معرفی ابزارهای هوش مصنوعی جدید همچنان ادامه دارد! بر اساس آخرین خبرها، گوگل یک ابزار هوش مصنوعی دیگر را این بار برای کمک به نشریات خبری طراحی کرده است. این ابزار مراحل طراحی و توسعه اولیۀ خود را پشت سر گذاشته و اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد.

قابلیت های ابزار هوش مصنوعی Genesis

بر اساس گزارشی که توسط نیویورک تایمز پوشش داده شده، این ابزار هوش مصنوعی جدید در بخش های داخلی گوگل با نام “Genesis” شناخته می شود. هدف از طراحی این ابزار، کمک به روزنامه نگاران برای نوشتن مقالات خبری عنوان شده است. منابع نزدیک به این موضوع به نیویورک تایمز گفته اند که Genesis می تواند «اطلاعات را دریافت کند (برای مثال جزئیات رویدادهای جاری) و محتوای خبری تولید نماید». گوگل امیدوار است که Genesis بتواند به عنوان یک «دستیار شخصی» ایفای نقش کند.

چند نفر از مدیران اجرایی نشریات نیویورک تایمز، واشنگتن پست و News Crop با این ابزار جدید کار کرده اند. با این حال گفته شده که تعدادی از این مدیران، دستیار هوش مصنوعی جدید گوگل را با واژه «نا امید کننده» توصیف کرده اند. این افراد اضافه کرده اند که به نظر می رسد این برنامه کار روزنامه نگاران برای نوشتن داستان های خبری را «سطحی» و «بدیهی» پنداشته است و ارزش های این کار را پایین آورده است.

قابلیت های ابزار هوش مصنوعی Genesis

یکی از افراد سخنگو در گوگل به نام Jen Crider در این باره گفته است: «ما با همکاری نشریات خبری، به خصوص نشریات کوچکتر، در مراحل اولیه کاوش ایده هایی هستیم تا به طور بالقوه بتوانیم از آنها در طراحی یک ابزار هوش مصنوعی برای کمک به روزنامه نگاران استفاده کنیم». این شخص در ادامه افزود: «به طور صریح اعلام می کنیم که این ابزار و سایر ابزارهای مشابه به هیچ وجه قرار نیست جایگزین نقش اساسی روزنامه نگاران در تهیه گزارش و تولید مقالات بر مبنای رویدادهای حقیقی شوند؛ حتی اگر هم بخواهند، توانایی انجام دادن این کارها را ندارند!».

نیویورک تایمز نگرانی چند نشریه مطبوعاتی را از راه یافتن نرم افزارهای هوش مصنوعی به اتاق خبر خود را بازتاب داده است. در حالی که برخی قبلاً این کار را انجام داده اند (تا حدی)، اما هنوز این موضوع به بررسی های دقیق تری نیاز دارد. چرا که محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی ممکن است حاوی اطلاعات غلط باشد و درج اطلاعات غلط در یک مقاله خبری امری نابخشودنی است!

قابلیت های ابزار هوش مصنوعی Genesis

چت بات های هوش مصنوعی مانند OpenAI ChatGPT و Google Bard تا به حال کم اطلاعات مالیخولیایی و غیر مرتبط به کاربران تحویل نداده اند! اگر چه گوگل قاطعانه اعلام کرده که برنامه Genesis کاملاً «مسئولانه» است و خطاهای رایجِ سایر ابزارهای هوش مصنوعی در آن رخ نخواهد داد، اما این نگرانی ها همچنان وجود دارد.

با این حال گوگل به تازگی ابزار NotebookLM را معرفی کرده است که برای تشخیص اصالت محتوا کاربرد دارد. در کل تمام کارشناسان توصیه کرده اند که از چنین ابزارهای برای سنجش معتبر بودن محتوای تولید شده توسط چت بات های هوش مصنوعی استفاده کنید و هر محتوایی را قبول نکنید! به هر حال هوش مصنوعی هنوز نتوانسته اعتماد جهانی را جلب کند و باید حواسمان به محتوای تولید شده توسط آن باشد.

منبع: androidcentral