همان طور که می دانید یک فاکتور مهم برای خرید پروژکتور شدت روشنایی آن است که به قدرت لامپ بستگی دارد. بنابراین هنگام خرید یک پروژکتور لازم است به خصوصیات لامپ دستگاه توجه ویژه ای داشته باشید. لامپ به کار رفته در ساخت دیتا ویدئو پروژکتور ممکن است از نوع جیوه ای یا LED باشد. در اینجا خصوصیات پروژکتورهایی را بررسی می کنیم که دارای لامپ LED هستند. ویدئوپروژکتورهایی که بر اساس تکنولوژی LED ساخته شده اند، توجه کاربران زیادی به سمت خود جلب کرده اند. این دستگاه ها در انواع مختلف پروژکتور خانگی، آموزشی یا اداری تولید شده اند. به علاوه انواع مدل های مینی پروژکتور نیز در بازار موجود هستند.

بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور LED

بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور LED

برای بررسی مزایا و معایب پروژکتور LED، باید بدانید که این نوع ویدئو پروژکتور حرارت کمتری ایجاد می کنند و عمر لامپ در این دستگاه ها نیز بیشتر بوده و نسبت به مدل های دیگر، با دوام تر هستند. اگر دو ویدئوپروژکتور با قابلیت های یکسان و تکنولوژی لامپ متفاوت را در نظر بگیریم، دوام پروژکتور LED، تا 3 برابر بیشتر نسبت به دستگاه های دیگر است.
به طور دقیق تر می توان گفت که طول عمر ویدئو پروژکتور ال ای دی در حالت نرمال تا 20000 ساعت و در حالت اکونومی تا 30000 ساعت خواهد بود. این در حالی است که ویدیو پروژکتورهای لامپی به طور میانگین دارای طول عمر لامپ 5000 ساعت در حالت نرمال و 10000 ساعت در حالت اکونومی هستند. پس با خرید پروژکتور LED می توانید تا چندین سال از عملکرد بدون نقص آنها بهره مند شوید. البته لازم به ذکر است که پروژکتورهای LED نسبتا گران هستند و قیمت آنها در مقایسه با دستگاه های دارای لامپ جیوه ای تقریبا 2 برابر بیشتر است.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که لامپ LED ابعاد کوچکی دارد و وزن آن نسبت به لامپ های هالید فلزی و هالوژن به مراتب کمتر است. این ویژگی باعث شده تا از این نوع لامپ اغلب در ویدئو پروژکتورهای قابل حمل و مدل های جیبی و مینی ویدیو پروژکتور استفاده شود. همچنین از آنجایی که لامپ LED کاملاً جامد است و خبری از بخار جیوه و گازهای هالوژن در آن نیست، استفاده از آن ایمن تر خواهد بود.

بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور LED

لامپ پروژکتور LED نیازی به زمان گرم و سرد شدن ندارد. از این جهت پروژکتورهایی که در آنها از این نوع لامپ استفاده شده است، از قابلیت روشن و خاموش شدن فوری یا Instant On/Off برخوردارند. این ویژگی باعث صرفه جویی در زمان شما می شود.

از دیگر نقاط قوت لامپ ویدیو پروژکتور LED باید به عدم نیاز آنها به فن خنک کننده اشاره کنیم. به این ترتیب پروژکتورهای ال ای دی عملکرد کاملاً بی صدایی را از خود ارائه می دهند و استفاده از آنها باعث بر هم خوردن تمرکز افراد نمی شود. این در حالی است که لامپ های هالید فلزی و هالوژن خیلی زود داغ می کنند و به همین دلیل باید حتماً در کنار آنها از فن استفاده شود. در نتیجه پروژکتورهای لامپی معمولاً از خود صدای زیادی تولید می کنند.

بد نیست علاوه بر مزایایی که برای دیتا پروژکتورهای LED گفتیم، به برخی معایب آن ها نیز اشاره کنیم. یکی از مشکلات پروژکتور مبتنی بر تکنولوژی LED این است که در صورت خراب شدن led، امکان تعویض منبع نوری آن وجود ندارد. همچنین حداکثر شدت روشنایی این نوع دیتا پروژکتور نسبت به دستگاه های مبتنی بر لامپ، میزان کمتری می باشد. پس در هنگام نمایش تصویر با یک ویدئو پروژکتور ال ای دی، باید سطح نور محیط را تا جای امکان پایین بیاورید. برای این منظور باید چراغ های اتاق را خاموش کنید و پرده ها را بکشید. در غیر این صورت ممکن است تصاویر پروژکتور با افت وضوح مواجه شوند. این مورد باعث شده است تا ویدئو پروژکتورهای LED بیشتر برای کاربردهای خانگی و نمایش فیلم مناسب باشند. در واقع اگر قصد دارید تا یک سالن سینمایی کوچک را در اتاق شخصی خودتان در خانه شبیه سازی کنید، می توانید نسبت به خرید ویدئو پروژکتور ال ای دی اقدام کنید.

مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای LED

در هنگام خرید پروژکتور باید با توجه به نیاز خود و کارکرد مورد انتظارتان یک دستگاه را انتخاب نمایید. مثلا اگر شما روزانه 2 تا 3 ساعت از ویدئو پروژکتور استفاده می کنید، پروژکتورهای LED گزینه مناسبی برای شما نخواهند بود و لازم نیست برای آن هزینه کنید. اما در صورتی که روزانه 10 ساعت به کار با پروژکتور نیاز دارید، پروژکتور led انتخاب مناسبی خواهد بود. زیرا این دستگاه ها قابلیت استفاده طولانی مدت را دارند.

چنانچه در زمینه انتخاب، دریافت قیمت و خرید انواع ویدئو پروژکتور LED از برندهای مختلف به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می توانید با شماره 73027-021 تماس بگیرید و از مشاوره های کارشناسان شرکت ایده برتر پارسیان در این زمینه بهره مند شوید. همچنین می توانید برای این منظور به فروشگاه اینترنتی ایده برتر پارسیان با اینماد 5 ستاره مراجعه کنید.