یک ویدئو پروژکتور زمانی بهترین عملکرد را ارائه می دهد که در کنار آن از لوازم جانبی با کیفیت استفاده شود. مسلماً استفاده از پرده نمایش نتایج بهتری را در مقایسه با نمایش تصاویر بر روی یک دیوار ساده ارائه می دهد. چرا که پرده نمایش به گونه ای طراحی می شود که باعث ارتقای نمایش جزئیات تصویر شود. به خصوص در هنگام نمایش تصاویر با کیفیت های HD و UltraHD یک پرده نمایش با کیفیت اهمیت زیادی پیدا می کند. این موضوع به این دلیل است که پرده نمایش به یک پوشش خاص با ویژگی های انعکاسی مجهز است که باعث می شود تا به بیننده حس تماشای یک تلویزیون HDTV (به جای نگاه کردن به یک دیوار ساده) دست دهد.

از آنجا که دیوارهای داخلی اتاق های منازل و ادارات رنگ آمیزی می شوند، تصاویر ویدئو پروژکتور بر روی آنها دارای روشنایی و کیفیت کافی نخواهند بود. خوشبختانه انواع مختلفی از پرده نمایش برای مصارف مختلف در دسترس است. در این مقاله قصد داریم تا چند نوع مختلف از این تجهیزات را به شما معرفی کنیم.

پرده نمایش های برقی

اساس کار این پرده نمایش به این صورت است که شما می توانید با فشار دادن یک دکمه آن را پایین و بالا ببرید. این نوع پرده نمایش به صورت الکترونیکی و مکانیکی کار می کند و می توان آن را شبیه به درب برقی گاراژ دانست. یک پرده نمایش برقی امکان تماشای فیلم به صورت حرفه ای را فراهم می آورد و به شما اجازه می دهد تا یک سینمای کوچک در خانه خود ایجاد کنید! حتی شما می توانید از راه دور و از طریق ریموت کنترل این نوع پرده نمایش را باز و بسته کنید. همچنین این نوع پرده نمایش طراحی زیبایی دارد و برای استفاده در فضاهای محدود و اتاق های کوچک گزینه مناسبی است.

پرده نمایش های برقی

معمولاً پرده نمایش های برقی از خاصیت کششی برخوردار نیستند و در یک شکاف یا فرو رفتگی درون سقف نصب می شوند. شما می توانید در کنار این پرده نمایش از ویدئو پروژکتورهایی استفاده کنید که از قابلیت نصب بر روی سقف برخوردار بوده و باعث می شوند تا محل نصب پرده نمایش بر روی سقف (در موارد عدم نیاز به استفاده از آن) از دید خارج شوند. لازم به ذکر است که این پرده نمایش ها با ولتاژ 100 ولت کار می کنند و مدل هایی از آنها نیز وجود دارند که به ولتاژ 220 ولت نیاز دارند. ضمن اینکه پرده نمایش هایی وجود دارند که دقیقاً مانند یک تلویزیون HD از طریق ریموت کنترل مدیریت می شوند.

پرده نمایش های ثابت

صفحه نمایش ثابت را نمی توان به صورت دستی یا برقی بالا و پایین برد. این نوع وسایل بر روی یک قاب ثابت شده اند و از همین رو به پرده نمایش های ثابت معروف شده اند. شما می توانید از این نوع پرده نمایش ها در اتاق های کنفرانس و اتاق های منازل استفاده کنید. به دلیل طول عمر بالا، این نوع پرده نمایش مقرون به صرفه ترین انتخاب است. تمام سالن های سینما به یک پرده نمایش ثابت مجهزند! از این رو اگر قصد دارید تا یک سالن کوچک سینما را در منزل خود شبیه سازی کنید و حس تماشای فیلم در یک محیط واقعی را داشته باشید، پرده نمایش ثابت انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.
پرده نمایش های ثابت به دلیل عدم استفاده از قطعات متحرک و عدم باز و بسته شدن های مکرر، به دوام و طول عمر بالا مشهورند. در واقع این پرده نمایش ها مانند یک تخته سیاه یا وایت برد در یک مکان نصب می شوند و مخاطبان باید در مقابل آنها نشسته و منتظر شروع فیلم باشند!

پرده نمایش های ثابت

پرده نمایش های قابل حمل

اگر دارای یک ویدئو پروژکتور جیبی هستید، بهتر است تا یک پرده نمایش قابل حمل نیز تهیه کنید تا مجبور نشوید تا مدام به دنبال یک دیوار سفید برای نمایش تصاویر مورد نظرتان باشید! پرده نمایش های قابل حمل تا سایز 40 اینچ هم در بازار موجود هستند که به خصوص برای نمایش تصاویر با وضوح 4K HD (که تعداد پیکسل بیشتری را نمایش می دهد)، انتخاب مناسبی خواهند بود. این نوع از پرده نمایش به پایه های سیار هم مجهزند که دارای وزن سبکی بوده و قابلیت تا شوندگی هم دارند. به این ترتیب هیچ گونه مشکلی برای حمل و جابجایی آنها نخواهید داشت.
پرده نمایش قابل حمل برای استفاده در جلسات شرکت های استارت آپی یا استفاده در فضای باز گزینه مناسبی هستند. هنگام خرید این نوع صفحه نمایش، به دنبال محصولی باشید که از قابلیت راه اندازی سریع برخوردار باشد تا برای استفاده سریع از آن در جلسات با مشکل روبرو نشوید. معمولاً پرده نمایش قابل حمل برای کسانی که به ارائه سخنرانی در سفر نیاز دارند و همچنین فروشندگان و نمایندگان تبلیغاتی شرکت ها کارایی بالایی دارد. به دلیل اینکه این نوع پرده نمایش ها ممکن است در فضای باز هم مورد استفاده قرار گیرند، از دوام و مقاومت بالایی در برابر آسیب های محیطی برخوردارند و طول عمر بالایی دارند.

پرده نمایش های قابل حمل

پرده نمایش بادی

پرده نمایش بادی صفحه ای است که می توانید آن را باد کنید! در واقع این پرده نمایش ها یک سالن نمایش سیار را ایجاد می کنند و به کاربر اجازه می دهند تا در هنگام رانندگی در پارکینگ های عمومی تصاویر تبلیغاتی مورد نظر شما را تماشا کنند. ایده جذابی است، نه؟! همچنین با استفاده از یک پرده نمایش بادی می توانید در حیاط پشتی خانه خود یک سالن سینمای سیار راه اندازی کنید و به همراه دوستان و اعضای خانواده تان به تماشای فیلم بنشینید. علاوه بر اینکه کیفیت تصویر بر روی پرده نمایش بادی از پارچه های سفید معمولی بهتر است. 

پرده نمایش بادی

پایه های متحرک پرده نمایش بادی فقط روی سطوح سخت مانند آسفالت و بتن قابل استفاده هستند. در هنگام خرید این نوع پرده نمایش حتماً به قدرت دمنده باد آن توجه داشته باشید تا بتواند پرده نمایش را در طول مدت استفاده از آن به صورت ایستاده نگه دارد. همچنین شما می توانید با کمک گرفتن از دمنده باد، زاویه پرده نمایش را تنظیم کنید و دیگر به تنظیمات لنز ویدئو پروژکتور دست نزنید! در ساخت این پرده نمایش ها از مواد مقاوم در برابر آسیب های محیطی استفاده شده و نگرانی بابت استفاده از آنها در فضاهای باز وجود ندارد.

منبع: ProjectOrNinja