وقتی صحبت از دستگاه هایی می شود که استفاده از آنها باعث بهبود کیفیت زندگی می شود، مسلماً باید به دستگاه تصفیه هوا اشاره شود. این دستگاه ها می توانند برای افراد مبتلا به آلرژی کاربرد بالایی داشته باشند و هوا را از آلاینده هایی مانند ذرات گرد و غبار، دود و شوره و موی حیوانات خانگی پاک کنند. همچنین استفاده از دستگاه تصفیه هوا روشی عالی برای از بین بردن ویروس ها از هوای داخل منزل است. این موضوع به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا (حتی در دوران واکسیناسیون) اهمیت زیادی دارد و خیال شما را بابت تنفس هوای پاک آسوده می کند.

زمانی که برای خرید دستگاه تصفیه هوا تصمیم می گیرید، ممکن است که انتخاب بهترین دستگاه متناسب با نیازهایتان کمی دشوار به نظر برسد. مدل های مختلفی از این دستگاه موجود هستند که هر کدام روش های تصفیه خاص خود را به کار می برند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا برخی انواع این دستگاه ها را معرفی کنیم. مسلماً ویژگی هایی مانند طول عمر فیلتر و قابل شستشو بودن آن بر روی انتخاب کاربران تأثیرگذار خواهد بود. همچنین نرخ خروجی هوای پاک دستگاه یکی از موارد مهمی است که در هنگام خرید آن باید مورد توجه قرار گیرد.

دستگاه تصفیه هوا، وسیله ای کاربردی در شهرهای بزرگ

پیش از اقدام به خرید...

پیش از پرداختن به جزئیات دستگاه های تصفیه هوا، بهتر است تا از مکانیسم کلی کار این دستگاه ها اطلاعاتی به دست آورید. برای این منظور در این مقاله بخشی از مصاحبه آقای ریچارد شاونسی، مدیر بخش تحقیقات هوای داخلی دانشگاه تولسا استفاده کرده ایم.

مطابق با صحبت های آقای شاونسی که دکترای مهندسی شیمی دارد، بیشتر دستگاه های تصفیه هوا با عبور دادن هوا از میان یک فیلتر عمل می کنند و ذرات معلق و گرد و غبار را به این طریق از بین می برند. فیلترهایی به کار رفته در این دستگاه ها معمولاً قدرت جذب بالایی دارند و توانایی جذب 99.97 درصد ذرات معلق در هوا با اندازه حداقل 0.3 میکرون را دارند. همچنین برخی فیلترها که از نوع HEPA هستند توانایی جذب دود (دود ناشی از سیگار یا آتش سوزی)، گرده گل، هاگ، خاک اره و دیگر آلاینده های موجود در هوا را دارند. 

کربن فعال نوع دیگری از فیلتر است که توانایی جذب بوها و آلاینده های گازی را که فیلترهای HEPA قادر به از بین بردن آنها نیستند، دارد. البته این فیلتر زمانی قادر به ارائه عملکرد مطلوب است که میزان کربن آن در حد معینی قرار داشته باشد. مسلماً اگر کربن این فیلتر اشباع شود یا میزان آن از حد معینی کمتر شود، فیلتر به درستی کار نمی کند و بوها و آلاینده های گازی از آن عبور خواهند کرد. می توان گفت که به طور کلی طول عمر این فیلترها چندان زیاد نیست و شما به تعویض آنها در فواصل زمانی کوتاه مدت نیاز پیدا خواهید کرد. 

نوع رایج دیگری از دستگاه های تصفیه هوا از طریق فیلتر یونی عمل می کنند. این فیلترها کارایی قابل قبولی دارند، اما مطابق با گفته دکتر شاونسی کاستی هایی نیز دارند. برخی از این دستگاه ها آلاینده ها را به طور کامل از هوای داخل خانه حذف نمی کنند، بلکه به روشی عمل می کنند تا این ذرات به سطوح مختلف مانند کف و دیوار اتاق بچسبند. به این ترتیب مجبور خواهید شد تا سطوح موجود در منزلتان را به طور منظم تمیز کنید. در غیر این صورت ممکن است تا تجمیع این آلاینده ها منجر به انتشار اوزون شود که خود یک آلاینده مضر به شمار می آید!

دستگاه تصفیه هوا، وسیله ای کاربردی در شهرهای بزرگ

به طور کلی دستگاه های تصفیه هوای یونی مؤثر هستند و استانداردهای آنها در سال های اخیر به طور قابل توجهی ارتقا یافته است. همچنین این دستگاه ها مزایای بیشتری نسبت به دستگاه های مجهز به فیلتر HEPA ارائه می دهند. به همین دلیل کاستی های دستگاه های یونی را می توان قابل اغماض دانست. اما در هر حال اگر وجود مواد یونیزه شده در محل زندگی تان را دوست ندارید، بهتر است تا از دستگاه های تصفیه هوای دیگری استفاده کنید!
 
همان طور که اشاره شد، مورد دیگری که در رابطه با دستگاه تصفیه هوا اهمیت زیادی دارد، نرخ تحویل هوای پاک یا AHAM است که مشخص می کند دستگاه در یک بازه زمانی مشخص چه مقدار هوا را می تواند پردازش کند. البته تمام شرکت های تولید کننده دستگاه های تصفیه هوا این نرخ را در مشخصات فنی محصولات خود ذکر نمی کنند. با این وجود بهتر است تا از فروشنده دستگاه در رابطه با نرخ AHAM سؤال بپرسید.

دستگاه تصفیه هوا، وسیله ای کاربردی در شهرهای بزرگ

برخی شرکت های اصلی تولید کننده دستگاه تصفیه هوا مانند Dyson و Molekule استانداردهای خاص خود را ارائه می دهند و از قواعد کلی پیروی نمی کنند. با این حال این موضوع به معنای آن نیست که محصولات آنها کارایی لازم ندارند. با این وجود بهتر است تا قبل از خرید از این برندها مشخصات فنی آنها را به طور کامل چک کنید و از صحت ادعاهای آنها اطمینان حاصل کنید.

منبع: cnet