گوگل اعلام کرده است که به زودی قابلیت تبدیل عکس به متن را به مرورگر کروم در سیستم عامل ChromeOS اضافه خواهد کرد. این ویژگی جدید برای کاربرانی که با فایل های PDF اسکن شده سروکار دارند کارایی بالایی خواهد داشت و به آنها این امکان را می دهد تا عکس های حاوی متن در این فایل ها را به سادگی به متن قابل ویرایش تبدیل کنند. در این حالت ابزارهای اسکرین ریدر قادر به شناسایی متن خواهند بود و می توانند آن را با صدای بلند برای افرادی که اختلالات بینایی دارند بخوانند.

قابلیت های جدید مرورگر گوگل کروم

عکس های اینترنتی معمولاً دارای یک ویژگی به نام Alt هستند که حاوی یک متن کوتاه در مورد محتوای عکس است. اسکرین ریدرها با بررسی محتوای درج شده در Alt، می توانند محتوای عکس را تشخیص داده و آن را شبیه سازی کنند. اما بسیاری از عکسهای درج شده در فایل های PDF فاقد Alt هستند و امکان تشخیص آنها برای افراد مبتلا به اختلالات بینایی وجود ندارد. گوگل طی یک بررسی جالب اعلام کرده است که حدود 360 میلیارد فایل PDF وجود دارد که ابزارهای اسکرین ریدر قادر به تشخیص تمام محتوای آنها نیستند و در نتیجه این فایل ها برای نابینایان غیر قابل استفاده هستند.

در همین راستا گوگل تصمیم گرفته تا قابلیت تبدیل عکس به متن را به مرورگر کروم در ChromeOS اضافه کند. این قابلیت از فناوری تشخیص نوری کاراکتر یا OCR قدرت می گیرد و عکس های موجود در فایل های PDF را به متن قابل خواندن برای ابزارهای اسکرین ریدر تبدیل می کند. به این ترتیب حتی عکس هایی که فاقد Alt هستند، برای این ابزارها قابل خواندن خواهند بود و افراد بیشتری در دنیا می توانند از محتوای درج شده در فایل های PDF بهره مند شوند.

قابلیت های جدید مرورگر گوگل کروم

این قابلیت برای اولین بار در سال 2019 به مرورگر کروم اضافه شده بود و اکنون گوگل قصد دارد تا این قابلیت مرورگر کروم را توسعه دهد. با اینکه در حال حاضر «تبدیل عکس به متن در فایل PDF» فقط بر روی کروم بوک قابل استفاده است، اما امید است تا این ویژگی کاربردی در آینده ای نزدیک به سایر نسخه های کروم نیز اضافه شود و بر روی طیف وسیع تری از دستگاه ها قابل استفاده باشد.

لازم به ذکر است که نسخه به روز رسانی شده این ویژگی جدید فعلاً در مرحله توسعه و آماده سازی قرار دارد و گوگل هنوز تاریخ دقیق در دسترس قرار گرفتن نسخه نهایی آن را اعلام نکرده است. با این حال انتظار می رود این ویژگی ظرف هفته های آتی در اختیار کاربران قرار گیرد.

قابلیت های جدید مرورگر گوگل کروم

علاوه بر ویژگی جدید تبدیل عکس به متن، گوگل قصد ایجاد یک سری تغییرات کاربردی دیگر را نیز در مرورگر کروم دارد. به عنوان مثال گوگل در حال توسعه حالت مطالعه (Reading Mode) در کروم است که خواندن متن از روی صفحه نمایش های دیجیتال را برای کاربران آسان تر می کند. این ویژگی ابتدا فقط برای سیستم عامل ChromeOS ارائه شده بود، اما در ادامه به تمامی نسخه های کروم اضافه شد. به این ترتیب می توان امیدوار بود که قابلیت تبدیل عکس به متن نیز در آینده از طریق مرورگر کروم بر روی تمامی سیستم عامل ها قابل استفاده خواهد بود.

منبع: androidcentral