امروزه دستگاه‌های کاغذ خردکن متقاضیان زیادی دارد. به همین دلیل انواع مختلف دستگاه کاغذ خردکن در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوتی برای ارائه دارند. در این مقاله با بررسی ویژگی‌های متداول این دستگاه به شما کمک می کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

برش رشته‌ای و برش پودری دستگاه کاغذ خردکن

این ویژگی مربوط به نحوه پردازش کاغذ توسط دستگاه است. دستگاه‌های کاغذ خردکن رشته‌ای، کاغذ را به صورت رشته‌های اسپاگتی مانند خرد می کنند. در صورتیکه کاغذ خردکن‌های پودری، کاغذ را به ذرات ریزی تبدیل می‌کنند. لازم است بدانید که ته مانده‌های برش پودری را می‌توان دوباره جمع کرد؛ پس این نوع دستگاه برای اطلاعات بسیار محرمانه مناسب نیست. این دستگاه‌ها نسبت به انواع دیگر ارزان‌ترند، بنابراین می توانند انتخاب خوبی باشند.

برش رشته‌ای و برش پودری دستگاه کاغذ خردکن

توانایی خرد کردن موارد غیر کاغذی

 بسیاری از دستگاه‌های کاغذ خردکن کوچکتر موجود در بازار، می‌توانند کارتهای اعتباری، منگنه‌ها و گیره‌های کاغذ را خرد کنند. همانطور که می دانیم خرد کردن کارت اعتباری بسیار ایمن‌تر از برش دادن و ریختن آن در زباله است. برای موارد متنوعی مانند CD‌ها و DVD‌ها، نوارهای صوتی دیجیتالی، فلاپی دیسک‌ها و... از دستگاه‌های کاغذ خردکن چندرسانه‌ای استفاده می‌کنند. همچنین برخی از این دستگا‌ه‌ها نیز می توانند به راحتی بطری‌های قرص و لیبل‌های چسب‌دار را خرد کرده و از بین ببرند.

روغن کاری خودکار

هر دستگاه خردکن کاغذ، به طور منظم روغن‌کاری می‌شود. اما در سایزهای کوچکتر، باید روغن را به صورت دستی بزنید. اگرچه گاهی اوقات دستگاه‌های بزرگتر هم به روغن‌کاری اتوماتیک نیاز دارند. در هر صورت این عمل مدت زیادی طول نخواهد کشید.

ویژگی‌های ایمنی

هر دستگاه خردکن کاغذ به ایمنی بالایی نیاز دارد. این دستگاه‌ها بسیار خطرناک هستند و حتی اگر خیلی مراقب باشید باز هم می‌توانند به شما صدمه بزنند. برخی از ویژگی‌های ایمنی رایج در این دستگاه‌ها، می تواند شامل سوئیچ‌های بهم قفل شده، خاموش شدن خودکار و نشانگرهای حجم بیش از حد کاغذ باشد. مهم نیست که دستگاه شما از چه میزان ایمنی برخوردار است، در هنگام خرد کردن باید تا حد ممکن احتیاط کنید.

برخورداری از یک موتور با کار مداوم

اگر قرار است مقدار زیادی کاغذ را به طور منظم خرد کنید، باید دستگاهی با موتور کار مداوم تهیه کنید. این دستگاه‌ها، می‌توانند بدون توقف، کاغذ و گاهی موارد دیگر را خرد کنند و نیازی به خنک شدن ندارند. معمولا دستگاه‌هایی با این نوع قابلیت مناسب دفاتر شلوغ هستند.

نحوه نگهداری ماشین کاغذ خرد کن

همانطور که میدانیم آنچه که طول عمر و دوام یک دستگاه را افزایش می دهد، نحوه مراقبت و نگهداری از آن است. معمولا هر دستگاه به مراقبت خاصی احتیاج دارد؛ اما به صورت کلی می توان چند نکته زیر را در همه ی آن‌ها اجرا کرد: 

استفاده منظم از دستگاه

یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان از اینکه دستگاه خردکن کاغذی شما به طور روان کار می‌کند، استفاده منظم از آن است. در غیر اینصورت تیغه‌های فلزی آن خشک و کند شده و کارآیی آن کاهش می یابد. و در آخر، مطمئن شوید که تیغه ها را در هر دو جهت اجرا می‌کنید. 

تخلیه به موقع محفظه دستگاه

دقت کنید قبل از پر شدن محفظه دستگاه، باید آن را تخلیه کنید. به این ترتیب از خراب شدن آن جلوگیری می کنید. بسیاری از افراد گزارش می‌کنند پس از اینکه مقدار زیادی از تکه‌های کاغذ در دستگاه مانده، با مشکل مواجه می شوند. کمبود فضا باعث کند شدن تیغه ها شده و بر روی چرخ دنده و موتور تأثیر می‌گذارد و به طور بالقوه به آنها آسیب می‌رساند.

تمیز کردن منظم دستگاه 

قسمت تیغه و سطل زباله دستگاه را مرتباً تمیز و جاروبرقی کنید. برداشتن خرده‌های کاغذ از روی تیغه‌ها به آنها کمک می‌کند تا روان تر کار کنند و دیرتر خشک شوند.

روغن کاری دستگاه

تیغه‌های فلزی دستگاه کاغذ خرد کن را با توجه به نوع استفاده‌ای که دارید، باید مرتبا روغن‌کاری کنید. برای این منظور به دستورالعمل‌های شرکت سازنده مراجعه کنید. معمولا ماهی یک بار می توان این دستگاه را روغن‌کاری کرد تا ایمن شود.

نحوه نگهداری ماشین کاغذ خرد کن

سوالات متداول 

آیا دستگاه‌های کاغذ خردکن به روغن کاری نیاز دارند؟

بله! خردکن‌های کاغذ باید مرتباً روغن‌کاری شوند. با گذشت زمان، تیغه‌های فلزی آنها با کاغذ و گرد و غبار خشک می‌شوند. با جمع شدن زباله‌ها، فلز با کارایی کمتری حرکت می‌کند و باعث کاهش سرعت خرد شدن می‌شود. با عدم انجام روغن کاری منظم، تیغه‌ها کند شده و حتی آسیب می‌بینند.

هر چند وقت یکبار باید ماشین خردکن خود را روغن‌کاری کنم؟

معمولا به تعداد دفعات استفاده از دستگاه بستگی دارد. بهترین کار این است که بین 4 تا 6 هفته این کار را انجام دهید. با این حال، توصیه هر شرکت سازنده متفاوت است.

از چه نوع روغنی برای خرد کن کاغذ استفاده می کنید؟

بیشتر افراد یا از روغن مخصوص تولید کننده یا از روغن موجود در بازار استفاده می‌کنند. معمولا اکثر تولیدکنندگان، روغن‌های ارزان قیمتی را برای استفاده ارائه می‌دهند. حتماً قبل از استفاده از روغن، از سازگاری آن با مدل دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. 

چگونه ماشین خرد کن کاغذ را تمیز کنیم؟

موارد زیر را مرتبا انجام دهید:

-روغن آن را بگیرید 

-از هوای فشرده شده برای عبور از داخل تیغه‌ها از بالا و پایین استفاده کنید.

-آن را جاروبرقی کنید. مطمئن شوید که خرده‌های کاغذ از روی تیغه‌ها برداشته می‌شوند. این کار به جلوگیری از کند شدن یا خشک شدن تیغه ها در آینده کمک می‌کند.

نتیجه:

دستگاه‌های کاغذ خردکن نیاز به نگهداری دارند! اجازه ندهید كه دستگاه شما هر دو سال یك بار هزینه اضافی برای محل کار شما ایجاد کند. در عوض، کمی بیشتر وقت بگذارید تا مطمئن شوید به درستی از آن مراقبت می کنید. با این کار دستگاه کاغذ خردکن شما می‌تواند سالها دوام بیاورد.

منبع: MyBinding