در هفته گذشته، چهار آیفون جدید یعنی دو مدل معمولی آیفون 14 و دو مدل از سری آیفون 14 پرو عرضه شدند. همانند سال های گذشته، تفاوت های قابل توجهی بین هر دو مجموعه گوشی های هوشمند وجود دارد، و هر کدام برای جذب انواع مختلف کاربران طراحی شده اند. از یک طرف، مدل‌های Pro هستند که داغ‌ ترین ویژگی ‌های جدید اپل را ارائه می ‌کنند. از سوی دیگر، آیفون معمولی است که برای اکثر کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که می بینید، آیفون 14 و آیفون 14 پرو شباهت های زیادی از جمله طراحی کلی، قاب سرامیکی، مقاومت در برابر آب تا 6 متر تا 30 دقیقه، ظرفیت ذخیره سازی 128 گیگابایتی و شارژر MagSafe به هم دارند. همچنین، هر دو مدل از ویژگی های ایمنی جدید SOS اضطراری و تشخیص تصادف برخوردار شده اند. با این حال، مهم ترین تفاوت هایی که بین این دو مدل وجود دارد، به صفحه نمایش و دوربین آن ها مربوط می شود. در ادامه مشخصات جدیدترین پرچمدار اپل آیفون 14 را با آیفون 14 پرو مقایسه کرده ایم تا بهتر بتوانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

شما هم نمی دانید بین آیفون 14 معمولی و آیفون 14 پرو قدرتمندتر یکی را انتخاب کنید؟ این مقاله را از دست ندهید!

صفحه نمایش آیفون 14 معمولی در مقابل آیفون 14 پرو

جالب اینجاست که این چهار آیفون جدید علیرغم تفاوت ‌های قیمتی که دارند، از نمایشگرهای  یکسانی برخوردار شده اند. هر نسخه از آیفون 14، یک صفحه نمایش Super Retina XDR دارد که از فناوری OLED استفاده می کند. اما از نظر پیکسل ها تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد. به عنوان مثال، آیفون 13 با صفحه نمایش 6.1 اینچی (مورب) تمام صفحه OLED با وضوح 2532 در 1170 پیکسل و تراکم پیکسلی 460 PPI عرضه می شود. در حالی که آیفون 14 پرو با صفحه نمایش 6.1 اینچی (مورب) تمام صفحه OLED عرضه می شود که دارای وضوح 2556 در 1179 پیکسل و تراکم پیکسلی 460 PPI است. در همین حال، آیفون 14 پلاس 6.7 اینچی با وضوح 2778 در 1284 پیکسل در 458 PPI و آیفون 14 پرو مکس با نمایشگر  6.7اینچی و وضوح 2796 در 1290 پیکسل در  460 PPI راهی بازار می شوند.

سری آیفون 14 پرو تنها گوشی با نمایشگر همیشه روشن و جزیره پویا (شکل جدید دوربین سلفی) است. نمایشگر همیشه روشن، مدت‌ هاست که یکی از ویژگی ‌های تلفن ‌های هوشمند مبتنی بر اندروید بوده است، بنابراین خوب است که اپل در نهایت به این نقطه از فناوری رسیده است. اما در مورد جزیره پویا یا همان شکل جدید دوربین سلفی باید بگوییم که این ویژگی مختص اپل است. جزیره پویا اکنون در بالای صفحه نمایش قرار دارد، جایی که سخت افزار دوربین جلو نیز در آن قرار دارد. این ویژگی کاملاً جدید، ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است و امکانی را فراهم می کند که در آن هشدارهای برنامه های مورد علاقه خود مانند Music، اینستاگرام، واتساپ و ... را ببینید. متأسفانه، این ویژگی فقط در سری Pro قابل دسترس است و آیفون 14 و 14 پلاس معمولی هنوز با همان طراحی قبلی دوربین سلفی عرضه می شوند.

صفحه نمایش آیفون 14 معمولی در مقابل آیفون 14 پرو

دوربین های آیفون 14 در مقابل آیفون 14 پرو

در طول سال ‌ها، یکی از مهم ‌ترین تفاوت‌ ها بین آیفون معمولی و آیفون پرو، سیستم ‌های دوربین آن ها بوده است. در آیفون 14 سیستم دوربین دوگانه با لنزهای اصلی 12 مگاپیکسلی و Ultra Wide وجود دارد و در آیفون 14 پرو، اپل یک سیستم دوربین "Pro" نسل بعدی با لنز اصلی 48 مگاپیکسلی، 12 مگاپیکسل Ultra Wide و 12 مگاپیکسل تله فوتو را در نظر گرفته است. همچنین در نسل پرو، قابلیت تثبیت‌ کننده تصویر اپتیکال با تغییر سنسور نسل دوم را نیز ارائه می ‌دهد.

در هر دو سری، دوربین های جلو بسیار شبیه به هم هستند. در هر دو، یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی TrueDepth با فلاش رتینا، یک موتور فوتونیک کاملاً جدید، حالت سینمایی و موارد دیگر را خواهید یافت. متأسفانه، سری معمولی آیفون 14 از قابلیت ضبط ویدیوی ProRes برخوردار نشده است و این ویژگی فقط در دستگاه‌ های Pro در دسترس است.

دوربین های آیفون 14 در مقابل آیفون 14 پرو

آیفون 14 در مقابل آیفون 14 پرو: کدام را باید بخرید؟

آیفون 14 یا آیفون 14 پلاس بهترین آیفون برای اکثر مردم خواهد بود. این دو مدل آیفون 14، ارزان ‌تر هستند، در رنگ‌ های روشن ‌تر عرضه می شوند و بسیاری از ویژگی ‌های عالی (و جدید) موجود در مدل ‌های Pro را دارند. با این حال، اگر به عکاسی علاقه زیادی دارید و هزینه برای شما اهمیتی ندارد، پس به ویژگی برجسته و جدید جزیره پویا در iPhone 14 Pro یا iPhone 14 Pro Max نیاز خواهید داشت.

منبع: imore