اینتل در چند وقت اخیر روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته و نسل جدیدی از محصولات خود را به صورت رسمی معرفی کرده است. از میان این محصولات می توان به پردازنده های نسل 13 رپتورلیک و کارت گرافیک مجزای Arc A770 اشاره کرد. اما فعالیت های اینتل فقط به ارائه قطعات سخت افزاری رده بالا محدود نبوده و در میان محصولات جدید آن مدل های میان رده و اقتصادی هم دیده می شود. یکی از این محصولات، کارت گرافیک Arc A310 است که برای رقابت با پردازنده های گرافیکی مجتمع عرضه شده است! به این ترتیب نباید انتظار مشخصات فنی قدرتمندی از آن داشته باشیم!

اینتل کارت گرافیک Arc A310 را برای استفاده در سیستم های فاقد گرافیک مجتمع عرضه کرده است

کارت گرافیک اینتل Arc A310 در کامپیوترهای گیمینگ کاربرد ندارد. در عوض سیستم هایی که فاقد پردازنده گرافیکی مجتمع هستند، می توانند بر روی آن حساب باز کنند. همان طور که می دانید، برخی از سی پی یوهای موجود در بازار به گرافیک مجتمع مجهز نیستند و برای دستیابی به خروجی تصویر، باید در کنار آنها از کارت گرافیک مجزا استفاده شود.

اما مشخصات فنی کارت گرافیک Arc اینتل چیست؟ این کارت گرافیک به شش هسته Xe مجهز است و از 4 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 بهره می برد. همچنین فرکانس آن 2000 مگاهرتز و توان مصرفی حرارتی آن 75 وات اعلام شده است.

اینتل کارت گرافیک Arc A310 را برای استفاده در سیستم های فاقد گرافیک مجتمع عرضه کرده است

با توجه به این مشخصات، کارت گرافیک Arc A310 در زمره مدل های اقتصادی و رده پایین قرار می گیرد. با این حال این مدل یک سری ویژگی های جالب نیز دارد! به عنوان مثال Arc A310 از استانداردهای DisplayPort 2.0 و انکود و دیکود AV1 پشتیبانی می کند. همچنین این کارت گرافیک با HDMI 2.1 و متدهای فشرده سازی H.264 و H.265 سازگاری کامل دارد. در مجموع به نظر می رسد که این کارت گرافیک به خوبی از عهده وظایفی که از یک مدل معمولی و اقتصادی انتظار داریم، بر می آید و برای استفاده در سیستم های رایج اداری و خانگی کاملاً مناسب است.

اینتل در حال حاضر به زمان عرضه و قیمت کارت گرافیک Arc A310 اشاره ای نکرده است. وب سایت PC Gamer به این نکته اشاره کرده که این احتمال وجود دارد که این کارت گرافیک هیچ گاه برای خرید عمومی در فروشگاه های خرده فروشی در دسترس قرار نگیرد و از آن فقط در کامپیوترهای اسمبل شده برندهایی مانند دل یا اچ پی استفاده شود.

اینتل کارت گرافیک Arc A310 را برای استفاده در سیستم های فاقد گرافیک مجتمع عرضه کرده است

همان طور که می دانید، این روزها تعداد کامپیوترهایی که فاقد گرافیک مجتمع باشند بسیار کم است و از این جهت احتمالاً تقاضای عمومی برای خرید کارت گرافیک اینتل Arc A310 بسیار پایین خواهد بود. از این جهت به نظر می رسد که تحلیل وب سایت PC Gamer درست باشد و این کارت گرافیک فقط توسط شرکت های سازنده کامپیوتر اسمبل شده مورد استفاده قرار گیرد. اکثر پردازنده های جدید اینتل و AMD به گرافیک مجتمع مجهز هستند و شاید بتوان گفت که فقط پردازنده های سری F اینتل فاقد چنین قابلیتی است. با این حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که برنامه اینتل برای عرضه Arc A310 چه خواهد بود و از آن به چه میزان استقبال خواهد شد.

منبع: windowscentral