این روزها ویدئو پروژکتور یک وسیله کاملا شناخته شده و پرکاربرد در زمینه تجهیزات آموزشی است. از مهمترین فاکتورهای خرید ویدئو پروژکتور شدت روشنایی آن است که همه کاربران به این نکته توجه می کنند. اما موضوع مهم دیگری که در بسیاری مواقع فراموش می شود فاصله مجاز دستگاه از پرده نمایش است. این فاصله با اصطلاح  فاصله برد یا Throw distance شناخته می شود.

فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش

Throw distance در حقیقت به حداکثر فاصله ای گفته می شود که شما می توانید دیتا پروژکتور خود را بدون کاهش یافتن رزولوشن، درخشش و روشنایی تصویر از پرده پروژکتور قرار دهید. همچنین اگر در حین مطالعه در مورد این موضوع با اصطلاح throw ratio مواجه شدید، باید بدانید که این عبارت به معنای نسبت عرض صفحه نمایش به فاصله آن تا پروژکتور است.

تنظیم فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش

اغلب افرادی که دیتا پروژکتور را به عنوان سینمای خانگی به کار می برند، اطلاعات دقیقی از فاصله برد مناسب در اتاق و نحوه تنظیم فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش ندارند. خوب است بدانید لنزهای برد کوتاه و برد بلند وجود دارند که با استفاده از آنها می توان فاصله صحیح پروژکتور را تنظیم نمود.

همه انواع پروژکتور، این قابلیت را دارد که تصاویر را با ابعاد مختلفی نمایش دهد. ابعاد مختلف تصویر به فاصله دستگاه نسبت به صفحه نمایش بستگی دارد. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، تصویر بزرگتر می شود و هر چقدر که پروژکتور در فاصله نزدیکتری به پرده نمایش نصب شود، مخاطبان تصویر کوچکتری را مشاهده می کنند. خوب است بدانید که کاربران می توانند با استفاده از نرم افزار « محاسبه گر فاصله پروژکتور » اندازه درست و بهینه تصویر را پیدا کنند و دستگاه را در فاصله استاندارد آن قرار دهند.

فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش به مشخصات لنز به کار رفته در آن بستگی دارد. به طور دقیق تر، این نسبت پرتاب یا Throw Ratio لنز است که محدوده فاصله پروژکتور را تعیین می کند. در ادامه با انواع مختلف لنز ویدئو پروژکتور از لحاظ معیار نسبت پرتاب بیشتر آشنا می شویم.

فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش

لنز ویدئو پروژکتور اولترا شورت ترو (Ultra Short Throw):

این نوع لنز معمولاً دارای نسبت پرتاب کمتر از 0.6:1 است و در پروژکتورهایی به کار می رود که برای استفاده در فضاهای خیلی محدود و کوچک طراحی شده اند. پروژکتور اولترا شورت ترو دارای برد فوق العاده کوتاهی است و قادر است تا از نزدیک ترین فاصله نسبت به پرده نمایش، تصاویری در سایز بزرگ را به ارمغان آورد. به عنوان مثال شما می توانید این نوع پروژکتور را در فاصله حدود 0.3 تا 0.5 متری نسبت به پرده نمایش نصب کنید و به سایز تصویر حدود 100 اینچ دست یابید. برای اطلاعات دقیق تر در این رابطه، باید به مشخصات فنی پروژکتور مورد استفاده خود که از جانب شرکت سازنده ارائه شده است مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که اکثر پروژکتورهای اولترا شورت ترو فاقد قابلیت زوم هستند.

لنز ویدئو پروژکتور شورت ترو (Short Throw):

نسبت پرتاب لنز شورت ترو معمولاً بین 0.6:1 تا 1.2:1 است. این نوع پروژکتورها که با نام «برد کوتاه» هم در بازار شناخته می شوند، برای استفاده در اتاق های کوچک و نسبتاً متوسط کارایی دارند و باید حداقل در فاصله حدود 1 متری نسبت به پرده نمایش نصب شوند. این نوع لنز معمولاً در ویدئو پروژکتور خانگی استفاده می شود.

لنز ویدئو پروژکتور نرمال (Normal):

رایج ترین نوع لنز است که در اغلب پروژکتورهای کلاسی و اداری مورد استفاده قرار می گیرد. نسبت پرتاب لنز نرمال بین 1.5:1 تا 2.5:1 است و شما می توانید پروژکتور مجهز به این نوع لنز را در اتاق هایی با ابعاد استاندارد نصب کنید.

فاصله ویدئو پروژکتور از پرده نمایش

لنز ویدئو پروژکتور لانگ ترو (Long Throw):

اگر قصد نمایش تصاویر در سالن های بزرگ (مانند سالن های همایش، کنفرانس، سمینار، سخنرانی، کنسرت یا کلاس های دانشگاهی) را دارید، باید ویدئو پروژکتوری را تهیه کنید که به لنز لانگ ترو مجهز باشد. این نوع پروژکتور در فاصله های زیاد نسبت به پرده نمایش نصب می شود و سایز تصویر بزرگتری را نیز ارائه می دهد.

به طور کلی اگر قصد خرید پروژکتور برای مصارف آموزشی و اداری را دارید، پروژکتورهای شورت ترو و نرمال می تواند برایتان مناسب باشد. البته دقت کنید که این موضوع کاملاً به ابعاد اتاق جلسه یا کلاس شما بستگی دارد و پیش از خرید پروژکتور حتماً باید ابعاد اتاق خود را بررسی کرده باشید. اگر در این زمینه به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، می توانید با شماره 73027-021 تماس بگیرید و از تجربه کارشناسان ما بهره مند شوید.

همچنین شما می توانید برای دریافت قیمت ویدئو پروژکتور و همچنین خرید پرده نمایش از طریق شماره تلفن 73027-021 با کارشناسان ایده برتر تماس بگیرید.