همانطور که می دانید در گذشته حضور و غیاب به صورت دستی انجام می‌شد. این کار بسیار خسته کننده بود و زمان زیادی را از ما می گرفت. حتی ممکن بود اطلاعات دستکاری شوند. اما امروزه با اختراع دستگاه حضور و غیاب خودکار، علاوه بر صرفه جویی در زمان، حقوق دریافتی کارکنان نیز مدیریت می‌شود. در حال حاضر دستگاه‌های حضور و غیاب خودکار، مانند NoahFace، در تشخیص چهره پیشتاز هستند.

دستگاه حضور و غیاب بیومتریک چیست و چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه به اصول و معرفی این دستگاه بپردازیم باید بدانیم که: بیومتریک چیست؟

بیومتریک‌، یک اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل آماری ویژگی‌های منحصر به فرد جسمی و رفتاری شخص است که معمولا برای شناسایی و کنترل دستی استفاده می شود. معمولا سازمان‌ها از این دستگاه برای پیگیری ورود و خروج کارکنان و محدود کردن دسترسی اشخاص به مناطق خاص خود استفاده می کنند.

قبل از اینکه به اصول و معرفی این دستگاه بپردازیم باید بدانیم که: بیومتریک چیست؟

انواع مختلف دستگاه‌های حضورو غیاب

این دستگاه‌ها می توانند براساس چهار مورد زیر کار کنند:

- اسکنر اثر انگشت
- تشخیص چهره
- سیگنال‌های قلب و مغز
- رگ‌های انگشت‌

اکثر سیستم‌های حضور و غیاب بر اساس اثر انگشت کار می کنند. البته دستگاه‌های جدیدی نیر با قابلیت ردیابی سیگنال‌های قلب و مغز و رگ‌های انگشت طراحی شده‌اند که به علت گران بودن کاربرد محدودی دارند. لازم به ذکر است که حضور و غیاب کارمندان تجاری، برحسب تشخیص چهره انجام می شود و نسبتا کم هزینه است.

انواع مختلف دستگاه‌های حضورو غیاب:

استفاده از دستگاه حضور و غیاب بیومتریک برای حقوق و دستمزد

از اطلاعات وارد شده در دستگاه توسط کارمندان برای محاسبه حقوق و دستمزد استفاده می شود. به این صورت که اطلاعات در یک جدول تنظیم شده و در پایان ماه مبنایی برای برآورد حقوق و دستمزد کارمندان می شود. لازم به ذکر است که تعطیلات زمانی آنها در تایم‌های مختلف نیز ثبت می شود.

نحوه کار دستگاه حضور و غیاب بر اساس تشخیص چهره، به این صورت است که نرم افزار، هندسه صورت شما را اسکن می کند. معیار اصلی محاسبه این دستگاه فاصله بین چشم‌ها و فاصله بین پیشانی تا چانه است. سپس داده‌ها با لیستی از عکس‌های ثبت شده شما تطبیق داده می شود.

مزایای دستگاه حضور و غیاب بر اساس تشخیص چهره:

- شناسایی سریع در کمتر از یک ثانیه
- کاهش صف انتظار برای ثبت ورود و خروج
- اصطکاک و حساسیت کمتر
- مقرون به صرفه
- کاهش خطر تقلب و کلاهبرداری 
- جلوگیری از شیوع عفونت‌های ویروسی مانند کووید 19

مزایای دستگاه حضور و غیاب بر اساس تشخیص چهره


نگرانی‌های مربوط به پذیرش و حفظ حریم خصوصی کارمندان در استفاده از دستگاه حضور و غیاب:

نگرانی‌های بسیاری در مصرف کنندگان در رابطه با مسائل امنیتی وجود دارد و کارمندان هم از این قائده مستثنی نیستند. به عنوان مثال افرادی با استفاده از سیستم تشخیص چهره، در رسانه‌های اجتماعی رسوایی‌هایی به بار آوردند و به حریم خصوصی آنها تعرض کردند. بنابراین شاید کارمندانی را مشاهده کنید که در موافقت با این سیستم مردد هستند.

برای اینکه این نگرانی‌ها را کاهش دهیم موارد زیر توصیه می شود:

آموزش

در بیشتر موارد، آموزش در مورد امنیت می‌تواند اکثر نگرانی‌های کارمندان را برطرف کند. سیستم‌های حضور و غیاب بیومتریک با بالاترین استاندارد TLS / SSL رمزگذاری می‌شوند. به این معنی که هکرها برای دسترسی به ارتباطات بین

دستگاه و سرور با بالاترین سطح امنیت روبه رو می شوند. همچنین برای آرامش خیال بیشتر می توان با استفاده از احراز هویت دومرحله‌ای امنیت بیشتری را به وجود آورد.

جلب رضایت فرد از یک سیاست جدید حضور و غیاب بیومتریک

صرفاً معرفی یک سیاست جدید کافی نیست. و نمیتوان کارمندان را مجبور به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود کرد. در ضمن یک سیاست جدید در این زمینه باید به صوورت جداگانه توسط کارکنان پذیرفته و تأیید شود.

به روز رسانی قرارداد های استخدامی

الگوی استخدام شما حتما باید به روز باشد و در یک پاراگراف درباره این سیستم توضیح داده شود. با این کار نگرانی‌های کارمندان هنگام شروع کار کاهش می‌یابد.

وجود یک سیستم جایگزین برای کارمندان مخالف

علی رغم تمام تلاش‌ها، برخی از کارکنان به دلایل مختلف همچنان با از استفاده از سیستم جدید حضور و غیاب بیومتریک مخالفت می کنند. در این مواقع میتوان از یک سیستم جایگزین استفاده کرد.

درج نظرسنجی رضایت در نرم افزار حضور و غیاب

این سیستم باید شامل یک صفحه رضایت نامه باشد تا سابقه لازم برای کارمندی که قرار است از آن استفاده کند را نشان دهد.

نگرانی‌های مربوط به پذیرش و حفظ حریم خصوصی کارمندان در استفاده از دستگاه حضور و غیاب

تنظیم دستگاه حضور و غیاب

در نحوه تنظیم دستگاه حضور و غیاب یک نکته مهم است. کاربران باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

- پوزیشن و موقعیت

- روشنایی

- پس زمینه

با توجه به اینکه قد کارمندان متفاوت است؛ پس این دستگاه باید در ارتفاع متوسط 150 سانتی متری از سطح زمین نصب شود. لازم به ذکر است که هنگام نصب دستگاه باید ویژگی‌های امنیتی مانند محفظه ثابت و جلوگیری از دسترسی به دکمه آی پد را در نظر بگیریم.

در رابطه با نورپردازی، تابش نور مستقیم به صورت، باعث ایجاد تاری می شود و نتیجه مطلوبی صورت نمیگیرد. بنابراین بهتر است تابش نور به چهره به صورت غیر مستقیم باشد. اگرچه در نرم افزار این دستگاه دو گزینه ISO و Shutter Speed میتوانند شرایط نوری بهتری را فراهم کنند. در ادامه باید بگوییم که پس زمینه بهتر است ساده باشد؛ زیرا ممکن است دستگاه پس زمینه رنگی را نتواند تطبیق دهد. به عنوان مثال: دیوار سفید گزینه ایده آلی است. 

تنظیم دستگاه حضور و غیاب

نتیجه:

با استفاده از دستگاه حضور و غیاب بیومتریک، میتوان ساعت ورود و خروج و حقوق کارمندان را تعیین کرد. همچنین با استفاده از این دستگاه میتوان تعداد کارمندان را کاهش داد و حضور و غیاب را به صورت الکترونیکی انجام داد. لازم به ذکر است که امنیت این دستگاه بسیار بالاست و دیگر نگران این نیستید که ممکن است ساعت ورود و خروج شما دستکاری شود.

منبع: PayCat