنایی بیشتری دارند تا تصاویر بزرگی که به نمایش می گذارند، تحت تأثیر منفی محیط روشن مسجد یا کلیسا قرار نگیرند.

ویدئو پروژکتور برای سالن های بزرگ

ویدئو پروژکتور برای سالن های بزرگ

این دسته بندی با نام Large Venue Projectors شناخته می شود و پروژکتورهایی با بالاترین میزان روشنایی را شامل می شود. این ویدئو پروژکتورها توانایی نمایش سایز تصویر بسیار بزرگ را دارند و در سالن های سخنرانی، سالن های کنسرت، ورزشگاه ها، نمایشگاه ها یا رویدادهایی که در فضای باز برگزار می شوند، عملکرد ایده آلی را ارائه می دهند.

ویدئو پروژکتور برد کوتاه

ویدئو پروژکتور برد کوتاه (UST)

پروژکتورهای UST اغلب در کلاس های آموزشی یا اتاق هیئت مدیره ادارات مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برخی از این مدل ها که با نام «تلویزیون لیزری» شناخته می شوند، به عنوان جایگزین تلویزیون در منازل نیز کاربرد دارند. پروژکتورهای اولترا شورت ترو معمولاً سایز تصویر بین 100 تا 120 اینچ را ارائه می دهند و در فاصله ای نزدیک نسبت به پرده نمایش نصب می شوند.

ویدئو پروژکتور قابل حمل

ویدئو پروژکتور قابل حمل

سبک و کوچک! پروژکتورهای قابل حمل می توانند در تمام لحظات روز همراه شما باشند و در هر جایی که دوست داشتید برایتان تصویر نمایش دهند. البته معمولاً روشنایی این پروژکتورها در مقایسه با مدل های دیگر کمتر است که به دلیل کوچکتر بودن منبع نوری به کار رفته در آنها است. اغلب این مدل ها از اتصال وایرلس به دستگاه منبع پخش نیز پشتیبانی می کنند.

ویدئو پروژکتور گیمینگ

ویدئو پروژکتور گیمینگ

پروژکتورهای گیمینگ در دسته مدل های خانگی جای دارند، اما زمان پاسخ دهی آنها فوق العاده سریع است. دلیل این موضوع این است که دستوراتی که از جانب کنترلر بازی اعمال می کنید، با کمترین تأخیر بر روی پرده نمایش دیده شود. برخی از پروژکتورهای گیمینگ از حالت های نمایش رنگ مختلف پشتیبانی می کنند تا تصاویری متناسب با ژانر بازی را به شما ارائه دهند.

ویدئو پروژکتور تعاملی

ویدئو پروژکتور تعاملی

یک زیر مجموعه از پروژکتورهای UST که اغلب در محیط های آموزشی و اتاق های جلسه کاربرد دارند. این پروژکتورها وایت برد ساده شما را به یک برد هوشمند تبدیل می کنند و با بهره بردن از سنسورهای دقیق، امکان حاشیه نویسی یا رسم شکل بر روی تصویر را به شما می دهند. برای این منظور می توانید از قلم لمسی یا انگشتان دست خود استفاده کنید.

آموزش نصب و راه اندازی ویدئو پروژکتور

وقتی ویدئو پروژکتور جدیدتان به دستتان می رسد، باید آن را در جای درست قرار دهید، تصویر آن را بر روی پرده نمایش تراز کنید و مشخصاتی را که دوست دارید بر روی آن اعمال نمایید

نصب ویدئو پروژکتور


دستگاه را روشن کنید و منبع پخش را انتخاب نمایید

از دکمه پاور پروژکتور که در کنار دکمه های کنترلی بر روی بدنه آن قرار دارند استفاده کرده و دستگاه را روشن نمایید. برای این منظور می توانید از ریموت کنترل پروژکتور هم استفاده کنید. زمانی که یک تصویر مشاهده کردید، با استفاده از دکمه Input یا Source دستگاه منبع پخش ورودی را که آن را از طریق کابل به پروزکتور متصل کرده اید، انتخاب نمایید.

دکمه های ویدئو پروژکتور

نحوه جهت دهی تصویر

اکثر ویدئو پروژکتورها در شرایطی که مستقیم در مقابل پرده نمایش قرار گرفته اند یا از طریق پایه نصب، به سقف متصل شده اند مورد استفاده قرار می گیرند. در موارد نادر، ممکن است یک صفحه نمایش در پشت پروژکتور هم نصب شود. با مراجعه به منوی تنظیمات ویدئو پروژکتور خود، می توانید جهت تصویر آن را در سناریوهای مختلف انتخاب نمایید. این گزینه ها معمولاً شامل موارد زیر می شوند:

  • مستقیم و رو به جلو: این گزینه به طور پیش فرض در تمامی پروژکتورها انتخاب شده است و نیازی به اعمال تنظیمات در منو ندارد.
  • تابش از پشت یا Rear Projection: در این حالت پروژکتور پشت پرده نمایش قرار می گیرد.
  • مستقیم از روی سقف: برای پروژکتورهایی که از طریق پایه بر روی سقف نصب شده اند کاربرد دارد.
  • تابش از پشت از روی سقف: در این حالت پروژکتور بر روی سقف و در پشت پرده نمایش نصب می شود.

جهت دهی تصویر ویدئو پروژکتور


تراز بندی و تنظیم فوکوس تصویر ویدئو پروژکتور

مرحله اول: تنظیم فوکوس تصویر

از دکمه چرخشی که بر روی بدنه ویدئو پروژکتور و نزدیک به لنز آن قرار دارد، برای تنظیم فوکوس تصویر استفاده کنید. این دکمه را تا جایی بچرخانید تا پیکسل های پروژکتور کاملاً شارپ شوند و بتوانید جزئیات را با وضوح کامل ببینید. برای دستیابی به بهترین فوکوس بهتر است تا این کار را دو نفری انجام دهید: یک نفر دکمه را بچرخاند و دیگری وضوح تصویر را بررسی کند. اگر ویدئو پروژکتور شما از قابلیت فوکوس برقی (موتوری) برخوردار است، می توانید در مقابل پرده نمایش بایستید و در حالتی که نگاهتان به تصویر است، از ریموت کنترل برای تنظیم فوکوس آن استفاده کنید.

تنظیم فوکوس ویدئو پروژکتور

مرحله دوم: تنظیم زوم تصویر

از دکمه چرخشی زوم که در نزدیکی لنز قرار دارد (یا از ریموت کنترل در مدل های زوم برقی) استفاده کنید و زوم دستگاه را تا جایی که تصویر بر روی پرده نمایش فیت شود، زیاد و کم نمایید. اگر زوم را تا انتها زیاد کردید و تصویر هنوز کوچک تر از پرده نمایش است، باید پروژکتور خود را کمی به پرده نمایش نزدیک تر کنید.

تنظیم زوم ویدئو پروژکتور


مرحله سوم: جابجایی لنز

بعضی پروژکتورها به قابلیت Lens Shift مجهز هستند و لنز آنها می تواند به سمت بالا/پایین یا چپ/راست حرکت کند. برای این منظور می توانید از ریموت کنترل یا دکمه تعبیه شده بر روی بدنه ویدئو پروژکتور خود استفاده کند. در این حالت نیازی به تغییر دادن پوزیشن ویدئو پروژکتور ندارید و می توانید به سادگی زاویه لنز را متناسب با محل قرارگیری پرده نمایش تنظیم کنید.

جابجایی لنز ویدئو پروژکتور


مرحله چهارم: تصحیح حالت ذوزنقه ای

اگر زاویه قرارگیری ویدئو پروژکتور شما بالاتر یا پایین تر از پرده نماش باشد، تصویر به درستی تراز نمی شود و حالت ذوزنقه ای به خود می گیرد. در این حالت قابلیت لنز شیفت کاربردی ندارد و باید از قابلیت تصحیح حالت ذوزنقه ای یا Keystone Correction استفاده کنید. این ویژگی با بهره بردن از فرآیند پردازش الکترونیکی تصویر، لبه های تصویر را تشخیص می دهد و آنها را با قاب پرده نمایش همراستا می کند. به این ترتیب با استفاده از آن به یک قاب تصویر صاف و مستطیلی شکل دست پیدا خواهید کرد.

تصحیح ذوزنقه ای ویدئو پروژکتور

تبریک!
شما حالا برای خرید ویدئو پروژکتور آماده اید!

فقط کافیه روی اسم برند مورد علاقه تون کلیک کنید تا انواع مدل های اون برند رو به همراه قیمت های عالی مشاهده کنید!

خرید ویدئو پروژکتور پاناسونیک خرید ویدئو پروژکتور بنکیو خرید ویدئو پروژکتور اپتما خرید ویدئو پروژکتور اپسون

 

منبع: Projector Central