با معرفی نسل پنجم آیپد ایر در سال 2022، اپل انتخاب و خرید تبلت ها را سخت تر کرد. چرا که آیپد ایر جدید مجهز به تراشه M1 شده است (همان تراشه ای که در iPad Pro یافت می شود) و فوق العاده سریع است. همچنین این تبلت مجهز به اینترنت 5G و Center Stage شده است. با این حال، با وجود این ویژگی های جدید، آیا iPad Pro هنوز هم نسبت به iPad Air ارزش خرید را دارد؟ بیایید دریابیم.

آیپد ایر 5 در مقابل آیپد پرو (2021): بررسی مشخصات

آیپد ایر 5 در مقابل آیپد پرو (2021): بررسی مشخصات

از بسیاری جهات، آیپد ایر 5 شبیه آیپد پرو است، اما با این تفاوت که ویژگی‌ های فانتزی آن حذف شده است. این امر باعث می ‌شود که بسیاری از مردم بدون نیاز به هزینه ‌های هنگفت برای مدل آیپد Pro، محصولی عالی برای نیازهایشان خریداری کنند.
طبق گفته اپل، آیپد ایر 5 با بهبود 60 درصدی در سرعت پردازنده و دو برابر عملکرد گرافیکی عرضه می شود و با این حال بسیار سریعتر از نسل قبلی خود یعنی iPad Air 4 عمل می کند. این ویژگی به لطف گنجاندن تراشه M1 است، همان تراشه ای که آیپد پرو را تامین می کند و برای اولین بار با مدل های مک در سال 2020 معرفی شد. در واقع این تراشه، فوق العاده قدرتمند و کم مصرف است و برای هر کسی که iPad Air را خریداری کند، یک موهبت محسوب می شود!

یکی از ویژگی های آیپد ایر 5 این است که همانند iPad Pro، از اینترنت 5G پشتیبانی می کند. ولی هنوز از استاندارد mmWave سریع ‌تر که در آیپد پرو وجود دارد، پشتیبانی نمی‌کند. به طور مشابه، آیپد ایر 5 مجهز به پورت USB-C است که دو برابر سریعتر از نمونه نسل قبلی و آیپد مینی 6 فعلی عمل می کند، اما هنوز به اندازه پورت Thunderbolt / USB 4 در آیپد پرو پیشرفته نیست.

در ادامه باید بگوییم که آیپد ایر و آیپد پرو هر دو از Apple Pencil 2 و Magic Keyboard پشتیبانی می کنند. همچنین یکی از چیزهایی که iPad Air 2022 ارائه می دهد و در آیپد پرو 2021 دیده نمی شود، انتخاب رنگ است. آیپد پرو 2021 با رنگ های خاکستری و نقره ای عرضه می شود، در حالی که آیپد ایر 5 با رنگ های متنوع خاکستری، صورتی، بنفش، آبی و سفید انتخاب بهتری به شما می دهد.

iPad Air 5 در مقابل iPad Pro (2021): اگر به ویژگی های اضافی نیاز دارید، مدل Pro را انتخاب کنید

iPad Air 5 در مقابل iPad Pro (2021)

اگرچه از نظر طراحی، آیپد ایر و آیپد پرو تقریباً یکسان به نظر می ‌رسند، اما آیپد پرو ویژگی هایی را ارائه می‌ کند که آیپد ایر 5 فاقد آن ها است.

برای مثال، آیپد ایر از Touch ID برای امنیت استفاده می کند، در حالیکه آیپد پرو Face ID را ارائه می دهد. آیپد ایر دارای 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی و 8 گیگابایت رم است، اما آیپد پرو را می توان با حداکثر 2 ترابایت فضای ذخیره سازی و 16 گیگابایت رم در صورت نیاز پیکربندی کرد. ضمن این که iPad Air 5 دارای دو بلندگو است، در حالی که iPad Pro چهار بلندگو ارائه می دهد.

اندازه نمایشگر نیز، یکی دیگر از موارد تمایز است. آیپد پرو با دو نمایشگر 11 اینچی Liquid Retina و نمایشگر 12.9 اینچی Liquid Retina XDR عرضه می شود که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. گفتنی است که هر دو این نمایشگر، دارای فناوری ProMotion با نرخ تازه ‌سازی بالاتر هستند. همچنین نسخه بزرگتر XDR دارای یک پنل مینی LED است که کنتراست بالاتر (سیاهی عمیق تر) و حداکثر روشنایی بالاتری را ارائه می‌ دهد. البته لازم ذکر است که مطابق اخباری که در ماه گذشته منتشر شد اپل در حال کار بر روی یک آیپد پروی 14 اینچی جدید است. درمقابل، آیپد ایر دارای یک صفحه نمایش 10.9 اینچی Liquid Retina است که برای بسیاری از افراد اندازه مناسبی دارد. این آیپد از آیپد اصلی 2021 کمی بزرگتر است و نسبت به آیپد پرو 12.9 اینچی کوچکتر است، اما بر خلاف آیپد پرو 11 اینچی (مشابه از نظر اندازه)، فاقد نرخ تازه سازی بالا ProMotion است.

iPad Air 5 در مقابل iPad Pro (2021)

از نظر دوربین، آیپد پرو قابلیت های بهتری دارد. اگرچه دوربین جلو هر دو آیپد Air و Pro از نوع اولتراواید 12 مگاپیکسل هستند و از Center Stage پشتیبانی می کنند، اما دوربین ‌های عقب آیپد پرو در سطح بالاتری هستند. چرا که مجهز به دوربین دوگانه با لنزهای 12 مگاپیکسلی و 10 مگاپیکسلی به همراه اسکنر LiDAR و فلاش True Tone روشن ‌تر است که آن را برای تجربه ‌های واقعیت افزوده و همچنین عکاسی ایده ‌آل می ‌کند. در حالیکه در پنل پشتی آیپد ایر 5 تنها یک  یک دوربین 12 مگاپیکسلی تعبیه شده است. لازم به ذکر است که شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با ipad pro (2021) مقاله با آیپد پرو 2021 بیشتر آشنا شوید را در بخش mag وب سایت ایده برتر پارسیان مشاهده کنید.

منبع: imore