به تازگی یک سری اسناد داخلی شرکت اینتل در مورد پردازنده های نسل 15 ارو لیک (Arrow Lake) در اختیار کارشناسان ویندوز سنترال قرار گرفته است. این اسناد نشان می دهند که AMD باید بابت ارتقای عملکرد پردازنده های جدید اینتل در مقایسه با نسل های قبلی به طور جدی نگران باشد! اکنون اطلاعات جدیدی در مورد این پردازنده ها از جانب Igor’s Lab منتشر شده که جزئیات بیشتری را در مورد سوکت اختصاصی آنها، LGA1851 آشکار می کند! در ادامه به این اطلاعات نگاه دقیق تری انداخته ایم.

معرفی سوکت LGA1851 برای پردازنده های Intel Arrow Lake

برای کسانی که اطلاعات کمتری در زمینه سخت افزار کامپیوتر دارند باید بگوییم که «سوکت پردازنده» در واقع جایگاهی است که از طریق آن CPU به مادربرد متصل می شود. «سوکت پردازنده» بر روی مادربرد قرار دارد و این امکان را به کاربران می دهد تا از بتوانند از پردازنده های مختلفی بر روی سیستم خود استفاده کنند.

همان طور که از نحوه نام گذاری LGA1851 مشخص است، این سوکت به 1851 پین مجهز است که 151 عدد از تعداد پین های به کار رفته در سوکت LGA1700 (مخصوص پردازنده های رپتور لیک) بیشتر است. هر چه تعداد پین های سوکت بیشتر باشد، اطلاعات یا برق بیشتری می تواند بین پردازنده و مادربرد رد و بدل شود. به بیان ساده تر، تعداد پین های بیشتر سوکت برابر است با امکان استفاده از پردازنده های قدرتمندتر بر روی یک سیستم.

معرفی سوکت LGA1851 برای پردازنده های Intel Arrow Lake

اعمال این تغییر قدرت پردازنده های Arrow Lake اینتل را به پردازنده های AMD AM5 نزدیک تر از قبل می کند. به همین دلیل است که می گوییم تیم قرمز باید مراقب پردازنده های جدید رقیب خود باشد!

همان طور که Igor’s Lab توضیح می دهد، تعداد پین های بیشتر سوکت LGA1851 باعث می شود تا پردازنده ارتباط بهتری با حافظه SSD برقرار کند. چرا که سوکت فعلیِ LGA1700 تنها از استاندارد ارتباطی PCIe 4.0 x4 برخوردار است و باعث ایجاد محدودیت هایی برای حافظه های SSD مدرن با استاندارد PCIe 5.0 می شود. این محدودیت ها سبب می شوند که حافظه های PCIe 5.0 SSD از 8 لاینی که برای ارتباط کارت گرافیک با پردازنده در نظر گرفته شده، استفاده کنند و به این ترتیب سیستم نتواند از تمام پتانسیل های آنها بهره مند شوند. سوکت جدید LGA1851 با بهره بردن از رابط اختصاصی PCIe 5.0 x4 برای پردازنده، این محدودیت ها را از بین می برد.

به این ترتیب این سوکت به طور کاملاً مستقل از سریع ترین حافظه های SSD پشتیبانی می کند و در عین حال یک اسلات x16 برای کارت گرافیک فراهم می آورد.

علی رغم این تغییرات در تعداد پین ها، اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که ابعاد سوکت های LGA1851 و LGA1700 یکسان و برابر با 45x37.55 میلی متر است. حتی ظاهر این سوکت ها نیز به یکدیگر شبیه است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که پردازنده های آیندۀ اینتل به روشی مشابه با پردازنده های فعلی بر روی مادربرد نصب می شوند.

معرفی سوکت LGA1851 برای پردازنده های Intel Arrow Lake

با این حال ارتقاهای صورت گرفته در سوکت LGA1851 باعث می شود تا حداکثر فشار داینامیک وارد شده بر روی این سوکت در مقایسه با نسل قبلی خود تا 89 درصد افزایش یابد و از 489.5N به 923N برسد. پس به احتمال بسیار زیاد خنک کننده های پردازنده فعلی برای این سوکت و پردازنده های Arrow Lake پاسخگو نخواهند بود. در جدول زیر می توانید مشخصات کلی سوکت های LGA1700 و LGA1851 را با هم مقایسه کنید.

سوکت LGA1700 LGA1851
شرکت اینتل اینتل
تولید کننده Lotes (مشخص نیست)
نوع LGA-ZIF LGA-ZIF
تعداد پین ها 1700 1851
پروتکل FSB PCI Express PCI Express
فرم فاکتور چیپ Flip-chip Flip-chip
پردازنده های سازگار Alder Lake | Raptor Lake Arrow Lake | Meteor LAke | Lunar LAke
حافظه های رم سازگار   DDR4 | DDR5 DDR5

لازم به ذکر است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که سوکت LGA1851 علاوه بر پردازنده های Arrow Lake، از پردازنده های Meteor Lake نیز پشتیبانی می کند. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که پساز عرضه پردازنده های Arrow Lake، چنانچه می خواهید از آنها بر روی سیستم خود استفاده کنید، باید مادربرد خود را به یک مدلِ مجهز به اسلات های رم DDR5 ارتقا دهید! این مادربردها در مقایسه با مدل های مجهز به اسلات های DDR4 گران ترند و هزینه نسبتاً زیادی را بر روی دست شما می گذارند! البته سوکت LGA1851 تا حوالی سال 2024 عرضه نخواهد شد و فعلاً نیازی نیازی نیست نگران هزینه های ارتقای مادربرد خود باشید!