آیفون SE 2022 ارزان ‌ترین آیفونی است که اپل در حال حاضر با قیمت 429 دلار عرضه می کند، و برای طرفداران آیفون که بودجه کمی در اختیار دارند، مناسب است. از دیگر گوشی های ارزان اپل، آیفون 11 است که با قیمت مشابه اما صفحه نمایش بزرگتر و دوربین دوگانه به فروش می رسد.

اگر می خواهید بین این دو آیفون، یکی را انتخاب کنید، باید در نظر بگیرید که کدام ویژگیها برای شما اهمیت بیشتری دارند. در این مقاله به بررسی ویژگی ها و امکانات آیفون SE 2022 و آیفون 11 پرداخته ایم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

iPhone SE 2022 در مقابل iPhone 11: گوشی های ارزان اپل چگونه ارزیابی می شوند؟

آیا واقعاً به شبکه اینترنت 5G نیاز دارید؟

هنگامی که آیفون SE در ماه مارس عرضه شد، آیفون 11 تنها تلفنی بود که اپل می فروخت و از 5G پشتیبانی نمی کرد.
در بیشتر موارد، شبکه ‌های 5G فقط کمی سریع ‌تر از 4G LTE هستند و پوشش شبکه می تواند بسته به موقعیت مکانی و شرکت مخابراتی شما متفاوت باشد. به این ترتیب، روی کار آمدن 5G هنوز ارزش زیادی ندارد و تغییر به اینترنت جدیدتر در کوتاه مدت رخ نمی دهد. با این حال، 5G بودن آیفون SE با توجه به اینکه در سرار کشور پوشش داده نشده است، چندان هم کارایی ندارد.

جوانب مثبت و منفی آیفون SE

برای کسانی که یک آیفون ارزان و در عین حال کوچک‌ تر را ترجیح می ‌دهند، آیفون SE انتخاب مناسبی خواهد بود. علاوه بر قیمت پایین، بزرگترین ویژگی آیفون SE، پشتیبانی از 5G و برخورداری از تراشه A15 Bionic اپل است. همان تراشه ای که در داخل آیفون 13 تعبیه شده که باعث می شود از ارتقاء دوربین داخلی مدرن اپل بهره ببرد.

به عنوان مثال، آیفون SE از آخرین نسخه پردازش با دامنه دینامیکی بالا برای عکس ها بهره می برد که با نام Smart HDR 4 شناخته می شود. اپل می گوید این فناوری بهینه سازی های مختلفی را در مورد نویز، رنگ و کنتراست برای سوژه در مقایسه با پس زمینه تصویر اعمال می کند. و بنابراین سوژه را برجسته می کند. همچنین گفتنی است که آیفون SE دارای قابلیتی به نام Photographic Styles است که در آیفون 13 پرو و پرو مکس با نرخ تازه سازی 120 هرتز نیز عرضه شد. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا پروفایل های رنگ و کنتراست از پیش تعیین شده را در برنامه دوربین اعمال کنند تا عکس ها سفارشی شوند. فناوری پردازش عکس پیکسل به پیکسل اپل که جزئیات و بافت واضح ‌تر را به دنبال دارد، علاوه بر دوربین اصلی، با دوربین سلفی نیز کار می‌ کند. اپل این ویژگی را Deep Fusion می نامد. این ارتقاء مطمئناً باید آیفون SE جدید را از نظر عکاسی از مدل قبلی خود بهتر کند. اما اینکه آیا این گوشی بهتر از آیفون 11 است یا خیر، سوال سختی است. تراشه A13 Bionic آیفون 11 از برخی از ویژگی های پردازش نرم افزاری جدیدتری که در آیفون SE جدید دیده می شود، پشتیبانی نمی کند. از جمله این موارد می توان به Photographic Styles و جدیدترین نسخه از قابلیت های محدوده دینامیکی بالای اپل اشاره کرد.

iPhone SE 2022 در مقابل iPhone 11: گوشی های ارزان اپل چگونه ارزیابی می شوند؟

اما آیفون 11 ویژگی های اضافی دیگری دارد که عکاسان ممکن است در مقایسه با آیفون SE از آنها بیشتر استقبال کنند. بزرگترین ویژگی آیفون 11 یک دوربین با لنز دوگانه است که شامل یک لنز استاندارد و یک لنز فوق عریض می شود، با این حال می توانید صحنه هایی با میدان دید بسیار وسیع تری نسبت به iPhone SE ثبت کنید.

به غیر از عملکرد کلی و برخی بهبودهای اضافی دوربین، برخورداری از جدیدترین پردازنده اپل به این معنی است که گوشی آیفون SE 2022 از ویژگی های جدید iOS برای نسل های آینده پشتیبانی می کند. درواقع، سیستم عامل iOS 16 اپل می تواند بر روی آیفون هایی مثل آیفون 8 و آیفون X از سال 2017 اجرا شود. بنابراین به نظر نمی رسد که آیفون 11 سال 2019 به این زودی آپدیت های نرم افزاری خود را از دست بدهد. اما وجود A15 Bionic در آیفون SE به جای تراشه کمی قدیمی تر آیفون 11 می تواند ویژگی های جدید بیشتری را برای سال های آینده فعال کند. برخی از ویژگی‌های iOS، مانند صدای فضایی در FaceTime و پردازش روی دستگاه سیری، فقط در آیفون‌های 2018 اپل و نسخه ‌های بعدی کار می ‌کنند، حتی اگر تلفن ‌های قدیمی ‌تر همچنان نرم ‌افزار را اجرا کنند.

جوانب مثبت و منفی آیفون 11

آیفون 11 برخلاف عدم برخورداری از شبکه 5G و جدیدترین پردازنده اپل، از چند جهت بیشتر شبیه یک گوشی مدرن است تا iPhone SE. این گوشی، مجهز به یک صفحه نمایش 6.1 اینچی بزرگتر است که با اندازه نمایشگر آیفون 13 برابری می کند. همچنین مانند سایر آیفون های پرچمدار اپل از Face ID پشتیبانی می کند و دوربین دوگانه دارد. ضمن اینکه ایفون 11 از طراحی جدید اپل با صفحه نمایش تقریبا بدون حاشیه بهره می برد، در حالیکه آیفون SE حاشیه هایی در بالا و پایین نمایشگر خود دارد.

صفحه نمایش یکی از مهم ترین جنبه های هر گوشی است، زیرا نحوه تعامل کاربر با دستگاه است. به این ترتیب، اندازه نمایشگر می تواند عامل اصلی تصمیم گیری بین iPhone SE و iPhone 11 باشد. هر دو گوشی مجهز به صفحه نمایش LCD و تعداد پیکسل در هر اینچ یکسان هستند، بنابراین باید کیفیت مشابهی ارائه دهند.

iPhone SE 2022 در مقابل iPhone 11: گوشی های ارزان اپل چگونه ارزیابی می شوند؟

یکی دیگر از موارد مهم، دوربین است. در حالی که آیفون SE مزایایی از پردازنده A15 Bionic به دست می آورد، دوربین آیفون 11 انعطاف پذیری بیشتری در مورد حالت های عکاسی دارد. اگر عکس ‌های دسته جمعی زیادی با دوستان یا خانواده می ‌گیرید یا عاشق عکاسی از مناظر وسیع هستید، لنز ثانویه آیفون ۱۱ با میدان دید وسیع ‌تر رضایت شما را به خود جلب خواهد کرد. ناگفته نماند که آیفون 11 از حالت شب نیز برخوردار شده است که توانایی گوشی شما را برای گرفتن عکس در سناریوهای تاریک بسیار بهبود می بخشد. شما هیچ یک از این ویژگی‌ها را در iPhone SE نخواهید داشت، اگرچه اپل می‌گوید گوشی جدید باید در نور کم ویدیوهای بهتری بگیرد.
بر اساس برآوردهای اپل، آیفون 11 باید دو ساعت بیشتر از iPhone SE شارژدهی داشته باشد و عمر باتری بیشتری را در هنگام پخش ویدیو ارائه دهد.

منبع: cnet