ممنوعیت ChatGPT در ایتالیا نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی داده ها و قوانین مربوط به تکنولوژی هوش مصنوعی را افزایش داده است. همان طور که می دانید، ChatGPT یک چت بات قدرت گرفته از هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAI در نوامبر 2022 معرفی شد. از آن زمان تا کنون، این هوش مصنوعی به محبوبیت فوق العاده ای در سرتاسر دنیا دست پیدا کرده و با توانمندی های خود، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. از جمله این توانمندی ها می توان به نوشتن مقاله، تولید ایده برای ایجاد محتوای ویدئویی و حتی نوشتن شعر و متن های ادبی اشاره کرد! با این حال همان طور که اشاره شد، ایتالیا استفاده از ChatGPT را ممنوع کرده است. این برای اولین بار است که استفاده از این چت بات هوش مصنوعی در یک کشور به کاری خلاف قانون تبدیل می شود!

ایتالیا به دلیل نگرانی های مربوط به حوزه حریم شخصی استفاده از ChatGPT را ممنوع کرده است

مقامات دولتی ایتالیا در حوزه حفاظت از اطلاعات، شرکت OpenAI را به جمع آوری غیر قانونی داده های شخصی و عدم وجود اقدامات کافی برای تأیید سن کاربران متهم کرده است. به عقیده مقامات ایتالیایی تمامی افراد، حتی کودکان زیر سن قانونی می توانند بدون هیچ محدودیتی با ChatGPT کار کنند و این موضوع می تواند آنها را در معرض خطرات بالقوه قرار دهد.

این ممنوعیت پس از نشت اطلاعات OpenAI که در تاریخ 20 مارس رخ داد، اعمال شده است. سم آلتمن، مدیر عامل این شرکت، نشت اطلاعات کاربران را تأیید کرده است. با این حال مدیران OpenAI اعلام کرده اند که تا پیش از تصمیم گیری نهایی دولت ایتالیا، مدارک لازم در جهت ایمن بودن ChatGPT را ارائه خواهد داد و اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از نشت مجدد اطلاعات کاربران را انجام می دهد.

ایتالیا به دلیل نگرانی های مربوط به حوزه حریم شخصی استفاده از ChatGPT را ممنوع کرده است

ممنوعیت ChatGPT در ایتالیا موجی از نگرانی را در میان کاربران این چت بات و همچنین شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی ایجاد کرده است. چنانچه هوش مصنوعی به ارتقای روز افزون خود ادامه دهد و بیشتر با زندگی روزمره مردم عجین شود، احتمالاً کشورهای بیشتری بر روی آن نظارت خواهند داشت و قواعد سخت گیرانه تری برای کار کردن با آن وضع خواهد شد. نگرانی اصلی در این زمینه، به حفاظت از اطلاعات کاربران و حریم شخصی آنها مربوط می شود. عکس العمل OpenAI به این اتفاق، لزوم وضع مقررات استفاده از هوش مصنوعی را برجسته تر از قبل کرده است.

سم آلتمن در مصاحبه جدیدی که با یک شبکه رادیویی داشته، در رابطه با جایگزینی نیروی انسانی با ربات های هوش مصنوعی در بسیاری از مشاغل (از جمله سرویس مشتریان) صحبت کرده است. او در این مصاحبه از سرعت بالای این جایگزینی ابراز نگرانی کرده است؛ با این حال اعلام کرده که خلاقیت انسان حد و مرز ندارد و قطعاً بشر در آینده ای نزدیک مشاغل جدیدی برای خود ایجاد خواهد کرد. در طرف مقابل مخالفان آلتمن عنوان کرده اند که نیروی انسانی متخصص در یک حوزه، خیلی سخت بتواند توانایی های خود را در یک حوزه دیگر بروز دهد و هوش مصنوعی قطعاً بر روی زندگی بسیاری از افراد در جهان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

ایتالیا به دلیل نگرانی های مربوط به حوزه حریم شخصی استفاده از ChatGPT را ممنوع کرده است

در کنار مسائل بالا، بحث حریم شخصی در فناوری هوش مصنوعی مطرح شده است. همان طور که اشاره شد، ممنوعیت ChatGPT در ایتالیا لزوم وضع قوانین و اعمال محدودیت بر این تکنولوژی را بیش از پیش پر رنگ کرده است. به این ترتیب پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک شرکت های توسعه دهنده AI و در رأس آنها OpenAI، همکاری نزدیک تری با دولت های کشورهای مختلف داشته باشند و اعتماد آنها را در راستای حفاظت از اطلاعات کاربران جلب نمایند. در غیر این صورت شاید به زودی با خبر فیلترینگ ChatGPT و دیگر چت بات های هوش مصنوعی در کشورهای مختلف مواجه شویم!

منبع: gizmochina