شرکت HMD Global یکی از معدود شرکت های تولید کننده گوشی موبایل هوشمند است که همچنان از سیستم عامل Android One و رابط کاربری رایج آن بر روی دستگاه های خود استفاده می کند. مطابق با گزارش های منتشر شده، احتمالاً این شرایط به زودی تغییر پیدا خواهد کرد و گوشی بعدی نوکیا دارای رابط کاربری جدیدی خواهد بود.

3گوشی بعدی نوکیا احتمالاً با رابط کاربری جدید عرضه می شود

در همین راستا شرکت HMD Global فعالیت های خود در زمینه طراحی رابط کاربری را آغاز کرده و اقدام به استخدام متخصصین UX (User Experience) نموده است. به نظر می رسد که این شرکت به دنبال طراحی یک رابط کاربری متمایز و مختص به خود است تا گوشی های آن با گوشی های تولید شده توسط سایر شرکت ها متفاوت باشد! در حال حاضر تمام گوشی های اچ ام دی گلوبال از Android UI از پیش طراحی شده استفاده می کنند. همچنین گوشی های رده بالا و پرچم دار این شرکت همچنان به عنوان جزئی از برنامه Android One گوگل عرضه می شوند. از این جهت دریافت آپدیت های اصلی سیستم عامل و آپدیت های امنیتی برای این گوشی ها تا سه سال تضمین شده است.

آیا HMD Global واقعاً قصد تغییر رابط کاربری گوشی های نوکیا را دارد؟

شرکت HMD Global برای استخدام تیم طراحی خود اقدام به ارسال پستی در وب سایت لینکدین کرده است. در این پست توضیحات چندانی در رابطه با موقعیت شغلی مورد نظر این شرکت ارائه نشده است. اما عنوان شده که این شرکت به دنبال متخصصین UX/UI است که در زمینه طراحی رابط کاربری و المان های مربوط به آن (مانند منوها، تب ها و ویجت ها) سابقه داشته باشند. بنابراین به نظر می رسد که اچ ام دی گلوبال به دنبال طراحی رابط کاربری مختص به خود است و دیگر قصد استفاده از UI های رایج را ندارد. البته این شرکت هنوز در این زمینه هیچ خبر رسمی را منتشر نکرده است.

حتی اگر HMD Global به طور جدی قصد استفاده از رابط کاربری جدید در گوشی های خود را داشته باشد، باز هم گوشی های آن با سیستم عامل Android One عرضه خواهند شد و این شرکت برنامه ای برای خارج شدن از این طرح را ندارد. از دیگر گوشی های معتبر که به عنوان بخشی از برنامه اندروید وان به حساب می آیند، باید به گوشی های سری Moto One موتورولا اشاره کرد که از رابط کاربری سفارشی بهره می برند.

در حال حاضر یکی از عواملی که کاربران را به خرید گوشی های نوکیا ترغیب می کند، رابط کاربری ساده اما جذاب آن است که تجربه نرم افزاری خوشایندی را برای کاربر به ارمغان می آورد. به طوری که حتی کاربرانی که آشنایی شان با تکنولوژی در حد مبتدی است، به سادگی می توانند با این گوشی ها کار کنند و به بخش های مختلف آن دسترسی داشته باشند. به همین دلیل ایده تغییر رابط کاربری از سوی اچ ام دی گلوبال شاید چندان ایده خوبی نباشد و حتی نتیجه معکوس داشته باشد! به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا HMD Global واقعاً قصد طراحی رابط کاربری منحصر به خود را دارد؟ و آیا این رابط کاربری جدید می تواند به فروش بیشتر گوشی های نوکیا کمک کند یا خیر؟

منبع: androidcentral