بر اساس یک گزارش جدید، چیپست موبایل گوگل Tensor G4 آنقدرها هم که در ابتدا بر روی آن مانور داده شده بود، ویژگی های جیب و منحصر به فردی ندارد. در عوض این تراشه فقط کمی در مقایسه با مدل Tensor G3 که قرار است از آن در گوشی های سری پیکسل 8 استفاده شود، ارتقا پیدا خواهد کرد. با این حال گوگل تنسور G4 از لحاظ قدرت گرافیکی حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. در ادامه با جزئیات این خبر همراه شما هستیم.

فاش شدن مشخصات چیپست گوگل Tensor G4

یکی از افشاگران طی پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) برخی مشخصات فنی و جزئیات نسل آیندۀ تراشه موبایل گوگل را فاش کرده است. بر اساس این پست، به نظر می رسد که گوگل Tensor G4 چندان با ریشه های سامسونگی خود تفاوتی ندارد و نمی توان آن را چندان برتر از تراشه های Exynos دانست. در این چیپست، همچنان شاهد استفاده از خوشه بندی هستۀ 3 تایی با هسته های Cortex-X4، Cortex-A720 و Cortex-A520 هستیم و هیچ نوآوری ای در این زمینه در آن رخ نداده است. البته تعداد این هسته ها هنوز همچون یک راز باقی مانده است. با این حال پیش بینی می شود که قدرت عملکرد Tensor G4 در مقایسه با مدل G3 اندکی بهبود پیدا کند.

فاش شدن مشخصات چیپست گوگل Tensor G4

اما در زمینه پردازنده گرافیکی یا GPU این افشاگر ادعا کرده است که چیپ گوگل تنسور G4 حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. بر همین اساس این تراشه به پردازنده گرافیکی Immortalis-G715 مجهز است که در ژوئن 2022 توسط ARM معرفی شده است. شرکت ARM مدعی شده است که این پردازنده گرافیکی 15 درصد قدرتمند تر از مدل های قبلی است و می توان از آن در ساختارهای متنوعی استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این پردازنده گرافیکی، پشتیبانی سخت افزاری آن از قابلیت رهگیری پرتو (Ray Tracing) است. به این ترتیب تراشه Tensor G4 قدرت اجرای برخی بازی های شناخته شدۀ PC را خواهد داشت.

با این حال تمام اخبار در مورد تراشه گوگل Tensor G4 خوب نیستند و یک سری نقاط تاریک هم در آنها دیده می شود. به عنوان مثال این طور که اعلام شده، گوگل قصد دارد تا از فرآیند 4 نانومتری سامسونگ (4LPP+) در ساخت این تراشه استفاده کند که پیش از این در تراشه Exynos 2400 مورد استفاده قرار گرفته بود. به این ترتیب به نظر می رسد که گوگل قصد استفاده از فرآیند پیشرفته تر 3 نانومتری سامسونگ (3GAP) را ندارد و همچنان به روش های قدیمی تر چسبیده است! این در حالی است که تقریباً تمام رقبای گوگل در صنعت تراشه سازی به فرآیند 3 نانومتری مهاجرت کرده اند!

فاش شدن مشخصات چیپست گوگل Tensor G4

با در نظر گرفتن تمام این مشخصات در کنار باید گفت که طرفداران گوگل و گوشی های پیکسل نباید منتظر تغییرات چندانی در قدرت عملکرد نسل آتی این گوشی ها باشند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، بهتر است تا به تراشه Tensor G4 دل نبندید و منتظر Tensor G5 باشید که قرار است در گوشی های هوشمند سری پیکسل 10 از آن استفاده شود.

منبع: gizmochina