اگر دستگاهی با پورت USB-C دارید (مانند MacBook یا دیگر لپ تاپ ها، iPad Pro ، Nintendo Switch یا تلفن اندرویدی) برای شارژ دستگاه و انتقال اطلاعات از آن به دستگاه های دیگر به کابل USB-C نیاز دارید. کابل USB-C بر خلاف آنچه که به نظر می رسد، انواع مختلفی دارد و ممکن است که یک کابل در مواقع مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهد. به عنوان مثال ممکن است کابلی که موبایل شما را با حداکثر سرعت شارژ می کند، در هنگام انتقال فایل های موسیقی عملکرد مناسبی نداشته باشد. به همین دلیل در هنگام تهیه کابل شارژ، حتماً به نیازهای خود توجه داشته باشید.

سرعت و کیفیت بیشتر در شارژ با کابل USB-C

ابتدا بهتر است کمی در رابطه با مزیت های رابط USB-C صحبت کنیم. رابط های USB-A حداکثر از فناوری فست شارژ با توان 12 وات پشتیبانی می کنند. اما رابط USB-C می تواند توان 18 وات برای شارژ موبایل و 100 وات برای لپ تاپ را فراهم آورد. همچنین کابل USB-C می تواند به قابلیت شارژ هوشمند هم مجهز باشد و از شدت جریان های متفاوتی پشتیبانی کند. اما کابل micro-USB و USB-A شدت جریان منظم و ثابت را به ارمغان می آورند.

در کنار کابل USB-C باید به کابل لایتنینگ اپل هم اشاره کنیم که به عنوان مرکز توجه بازار کابل شارژ به شمار می آید. انواع مختلف این کابل ها ویژگی های متفاوتی دارند و سرعت شارژ مختلفی را ارائه می دهند. همچنین سرعت انتقال دیتای این کابل ها بین دستگاه های مختلف فرق می کند. لازم به ذکر است که نرخ انتقال دیتای کابل با وحدهای مگابیت در ثانیه (Mbps) و گیگابیت در ثانیه (Gbps) سنجیده می شود.

همان طور که اشاره شد، برخی کابل های USB-C هستند که از شارژ سریع با توان 100 وات پشتیبانی می کنند. از این کابل ها می توان حتی برای شارژ لپ تاپ های رده بالایی مانند MacBook Pro 16 استفاده کرد. این کابل ها دارای طول های یک یا دو متری هستند و در ساخت آنها از استانداردهای سازگار با شرکت های اصلی تولید کننده لوازم و قطعات کامپیوتری (مانند اپل، مایکروسافت اینتل و...) بهره برده شده است.

سرعت و کیفیت بیشتر در شارژ با کابل USB-C

کابل شارژهای با طول زیاد

اگر طول کابل شارژتان کوتاه باشد، ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید! بلند بودن طول کابل می تواند به شما این امکان را بدهد که بتوانید با گوشی، تبلت یا لپ تاپ خود در حین شارژ شدن کار کنید. کابل های USB-C در بازار با طول های 3 متری، 2 متری و یک متری موجود هستند. رایج ترین طول کابل شارژ یک متر است؛ اما اگر می خواهید تا فضای کافی برای اتصال دستگاه به منبع برق در اختیار داشته باشید، می توانید از کابل های بلند تر استفاده کنید. در هنگام خرید کابل شارژ با طول بلند به جنس روکش و انعطاف پذیر بودن آن توجه زیادی داشته باشید. که این کابل ها نسبت به کابل های کوتاهتر بیشتر در معرض پیچ خوردگی و گره خوردگی قرار دارند و اگر از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، ممکن است خیلی زود آسیب ببینند.

کابل شارژهای با طول زیاد

کابل USB-C Thunderbolt 3

Thunderbolt 3 یک استاندارد جدیدتر رابط USB-C است که برای مصارف حرفه ای کاربرد دارد. این نوع استاندارد سرعتی به مراتب بالاتر در شارژدهی و انتقال اطلاعات را ارائه می دهد و می توان از آن برای شارژ مک بوک پرو 16 اینچی و حتی لپ تاپ های پرقدرت تر نیز استفاده کرد! به طور دقیق تر باید گفت که کابل USB-C Thunderbolt 3 از فست شارژ با توان 100 وات پشتیبانی می کند و می تواند داده ها را تا چهار برابر سریع تر نسبت به کابل های معمولی انتقال دهد. سرعت انتقال دیتای این کابل در بهترین حالت به 40 گیگابیت در ثانیه می رسد. بنابراین اگر قصد دارید تا فایل های حجیم یا تعداد زیادی فایل را بین دو دستگاه منتقل کنید، بهتر است از کابل USB-C Thunderbolt 3 استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که لپ تاپ شما نیز باید از این استاندارد پشتیبانی کند. خبر خوب این است که تعداد زیادی از لپ تاپ های گیمینگ و رده بالا با Thunderbolt 3 و حتی Thunderbolt 4 سازگارند. اما لپ تاپ های خانگی، اداری و کروم بوک ها ممکن است از آن پشتیبانی نکنند.

کابل USB-C

در مجموع اگر سرعت و کیفیت شارژ و انتقال دیتا برایتان اهمیت زیادی دارد، مطالب عنوان شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید. یک کابل شارژ با کیفیت علاوه بر افزایش سرعت شارژ، می تواند نقش زیادی در افزایش طول عمر باتری دستگاه شما نیز داشته باشد. برخی کابل شارژهای USB-C از تکنولوژی های هوشمند بهره می برند و عملکرد آنها فقط به انتقال جریان برق محدود نمی شود. این نوع کابل ها قادر به تشخیص ظرفیت باتری دستگاه متصل به آن هستند و شدت جریان را متناسب با نیاز دستگاه تأمین می کنند. همچنین برخی کابل ها در صورت تکمیل شدن شارژ دستگاه، انتقال جریان به باتری را به صورت اتوماتیک متوقف می کنند.

منبع: nytimes