در بخش قبلی این مقاله آموزشی، لزوم بررسی دیتای مصرفی شبکه و پهنای باند را بیان کردیم. همچنین برخی از راهکارهای موجود برای این کار را معرفی کرده و به توضیح آنها پرداختیم.

ممکن است گروهی از کاربران به دنبال راهی باشند که بدون نیاز به روتر بتوانند یک شبکه کامپیوتری را پایش یا کنترل نمایند. در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه پهنای باند و دیتای مصرفی دستگاه های متصل به شبکه را بررسی کنیم؟

چگونه پهنای باند و دیتای مصرفی دستگاه های متصل به شبکه را بررسی کنیم؟

واقعیت امر این است که هیچ راه حل شگفت انگیز و ویژه ای وجود ندارد که بدون استفاده از روتر بتوانید ترافیک یک شبکه را مانیتور نمایید.

زیرا در هر صورت باید اطلاعات به دست آمده بر روی روتر ضبط شوند و در نهایت برای مشاهده و بررسی در اختیار فرد قرار بگیرند.

  • پایش تک تک دستگاه های متصل به شبکه

اما اگر اصرار دارید که برای این کار از روتر استفاده نکنید، بهره گیری از ابزارهای مانیتورینگ دستگاه های متصل به شبکه، تنها راهکار موجود خواهد بود.

اما این کار، پیچیدگی های زیادی دارد. زیرا برای هر دستگاه باید از شیوه خاصی استفاده نمایید.

پایش تک تک دستگاه های متصل به شبکه

به عنوان مثال در یک شبکه خانگی دستگاه های مختلفی همچون کامپیوتر ویندوزی، کامپیوتر با سیستم عامل مک، تلفن های اندرویدی و گوشی های آیفون، تبلت و آیپد، تلویزیون هوشمند، کنسول بازی و ست آپ باکس وجود دارد که همگی به یک روتر وصل شده اند.

کار زمانی سخت تر می شود که متوجه می شوید دستگاههایی مثل لپ تاپ، تبلت و گوشی هوشمند به شبکه ای غیر دیتای خانگی نیز متصل شده اند.

بنابراین اطلاعاتی که از طریق پایش آن ها به دست می آورید یکپارچه نیستند و نمی توانید به آنها اتکا کنید.

پایش تک تک دستگاه های متصل به شبکه

در این میان برخی از سیستم عامل ها ابزاهایی را برای کنترل بهتر و آسانتر پهنای باند و دیتای مصرفی شبکه ارائه کرده اند.

مثلا Glass wire یکی از برنامه های رایگان ویندوز است که قادر است میزان دیتای مصرفی را بر روی تمامی نسخه های ویندوز بررسی و رهگیری نماید.

همچنین اگر از کاربران ویندوز 8 یا 10 باشید می توانید یک اتصال به عنوان کانکشن metered تنظیم نمایید. به این ترتیب ویندوز به صورت خودکار مصرف دیتا را بررسی خواهد کرد. برای کاربران مک نیز اپلیکیشن +Bandwidth ارائه شده است.

چنانچه بخش عمده ای از پهنای باند شبکه توسط چند کامپیوتر مصرف می شود، با استفاده از این شیوه می توانید دید کلی و قابل قبولی از دیتای مصرفی توسط دستگاه های متصل به شبکه به دست آورید.

پایش تک تک دستگاه های متصل به شبکه

اما در مورد دستگاه های به غیر از کامپیوتر، شرایط کمی پیچیده تر می شود. به عنوان مثال امکان نصب اپلیکیشن بر روی کنسول های بازی وجود ندارد.

در مورد ابزارهای اندرویدی نیز، با اینکه می توانید میزان مصرف دیتا را بررسی و کنترل نمایید، رهگیری دیتای مصرفی از یک شبکه خاص امکانپذیر نبوده و نیاز به نصب اپ های دیگری خواهید داشت تا بتوانید اطلاعات دقیقی در مورد پهنای باند و دیتا مصرفی شبکه به دست آورید.

منبع: shabakeh-mag