ممکن است زمان انتظار برای عرضه پردازنده های نسل 15 اینتل سری Arrow Lake بیش از آنچه که تصور می شد به طول بیانجامد. مطابق با گزارشی که وب سایت DigiTimes منتشر کرده است، برنامه های اینتل در این زمینه تغییر کرده است و این شرکت قصد دارد تا تولید این پردازنده های اینتل را تا سه ماهه چهارم سال 2024 به تعویق بیاندازد. این در حالی است که شرکت TSMC هیچ مشکلی در زمینه تولید تراشه های 3 نانومتری مورد نیاز اینتل ندارد و دلیل این تعویق به این شرکت تایوانی مربوط نمی شود.

تولید پردازنده های نسل 15 اینتل سری Arrow Lake احتمالاً تا سال 2024 به تعویق می افتاد

اگر چنین خبری صحت داشته باشد، به احتمال قریب به یقین پردازنده های ارو لیک تا حوالی نیمه سال 2025 به بازار عرضه نخواهند شد. چرا که به هر حال بسته بندی و ارسال آنها به نقاط مختلف جهان زمان بر است و باید برای انجام این مراحل هم یک مدت زمانی را در نظر داشت.

پردازنده های Arrow Lake از معماری دوگانه برای بخش های CPU و GPU برخوردار خواهند بود. این طور که در خبرها آمده، بخش CPU این پردازنده ها بر مبنای فرآیند 20A اینتل و بخش GPU آن بر مبنای فرآیند 3 نانومتری TSMC طراحی می شوند. ضمن اینکه در این پردازنده ها از هسته های Lion Cove و Skymont استفاده خواهد شد. پس در پردازنده های ارو لیک خبری از هسته های Redwood Cove و Crestmont (که اینتل از آنها در پردازنده های نسل 14 متئور لیک استفاده کرده است) نخواهد بود. تعداد هسته های این پردازنده ها نیز انتظار می رود به 8 هسته P (پرفورمنس) و 32 هسته E (بازدهی) افزایش پیدا کند.

تولید پردازنده های نسل 15 اینتل سری Arrow Lake احتمالاً تا سال 2024 به تعویق می افتاد

به نظر می رسد که فرآیند 3 نانومتری TSMC با عملکرد فراتر از انتظار خود، به خوبی توانسته است توجه شرکت های تولید کننده پردازنده و چیپست را به خود جلب کند. در همین راستا احتمالاً شرکت تایوانی TSMC در سال های پیش رو تجارت گسترده ای با شرکت هایی نظیر اینتل، اپل و دیگر غول های دنیای فناوری خواهد داشت. به خصوص اینتل که همواره از پیشرفت ها و دستاوردهای TSMC سود برده است و بخش بزرگی از محبوبیت و شهرت خود را مدیون این شرکت است.

تولید پردازنده های نسل 15 اینتل سری Arrow Lake احتمالاً تا سال 2024 به تعویق می افتاد

البته چیپ های 3 نانومتری TSMC قیمت بالایی دارند و این موضوع از هم اکنون نگرانی هایی را در مورد قیمت پردازنده های نسل 15 ارو لیک ایجاد کرده است. این افزایش هزینه تولید، به احتمال زیاد متوجه مصرف کنندگان می شود و کسانی که می خواهند از جدیدترین پردازنده های اینتل در کامپیوترهای شخصی خود استفاده کنند، باید هزینه سنگین تری را برای خرید آنها بپردازند. البته اگر قیمت این پردازنده ها بیش از اندازه بالا باشد، ممکن است تقاضا برای آنها کاهش یابد و بازار کامپیوترهای شخصی با رکود مواجه شود. به هر حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که برنامه های اینتل برای پردازنده های نسل 15 ارو لیک به چه صورت خواهد بود و این پردازنده ها در چه تاریخی و با چه قیمتی به بازار عرضه می شوند.

منبع: windowscentral