اسپیکرهای بلوتوثی این روزها همه جا هستند! بزرگ، کوچک، قابل حمل، گران، ارزان، بلوتوثی، مجهز به Wi-Fi و... . این تنوع ممکن است باعث سردرگمی شما در انتخاب مدل مورد نظرتان شود. پیش از هر چیز، شما باید ابتدا تصمیم بگیرید که کدام روش ارتباط وایرلس بیشتر برایتان مناسب است. پس از آن باید به سراغ سایر معیارها بروید و یک اسپیکر قابل حمل کاربردی و با کیفیت، متناسب با نیازتان انتخاب نمایید. پس ابتدا باید با مزیت های اسپیکرهای بلوتوثی و وای فای دار آشنا شوید.

اسپیکر قابل حمل بلوتوثی یا وای فای

اسپیکر بلوتوثی در مقابل اسپیکر مجهز به وای فای

بلوتوث رایج ترین استاندارد پخش موسیقی به صورت وایرلس است، اما تنها روش برای این منظور نیست. بلوتوث یک سیستم نقطه به نقطه (point to point) است که باعث اتصال دستگاه فرستنده (گوشی یا کامپیوتر شما) با یک دستگاه پخش کننده (اسپیکر شما) می شود. استفاده از این سیستم فوق العاده آسان است و به لطف پیشرفت هایی که در این چند سال اخیر حاصل شده، کیفیت صدای بلوتوثی نیز بسیار بهتر از قبل شده است. بلوتوث به طور کلی از قابلیت اتصال به چند دستگاه به طور هم زمان برخوردار نیست، اما با استفاده از برخی اپلیکیشن ها می توان این ویژگی را به آن افزود و به عنوان مثال یک گوشی موبایل را به چند اسپیکر مختلف متصل کرد. این ویژگی را به اصطلاح قابلیت پخش صدای چند اتاقی یا multi-room می نامند. به طور کلی کیفیت صدای یک اسپیکر بلوتوثی در مقایسه با اسپیکر مجهز به وای فای در هنگام پخش صدای چند اتاقی پایین تر خواهد بود.

اسپیکر بلوتوثی در مقابل اسپیکر مجهز به وای فای

اسپیکرهای وای فای از استانداردهایی مانند Apple AirPlay و Chromecast پشتیبانی می کنند. همچنین بسیاری از شرکت ها از استانداردهای اختصاصی خودشان در ساخت این اسپیکرها بهره می برند. وای فای از پهنای باند بیشتری نسبت به بلوتوث پشتیبانی می کند و قابلیت استریم صدا با بالاترین کیفیت است. ضمن اینکه اسپیکر وای فای به سادگی می تواند به شبکه خانگی شما متصل شده و بدون نیاز به اتصال مستقیم به دستگاه، می تواند صدا را انتقال دهد.

طبعاً برای پخش موسیقی از طریق وای فای به یک شبکه وای فای نیاز خواهید داشت. به این ترتیب روش استفاده از آن با بلوتوث متفاوت است و بسیاری از اسپیکرهای مجهز به وای فای، دارای بلوتوث نیز به عنوان روش جایگزین اتصال مجهز هستند. چرا که ممکن است در مکانی حضور داشته باشید که دسترسی به شبکه وای فای امکان پذیر نباشد. ضمن اینکه هر یک از استانداردهای متفاوت وای فای با دستگاه های خاصی سازگار هستند. خوشبختانه استانداردهایی مانند Chromecast، Apple AirPlay و Sonos از دستگاه های متعددی پشتیبانی می کنند و نگرانی بابت این موضوع وجود نخواهد داشت.

اغلب اسپیکرهای قابل حمل موجود (چه اسپیکرهای کوچک قابل نصب بر روی دسته دوچرخه چه ساندبارهای بزرگ) از یکی از روش های اتصال وایرلس برخوردارند. البته استثناهایی هم در این زمینه وجود دارد و برخی اسپیکرهای قابل حمل از طریق کابل AUX به سایر دستگاه ها متصل می شوند. با این وجود، در هنگام خرید اسپیکر قابل حمل به روش اتصال وایرلس آن (بلوتوث یا وای فای) توجه داشته باشید. برخی اسپیکرها هستند که از هر دو روش برخورداند؛ پس شما می توانید با خرید یک اسپیکر با کیفیت هم از بلوتوث و هم از وای فای (متناسب با شرایط محل پخش موسیقی) برای اتصال آن با موبایل، تبلت یا دیگر دستگاه ها استفاده کنید.

آیا به سیستم چند اتاقه (multi-room) نیاز دارید؟

اگر به پخش موسیقی در سرتاسر خانه خود علاقه دارید، به بیش از یک اسپیکر نیاز خواهید داشت. در این حالت یا باید اسپیکرهای خود را از طریق اپلیکیشن های مربوطه به موبایل خود متصل کنید (که این روش دردسرهای خاص خود را دارد!)، یا باید اسپیکر را در دست گرفته و آن را به صورت فیزیکی از یک اتاق به اتاق دیگر خانه حمل کنید! به جای این روش های ابتدایی و پر زحمت، می توانید از یک سیستم چند اتاقه یا multi-room استفاده کنید! سیستم چند اتاقه دقیقاً همان چیزی است که از عنوانش می توان فهمید: پخش موسیقی در چند اتاق به صورت هم زمان. این سیستم می تواند چند اسپیکر را به صورت هم زمان مدیریت کرده و صدا را از یک یا چند منبع بخش به آنها منتقل کند. همچنین این سیستم امکان زمان بندی پخش موسیقی از اسپیکرها را نیز فراهم می آورد.

آیا به سیستم چند اتاقه (multi-room) نیاز دارید

 برخی اسپیکرهای برند Sonos مانند Sonos One و برندهای دیگر مانند Ikea Symfonisk با اپلیکیشن اختصاصی Sonos سازگارند که به شما اجازه می دهد تا با چند کلیک ساده یک یا چند اسپیکر را به شبکه خانگی خود متصل کرده و لذت پخش موسیقی در تمامی اتاق های منزلتان را تجربه کنید! این اپلیکیشن از انواع گوشی، تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر پشتیبانی می کند و حتی استریم موسیقی از روی حافظه های ذخیره سازی مانند فلش مموری را فراهم می آورد.

استاندارد Apple AirPlay از سیستم چند اتاقه سازگار با iOS و OSX پشتیبانی می کند. البته به جز Apple HomePod هیچ اسپیکر دیگری وجود ندارد که از AirPlay به صورت پیش فرض برخوردار باشد. اما برخی اسپیکرهای وای فای دیگر مانند محصولات Sonos با این استاندارد سازگارند. به این ترتیب مشکلی برای اتصال آیفون یا آیپد خود به آنها نخواهید داشت.

اسپیکر بلوتوثی در مقابل اسپیکر مجهز به وای فای

استاندارد Chromecast در واقع پاسخ گوگل به اپل است و با مکانیسمی شبیه به همان عمل می کند. دستگاه های Google Home/Nest در کنار بسیاری از اسپیکرهای وای فای و ساندبارها با این استاندارد سازگارند. تمام اسپیکرهای کروم کست قابلیت یکپارچه شدن با سیستم Google Home را دارند و می توان با استفاده از دستیار صوتی گوگل اسیستنت با آنها کار کرد.

علاوه بر روش اتصال وایرلس و استانداردهای مختلف، در هنگام خرید اسپیکر قابل حمل باید به کیفیت ساخت و مقاومت آنها در برابر آسیب های محیطی مانند نفوذ آب و گرد و غبار توجه داشت. پس اگر به پخش موسیقی در هنگام کمپینگ یا گشت و گذار در طبیعت علاقه دارید، به درجه ایمنی یا IPX آن توجه داشته باشید.

منبع: Uk.Pcmag