کروم خود را آپدیت کنید؛ گوگل تغییرات امنیتی مهمی را ایجاد کرده است!

اگر در چند وقت اخیر از جانب گوگل کروم نوتیفیکیشنی مبنی بر آپدیت مرورگر خود دریافت کردید، آن را نادیده نگیرید! به تازگی گوگل اعلام کرده است که در نسخه قبلی کروم یک باگ امنیتی وجود دارد که ممکن است تا برای کاربران دردسرهایی درست کند! به طور دقیق تر این باگ امنیتی بر روی کروم نسخه 88.0.4324.150 بر روی سیستم های مک، ویندوز و لینوکس مشاهده شده است.

به نظر می رسد که گوگل قصد ندارد تا جزئیات بیشتری درباره این باگ امنیتی که با نام CVE-2021-21148 شناخته می شود، ارائه دهد و با بیان جمله «این باگ در آپدیت جدید برطرف شده است»، قصد عبور از آن را دارد. با وجود احتیاط بسیار بالایی که گوگل در زمینه امنیت مرورگر خود لحاظ می کند، با این وجود این باگ در گزارش های رسیده به مهندسین گوگل در تاریخ 24 ژانویه 2021 توسط فردی به نام ماتیاس بیولنز کشف شد.

گوگل در بیانیه جدید خود اعلام کرده است که «ما از وجود باگ امنیتی CVE-2021-21148 براساس گزارش های دریافتی مطلع هستیم. در اینجا باید از تمامی محققان و متخصصین مسائل امنیتی که با ما در راه تشخیص و برطرف کردن باگ های امنیتی همکاری می کنند، تشکر کنیم.»

دو روز پس از اینکه ماتیاس بیولنز گوگل را از وجود این باگ آگاه کرد، تیم آنالیز تهدیدات امنیتی گوگل به تمامی محققان مسائل امنیت رایانه ای خود هشدار داد که هکرهای کره شمالی قصد هدف قرار دادن تحقیقات آنها بر روی موضوعات حساس را داشته اند. به طوری که ممکن است که اطلاعات جستجو شده آنها در برخی سایت ها از طریق باگ مرورگر کروم قابل دسترسی بوده باشد. به هر حال گوگل اطمینان داده است که آپدیت جدید این مسائل را به طور کامل حل کرده است.

چگونه کروم را آپدیت کنیم؟

اگر از کروم استفاده می کنید، بهتر است تا ابتدا نسخه آن را چک کنید. همچنین اگر از مرورگر Brave یا دیگر مرورگرهای مبتنی بر هسته کرومیوم استفاده می کنید، بهتر است تا آنها را نیز آپدیت کنید.

آپدیت کروم کار فوق العاده آسانی است! ابتدا کروم را باز کنید؛ سپس در سمت راست گوشه بالایی مرورگر، در کنار سه نقطه منوی More، دکمه سبز رنگ Update را مشاهده می کنید. با کلیک بر روی این دکمه، پیغامی به شما به منظور تأیید نهایی نمایش داده می شود.

چگونه کروم را آپدیت کنیم؟

برروی دکمه Relaunch کلیک کنید تا آپدیت انجام شود. توجه داشته باشید که آپدیت سبب بسته شدن و راه اندازی مجدد مرورگر می شود؛ پس اگر به وب سایت های باز شده خود نیاز دارید، آنها را به خاطر بسپارید.

چگونه کروم را آپدیت کنیم؟

اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که تنظیمات آپدیت مرورگر خود را بر روی اتوماتیک قرار داده اید، نیازی به طی کردن این مراحل ندارید. برای اینکه مطمئن شوید تا در حال استفاده از آخرین نسخه مرورگر کروم هستید یا نه، منوی More (سه نقطه موجود در قسمت سمت راست بالای مرورگر) را باز کنید. اگر با گزینه Update Google Chrome مواجه شدید، باید مرورگر خود را آپدیت کنید. اما اگر در حال استفاده از آخرین نسخه باشید، این عبارت برایتان نمایش داده نخواهد شد. ضمن اینکه شما می توانید به صورت دستی مرورگر خود را آپدیت کنید. برای این منظور مسیر زیر را طی کنید:

File -> Preferences -> Safety Check

کروم خود را آپدیت کنید؛ گوگل تغییرات امنیتی مهمی را ایجاد کرده است!

تشخیص نسخه ای که در حال استفاده از آن هستید

برای اینکه متوجه شوید تا از کدام نسخه مرورگر کروم در حال استفاده هستید، فقط باید دو کلیک انجام دهید: بر روی تب Chrome در بالای پنجره و سپس بر روی About Google Chrome. در حال حاضر (فوریه سال 2021) نسخه 88.0.4324.150 به عنوان آخرین نسخه مرورگر کروم عرضه شده است.

تشخیص نسخه ای که در حال استفاده از آن هستید

منبع: cnet