کارت گرافیک اینتل Arc A580 8GB یک بار دیگر در یک بنچمارک ظاهر شده، اما از قرار معلوم باز هم تاریخ عرضه آن به بازار مشخص نشده است! این کارت گرافیک به عنوان عضوی از محصولات خانواده Xe-HPG در حدود یک سال پیش معرفی شد. با وجود اینکه نسخه دسکتاپ مدل های Arc 3 و Arc 7 عرضه شدند، اما مدل های سری Arc 5 از این خانواده هیچ گاه رنگ بازار را به خود ندیده اند که با توجه به پتانسیل بالایی که این کارت گرافیک ها دارند، فوق العاده نا امید کننده است.

مشخصات کارت گرافیک اینتل Intel Arc A580

اکنون کارت گرافیک اینتل Arc A580 در بنچمارک GFXBench رؤیت شده و شاید این موضوع نشان از عرضه قریب الوقوع آن به فروشگاه های عمومی باشد؛ هر چند اینتل به طور دقیق در این مورد چیزی نگفته است.

پیش از این اینتل مشخصات فنی کامل Arc A580 را منتشر کرده بود. این کارت گرافیک دارای 24 هسته Xe (با 3072 واحد محاسباتی) با سرعت 1700 مگاهرتز است و به 8 گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز شده است. باس رابط این کارت گرافیک 256 بیتی است که توانایی پشتیبانی از سرعت انتقال دیتای 16 گیگابیت در ثانیه و پهنای باند 512 گیگابیت در ثانیه را دارد. لازم به ذکر است که این کارت گرافیک با توان حرارتی 175 وات عمل می کند و عملکردی در سطح GeForce RTX 3060 انویدیا ارائه می دهد.

مشخصات کارت گرافیک اینتل Intel Arc A580

کارت گرافیک اینتل Arc A580 در بنچمارک مربوط به اجرای بازی Ashes of The Singularity با یک پردازنده ناشناس از نسل 12 یا 13 اینتل مقایسه شده است. این کارت گرافیک عملکرد خوبی را با تنظیمات رزولوشن 1080p و ای پی آی وولکان ارائه داده و میانگین نرخ فریم 95FPS را ثبت کرده است. نکته جالب اینکه کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3060 نیز عملکرد مشابهی را در هنگام اجرای این بازی ارائه داده و نرخ فریم 96FPS را ثبت کرده است.

با توجه به مشخصات فنی و بنچمارک های ارائه شده از کارت گرافیک اینتل Arc A580، این مدل برای گیمرهای جریان اصلی کارایی بالایی دارد. این کارت گرافیک علی رغم ارائه عملکرد مشابه با RTX 3060، قیمت پایین تری از آن دارد و گزینه مقرون به صرفه تری به حساب می آید. با توجه به اینکه قیمت کارت گرافیک اینتل ArC A750 حدود 249 دلار است، قیمت مدل A580 می تواند بین 179 تا 199 دلار باشد. این قیمت برای یک کارت گرافیک 8 گیگابایت بسیار مناسب به نظر می رسد.

مشخصات کارت گرافیک اینتل Intel Arc A580

انویدیا و AMD به عرضه کارت گرافیک های جدید به بازار ادامه می دهند که از جمله جدیدترین محصولات آنها میتوان به GeForce RTX 4060 و Radeon RX 7600 اشاره کرد. این کارت گرافیک ها به قصد پر کردن خلأ به وجود آمده برای این دو برند در بازار مدل های اقتصادی تولید شده اند، اما به دلیل قیمت نامناسب با استقبال خوبی از جانب کاربران مواجه نشده اند. در این شرایط اینتل با رونمایی از کارت گرافیک A580 با یک قیمت مناسب می تواند برد خوبی در رقابت با انویدیا و AMD به دست آورد. البته اگر بالاخره این کارت گرافیک راهی فروشگاه های خرده فروشی بشود!

منبع: wccftech