انواع مختلفی از اسپیکر در اندازه های مختلف در بازار موجود است که متناسب با ابعاد اتاق خود می توانید نسبت به تهیه آنها اقدام کنید. مسلماً یک اسپیکر بزرگ برای سینمای خانگی گزینه جذابی است و لذت تماشای فیلم و سریال را برای شما دو چندان می کند. به خصوص اگر بخواهید با دوستان و اعضای خانواده خود به تماشای فیلم بنشینید! اما سؤال اینجاست که واقعاً کدام اسپیکر با چه اندازه ای برای اتاق شما مناسب تر است؟ آیا واقعاً یک اسپیکر بزرگ می تواند لذت بیشتری را برای شما به ارمغان آورد؟  بله! هر چه اسپیکر بزرگتر باشد، قدرت صدای ارائه شده با آن بیشتر است و از فاصله دورتری جزئیات صدا را برای شما آشکار می کند.

چه اسپیکری برای اتاق شما مناسب تر است

اما واقعاً چه سایز اسپیکری برای شما مناسب تر است؟

مسلماً استفاده از اسپیکرهای خیلی بزرگ در اتاق های کوچک منطقی نیست. همچنین مسلماً دوست ندارید که اسپیکر به اندازه ای کوچک باشد که مجبور باشید برای تشخیص صدا گوش خود را به آن بچسبانید! باید به دنبال یک گزینه متعادل بود.

چه سایز اسپیکری برای اتاق شما مناسب تر است

این جمله را همیشه به یاد داشته باشید: اسپیکرها با اتاقی که در آن قرار گرفته اند ارتباط برقرار می کنند. معنای این جمله این است که اگر اندازه اتاق شما کوچک باشد و اسپیکرهایی در سایز بزرگ را در آن قرار دهید، اندازه اتاق بر روی صدای ایجاد شده تاثیر خواهد گذاشت. برعکس این حالت نیز صادق است که در یک اتاق بزرگ اگر اسپیکرهای کوچکی را قرار دهیم به سختی میتوانیم فضای اتاق را با آنها پر کنیم.

حالا چگونه می توانیم اسپیکر مناسب را انتخاب کنیم؟ بهتر است که از اندازه اتاق شروع کنیم.

اتاق شما چه ابعادی دارد؟

درک شما از ابعاد اتاقتان اهمیت بالایی دارد. معمولا ابعاد اتاق در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ به صورت زیر تعریف می شود:
اتاق کوچک: هر اتاقی زیر 1500 فوت ^ 3 
اتاق متوسط: هر اتاقی از 1500 فوت ^ 3 تا 3000 فوت ^ 3  
اتاق بزرگ: هر اتاقی بیش از 3000 فوت ^ 3

به روشی دیگر می توان اتاق هایی در ابعاد اتاق خواب را به عنوان سایز کوچک در نظر گرفت. اتاق نشمین یا اتاق های عمومی منزل را به عنوان اتاق متوسط و سالن های مهمانی (با سقف بلند) را به عنوان اتاق بزرگ در نظر می گیرند. احتمال اینکه در اتاق مهمانی از سینمای خانگی استفاده شود بسیار کم است. به همین دلیل معمولا اسپیکرهای بزرگ در اتاق های متوسط کارایی دارند. در ضمن جایگاه نصب اسپیکر در اتاق اهمیت بالایی دارد.

ابعاد اتاق و جایگاه نصب اسپیکر

جایگاه نصب اسپیکر باید به گونه ای باشد که صدای پخش شده با آن برای تمامی افراد حاضر در اتاق کاملا واضح باشد. به عبارت دیگر فاصله شنونده با اسپیکر از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی اگر از اسپیکرهای بزرگ استفاده کنید، اما جایگاه نصب آنها مناسب نباشد، ممکن است به آن کیفیتی که از پخش صدا انتظار دارید، دست پیدا نکنید. پس الان باید گفت که اندازه فیزیکی اسپیکر تضمین کننده قدرت و کیفیت صدای خروجی آن نیست!

ابعاد اتاق و جایگاه نصب اسپیکر

رابطه ابعاد اسپیکر با خروجی صدا

اسپیکرهای بزرگتر معمولاً از تعداد درایورهای بیشتری برخوردارند و توان بالاتری دارند. اما توجه داشته باشید که ویژگی های آکوستیکی اتاق بر روی قدرت صدای اسپیکر مؤثر است. شما می توانید یک اسپیکر متوسط تهیه کرده و از آن در اتاق عایق شده استفاده کنید. در این حالت هم می توانید به قدرت صدای یک اسپیکر بزرگ دست پیدا کنید.

رابطه ابعاد اسپیکر با خروجی صدا

اما علاوه بر ابعاد، شما باید به مشخصات فنی اسپیکر مانند میزان حساسیت آن توجه داشته باشید. این معیار مشخص می کند که بلندگو به ازای هر وات مصرف انرژی، چه میزان صدا تولید می کند. میزان صدای پخش شده اسپیکر در این حالت از فاصله یک متری اندازه گیری می شود. بنابراین هر چه اسپیکر حساسیت بیشتری داشته باشد، برای تولید صدا به تقویت کننده های کمتری نیاز خواهد داشت. به عنوان مثال باید گفت که یک اسپیکر با حساسیت 85 دسی بل نسبت به اسپیکری با حساسیت 94 دسی بل به آمپلی فایر قدرتمندتری نیاز دارد. پس در هنگام خرید اسپیکر همواره به میزان حساسیت آن توجه داشته باشید.

منبع: AvGadget